۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۵۱۵۴۶۲
حجت الاسلام نبوی:

ویژگی های نهضت علمی امام رضا تبیین شود

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های پیام نور تهران توجه به ویژگی های نهضت علمی امام رضا (ع) را بسیار مهم دانست و بر لزوم تبیین این موضوع در کنار ترویج محبت به اهل بیت(ع) تأکید کرد.
حجت الاسلام سید محمود نبوی

حجت الاسلام سیدمحمود نبوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک دهه کرامت عنوان کرد: دهه کرامت به یمن ولادت حضرت معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع) و امام رضا(ع) منشأ کرامت و رحمت برای بشریت است.

وی افزود: البته تمام اهل بیت(ع) منبع کرامت هستند اما این ویژگی در میان این حضرات مشهود است به گونه ای که بسیاری از علما و بزرگان در مسائل سخت و پیچیده علمی نزد حضرت معصومه(س) آمده اند و بعد از توسل به ایشان مشکل خود را حل کرده اند و یا زائرانی که به پابوسی امام رضا(ع) می روند هیچ کدام دست خالی از محضر ایشان بر نمی گردند.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های پیام نور تهران تصریح کرد: بررسی دوران امام رضا(ع) می تواند در شناخت عظمت هجرت آن حضرت به ایران و نقش مهمی که در ترویج مبانی تشیع و تبیین دستوررات الهی داشته است کمک فراوانی کند.

وی تبیین اعتقادات شیعه را یکی از مهم‌ترین فعالیت های امام رضا(ع) در ایران دانست و خاطرنشان کرد: در زمان مأمون عباسی، نهضت ترجمه وارد ایران شد و گروه های مختلفی از فرقه های گوناگون به بیان شبهات پرداختند و مباحث مختلفی در موضوعات علمی، فلسفی، کلامی و به طور کلی در حوزه معارف دینی مطرح شد که نیاز بود تا پاسخ مناسبی به آنها داده شود.

حجت الاسلام نبوی اضافه کرد: امام رضا(ع) در جلسات مختلف به این شبهات پاسخ دادند و با تربیت شاگردانی برای مقابله با فرقه های انحرافی، به تبیین اسلام ناب و اعتقادات شیعه پرداختند و در واقع این دوران را باید دوران شکوفایی علم و دانش و رونق علمی دانست.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بعد از دوران امام صادق(ع) که پایه گذاری نهضت علمی جهان اسلام صورت گرفت؛ امام رضا(ع) این نهضت را به بالندگی رساندند و شکوفایی علمی دوران آن حضرت به دلیل تلاش های فراوان علمی ایشان در تبیین معارف دینی و تربیت شاگردان بسیار است.

وی ادامه داد: دهه کرامت زمانی است که باید این رونق علمی مورد اشاره قرار گیرد و در کنار بیان کرامات امام رضا(ع) به موضوع نهضت علمی حضرت توجه بیشتری شود.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های پیام نور تهران ابراز کرد: این نهضت علمی در دورانی که تمام فرق و ادیان به ایجاد شبهه نسبت به اسلام می پرداختند بسیار مهم بود و توجه به علم و آموزش آن در نگاه آن حضرت جایگاه بسیار بالا و مهمی دارد که نشان دهنده اهمیت موضوع علم در معارف اسلامی و شیعی است.

حجت الاسلام نبوی در پایان خاطرنشان کرد: باید در این دهه افزون بر توجه و تأکید بر افزایش محبت و عشق و علاقه به اهل بیت(ع)، بررسی دوران امام رضا(ع) و نهضت علمی ایشان در فعالیت های فرهنگی و معرفتی مورد توجه قرار گیرد./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات