۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹
کد خبر: ۵۱۵۴۳۵
آیت الله سند بحرانی:

فقه حکومتی در حوزه علمیه گسترش یابد/ موضوعات فقهی شورای نگهبان پایلوت مباحث علمی حوزوی قرار گیرد

استاد برجسته حوزه نجف، پرداختن به موضوعات فقه حکومتی را در حوزه ضروری خواند و از حوزویان خواست که برای به روز شدن مباحث علمی، موضوعات فقهی شورای نگهبان را به عنوان پایلوت علمی خود قرار دهند.
دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با آیت الله محمد سند دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با آیت الله محمد سند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد سند بحرانی استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف عصر سه شنبه 10 مرداد ماه در دیدار مدیر عامل و مسؤولان خبرگزاری رسا که در قم برگزار شد، با ابراز خرسندی از فعالیت های این رسانه حوزوی در سطح داخلی و بین المللی، خواستار ارتباط این خبرگزاری با مراکز علمی و حوزوی کشور عراق به ویژه در شهر نجف اشرف شد.

وی افزود: باید با مراکز دینی و حوزوی  نجف اشرف ارتباطات رسانه ای خوبی برقرار شود تا شاهد اجرای برنامه های بهتری در این زمینه باشیم، این ارتباطات پویا و فعال در بحث شناساندن شیعه به جهان بسیار تاثیر گذار است.

آیت الله سند بحرانی، پخش آنلاین برخی مباحث علمی و حوزوی را در سطح جامعه علمی، جهت افزایش سطح علمی و آگاهی حوزویان و ارتباط دو سویه میان حوزه علمیه نجف اشرف و حوزه علمیه قم بسیار ضروری برشمرد و بر بهره گیری از این موضوع مهم تاکید فراوان داشت.

وی از موسسه رسا خواست تا سطح ارتباط گیری و اطلاع رسانی در مباحث حوزوی را در خارج از کشور تقویت کند و در ادامه گفت: وهابی ها هنگامی که صدام در عراق ساقط شد، در این کشور بدون مجوز اقدام به ساخت یک شهرک کردند که شامل چاپخانه، تالار، مدرسه، کتابخانه و بخش های دیگر می شود، بعد از چند سال شهرک دیگری در بغداد به وجود آوردند و  فعالیت های خود را افزایش دادند تا بتوانند از این طریق به بسط و توسعه فعالیت های خود بپردازند.

استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف با بیان این که شیعیان برای حضور و فعالیت در سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی نباید واهمه داشته باشند، اظهار داشت: البته کار باید با آشنایی با محیط و فضای هر کشور انجام گیرد و بستر کار به خوبی شناخته شود، در نجف، کربلا، کاظمین و شهرهای دیگر عراق برای کار کردن زمینه فعالیت های مناسبی وجود دارد و نباید عقب نشینی کرد.

وی خطاب به مسؤولان مؤسسه و خبرگزاری رسا گفت: باید با ارتباطات با دفاتر مراجع و علما در عراق و همچنین مراکز حوزوی و دینی کارها را پیش برد و عقب نشینی اشتباه است، حیف است که فعالیت های رسانه ای رسا تنها در داخل ایران محدود شود؛ بلکه باید در خارج از ایران نیز حضور مؤثری داشته باشید.

آیت الله سند بحرانی با اشاره به ضرورت پرداختن به مسائل فقه حکومتی، پیشنهاداتی در این زمینه ارائه و خاطرنشان کرد: باید موضوعات فقهی که در شورای نگهبان در طول انقلاب اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است به صورت علمی در حوزه های علمیه نیز مورد مباحثه علمی طلاب قرار گیرد تا بنیه علمی طلاب تقویت شود و این مباحث نیز می تواند به صورت عربی و سایر زبان های زنده دنیا ترجمه شود و در اختیار سایر طلاب حوزه های علمیه جهان اسلام قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این مباحث شورای نگهبان می تواند در حوزه ها به فقه سنتی تبدیل شده و ابواب سنتی از آن استخراج شود، مراد این است مسائلی که اعضای شورای نگهبان مطرح کردند زمینه ای برای پرداختن و مباحثات دروس خارج علما و اساتید می شود.

استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف با بیان این که انتشار و چاپ بحث های شورای نگهبان و ترجمه آن به عربی می تواند فضا را برای رفتن به سمت فقه حکومتی هموار کند، گفت: این کار هزینه ها و تلاش هایی را می طلبد و می تواند به عنوان میراث شیعه معرفی شود؛ چون تجربه جمهوری اسلامی در طول 40 سال انقلاب اسلامی بسیار قابل استفاده است.

وی افزود: نظرات شورای نگهبان را می تواند به عنوان شاهدهای اولیه خام و ابتدایی فرض کرد و زمینه ای برای بحث قرار دارد، این کار برای جهان اسلام بسیار مهم و حساس است، بنده این پیشنهاد را از سال ها پیش مطرح کرده ام و اگر انجام شود خود به خود پای حوزه ها به سمت فقه حکومتی کشیده می شود.

آیت الله سند بحرانی با بیان این که در ایران سه مرحله قانون نویسی با نظارت و اشراف فقهای شیعه از نجف و قم انجام شد، اظهار داشت: یک دوره مربوط به انقلاب مشروطه می شود که افرادی همانند نائینی و آخوند کل قانون با نظارت فقها نوشته شده است و این دوره ها میراث به شمار می رود.

وی ادامه داد: دوره دیگر بعد از جنگ جهانی دوم است که فقها بر نوشتن قانون نظارت داشتند، دوره آخر هم مربوط به انقلاب اسلامی می شود که بسیاری از فقها شرکت داشتند و تمام قوانین کشور را بر اساس مبانی اسلامی نوشتند.

استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف با بیان این که در این سه دوره تدوین قانون، فقهای شیعه زحمت فراوانی را متحمل شدند، ابراز داشت: متأسفانه این قوانین تنها به زبان فارسی نوشته شده است، ضرورت دارد تا این قوانین به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسوی و زبان های دیگر ترجمه شود تا سایر کشورهای اسلامی نیز از آن بهره لازم را ببرند.

وی به بیان خاطره ای پرداخت و عنوان کرد: در محفلی که حضور داشتیم یکی از استاد دانشگاه های اصفهان بیان می کرد که قانون فرانسه متأثر از ترجمه فرانسوی کتاب شرایع محقق حلی است، عده ای این موضوع را پیگیری کردند، پس از فحص فراوان متن قانون فرانسه به این دیدگاه دست یافتند که واقعا بخشی از این قانون برگرفته از کتاب شرایع است و این موضوع مایه شگفتی پژوهشگران قرار گرفت.

آیت الله سند بحرانی خاطرنشان کرد: اگر میراث سه دوره قانون شیعه در نهادی علمی و حوزوی ترجمه و در جهان تبیین شود شاهد توسعه مکتب اهل بیت(ع) در دنیا خواهیم بود، اگر قانوندانان شیعه از کشورهای گوناگون با همکاری طلاب ایرانی و عراقی کمیسیون هایی تشکیل دهند و قوانین شیعه را به زبان های دیگر ترجمه کنند بسیار اثر گذار خواهد بود و تأثیر فرهنگی و قانونی در کشورهای اسلامی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: باید در برنامه کاری خود به انتشار مباحث علمی بیشتر  توجه کنید و گروهی برای ارتباط با مراکز دینی جهان اسلام در نظر گرفته شود تا در فعالیت های رسانه ای خود به این موضوعات به صورت دقیق پیگیر باشند، زیرا حوزه های علمیه شیعه در سراسر جهان باید تقویت شده و ارتباط با آن ها وجود داشته باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه نجف اشرف با بیان این که تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) باید به زبان روز باشد، گفت: خود عراق تشنه مسائل قضایی است، قوه قضائیه عراق نیاز به ارتباط و بهره گیری از قوه قضائیه ایران دارد و در این راستا آیت الله هاشمی شاهرودی باتوجه به تجربیات خوبی که در ایران داشته و ارتباطاتی که در عراق دارد می تواند کارهای خوبی انجام دهد و اگر این موضوع به خوبی دنبال شود، نتایج مطلوب بدست خواهد آمد.

وی با تأکید بر تقویت حضور و فعالیت های بین المللی خبرگزاری رسا افزود: برای این کار باید سرمایه گذاری شود و در این صورت این رسانه حوزوی بسیار تأثیرگذار خواهد بود، حضور این رسانه  حوزوی در نجف و کربلا بسیار مهم و ضروری است./1323/ 201/ص

 

ارسال نظرات