۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۵۱۵۴۲۹
معاون اوقاف و امور خیریه کشور:

هجرت امام رضا به ایران هدفمند بود

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه هجرت علی بن موسی الرضا(ع) به ایران یک هجرت هدفمند بود گفت: امام رضا(ع) برنامه ریزی وسیعی را برای ایران ارائه کرده بود تا با این برنامه ریزی این کشور را الگوی حکومت علوی برای کشورهای دیگر معرفی کند.
حجت الاسلام شرفخانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان حجت الاسلام احمد شرفخانی سه شنبه شب در جشنواره آه و آهو که در دبیرستان امام خمینی کاشان برگزار شد گفت: در هر دوره ای یک امام زمانی است که از این امام زمان باید اطاعت پذیری داشته باشیم و نسبت به خاندان اهل بیت(ع)  عشق و محبت داشته باشیم.

وی افزود: اگر ما به امامزادگان عشق و محبت داریم و آنها را تکریم می کنیم و برای آنها گنبد و بارگاه می سازیم، همه  این اقدامات به دلیل دستور خدا و محبت به اهل بیت و بر اساس فرموده پیامبر اکرم است.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه امامزادگان از ترس دشمن وارد ایران نشده اند اما برخی عنوان می کنند امامزادگان از ترس دشمن به ایران پناه آورده اند گفت: شبکه های وهابیت در حال تبلیغ بر علیه ذریه اهل بیت هستند و عنوان می کنند با امام زاده سازی به دنبال دکان باز کردن برای دین و کسب و درآمد هستند و در این بین برخی از افراد جاهل نیز تحت تاثیر تبلیغات وهابیت قرار می گیرند.

وی یادآور شد: اگر حضرت سلطان علی بن باقر(ع) وارد منطقه  اردهال کاشان شد از ترس دشمنان نبود، بلکه به دلیل دعوت مردم منطقه از امام باقر(ع) بود و ایشان نیز فرزند بلافصل خودش علی بن باقر(ع) را به عنوان سفیر خود به مشهد اردهال فرستاد.

به گفته ی وی، اگر گفته می شود امامزادگان به دلیل ترس از بنی امیه و بنی عباس به ایران آمده اند که اگر اینگونه بود چرا امامان خود به ایران نیامدند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، افزود: امام صادق(ع) چهار نفر از فرزندان خودش را به ایران فرستاد زیرا که زمینه تبلیغ اسلام در ایران فراهم بود.

وی با اشاره به اینکه هجرت علی بن موسی الرضا(ع) به ایران یک هجرت هدفمند بود گفت: اما رضا(ع) برنامه ریزی وسیعی را برای ایران ارائه کرده بود تا با این برنامه ریزی این کشور را الگوی حکومت علوی برای کشورهای دیگر معرفی کند.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: اگر امام رضا(ع) برادران و خواهران خودش را به ایران دعوت کرد برای دیدار نبود، چرا که اگر آمدن آنها برای دیدار بود، نوع حرکت های آنها نیز متفاوت بود.

وی افزود: اگر احمد بن موسی الکاظم(ع) با هفتصد نفر و حضرت فاطمه معصومه(ع) با حدود چهارصد نفر و صالح بن موسی الکاظم(ع) با تعداد زبادی به ایران می آیند برای این است که می خواهند در کل کشور حکومت ولایی و بصیرت افزایی را ترویج کنند.

به گفته وی، مردم ایران نیز مشتاق دریافت فرهنگ ولایی اهل بیت هستند اما علاقه مند هستند تا این فرهنگ را بدون واسطه دریافت کنند و در این رابطه نیز چهار فرزند امام موسی کاظم(ع) وارد مناطق مختلف ایران می شوند و تبلیغ اهل بیت را شروع می کنند.

حجت الاسلام شرفخانی اظهار داشت: چون حاکمان آن زمان با ورود امامزادگان به ایران احساس خطر می کردند دستور دادند تا آنها را به شهادت برسانند؛ چرا که امامزادگان روشنگری را آغاز کرده بودند و حاکمان ظلم نیز می دانستند که با حضور فرزندان اهل بیت نمیتوانند بر مردم حکومت کنند.

وی افزود: بعد از شهادت امام رضا(ع) نیز ورود هدفمند امامزادگان به ایران به عنوان یک راهبرد و راهکار با هجرت به مناطق مختلف کشور ادامه یافت و یکی از مناطقی که اهل بیت به آن توجه داشتند منطقه کاشان بود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یادآور شد: همه  امامزادگان دارای گنبد و بارگاه نیستند و اکثر امامزادگانی که دارای گنبد و بارگاه هستند قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برایشان ساخته شده است و بقاع متبرکه امامزادگان، بقاع بهشتی هستند.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه امامزادگان نسبت به مردم ایران و شیعیان جهان حق حیات دارند گفت: اگر امروز برای تولد امام رضا جشن می گیریم و شادی می کنیم و یا اگر برای امام حسین مجلس عزا می گیریم برای وجود امامزادگان است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: این امامزادگان بودند که ما را با اهل بیت آشنا کردند و اگر آنها نبودند،  هیچ کدام ما امروز شیعه نبودیم همانطور که هرکجا امامزادگان نیستند، شیعه هم نیستند.

به گفته وی، تکریم امامزادگان، تکریم رسول خدا،  امیرمومنان، حضرت زهرا و تکریم اهل بیت و قرآن است و امروز وظیفه ما تکریم از امامزادگان است و باید با آنها ارتباط بگیریم و این ارتباط نیز همان اخلاق و منش و رفتاری است که اهل بیت می پسندند.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: امامزادگان جان خود را برای عفت، پاکدامنی، نماز، روزه، زکات و جهاد دادند و اگر آنها به ایران هجرت کردند به دلیل عفت وعفیف بودنشان و نماز و قرآن است.

وی یادآور شد: ایام میلاد امامان فرصت خوبی است تا ما با سیره و سلوک آنها آشنا شویم و یکی از خصایص اصلی امام رضا(ع) نیز بخشش است، ضمن اینکه تمام انبیاء نیز اهل بخشش بودند، چرا که یکی از صفات خدا بخشندگی است./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات