۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۵۱۵۵۱۳
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

مرزهای اسلام در عقاید مسلمانان است

آیت الله ممدوحی با بیان این که اسلام مرز را در خاک نگذاشته و اگر در چین و هند مسلمانی مورد ظلم باشد اگر قدرت داشته باشیم واجب است از او دفاع کنیم، گفت: امروز مرزهای اسلام و کشورهای اسلامی در عقایدشان است.
ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که علامه طباطبایی بر گردن انقلاب حق دارند چراکه شاگردانی تربیت کردند که همه با میل باطنی به یاری حضرت امام آمدند، گفـت: ذائقه روشنایی انقلاب از ایشان است.

نخستین و برترین حکومت نزدیک به اسلام جمهوریت است

وی با بیان این که برترین حکومت نزدیک به نظام اسلامی جمهوریت است، تصریح کرد: اسلام دینی است که همه مسائل را به صورت جامع برای زندگی انسان در دنیا و پرورش او برای ابدیت معرفی کرده آنطور که 15 عنوان در قرآن درباره مدیریت دین مبین اسلام در همه ابعاد در ذیل آیات سوره آل عمران آورده شده که جایگاه حکومت فقیه را ترسیم می کند.

مرز امروز کشورهای اسلامی در عقاید دینی آنان است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام مرز را در خاک نگذاشته و اگر در چین و هند مسلمانی مورد ظلم باشد اگر قدرت داشته باشیم واجب است از او دفاع کنیم، خاطر نشان کرد: امروز مرزهای اسلام و کشورهای اسلامی در عقایدشان است و اگر برادر انسان از نظر حسن همجواری کنارش باشد اما دارای اعتقاد اسلای نباشد با او متفق نیست.

آیت الله ممدوحی ادامه داد: در حقیقت در ذیل آیات سوره آل عمران منشور اسلامی برای حکومت فقیه طرح شده و آنچه می تواند حیات اجتماعی انسان را هدایت و اجتماع را رهبری کند تنها قوانین اسلام هستند.

عدم اجرای احکام دینی و الهی به سبب نبود تجمع و اتحاد مردم زمانه ائمه بود

وی  با بیان این که رسول اکرم(ص) ائمه را نام برده که شعر دعبل خزاعی نیز در بیان اسامی ائمه آمده اظهار کرد: ائمه معصومین این طور نبود که امامت شرعی به دور از سیاست و یا مدیریت دنیایی داشته باشند اما نبود جمعیت در اطراف معصومین موجب عدم اجرای قوانین شد یعنی در حقیقت تجمع مردم تنها برای اجرای احکام نه اثبات ولایت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ائمه اطهار به سبب نبود جمعیت در اطرافشان اغلب امکان اجرای احکام و حدود الهی از آنان سلب می شود و غالبا با حاکمان جور در مبارزه بودند، بیان کرد: اینگونه می بینیم که ولایت فقیه در زمان های حساسی از تاریخ اسلام عجیب و غریب می درخشد و جلوه گری می کند.

آیت الله ممدوحی با بیان این که مردم زمانه برای تعیین وضعیت حکومتی باید به ائمه و یا ولایت خود مراجعه کنند، خاطر نشان کرد: مجموعا پس از غیبت کبری علمای بزرگی در راستای بیان حکمت حکومت فقیه بودند که از دنیا رفتند و با وجود عدم ترتیب تاریخی در نقل اقوال آنان به برخی از این اقوال در راستای حکومت فقیه تا پایان دوره می پردازیم.

ضرورت حسن استفاده طلاب از حضور مراجع و علمای حاضر در مشهد

آیت الله ممدوحی با بیان این که هرگاه در ابواب فقهی، حکم حکومتی را به حاکم نسبت می دهند مقصود از حاکم یا امام معصوم و یا فقیه عادل است، ابراز کرد: یعنی باید در مسائل حکومتی به حاکم عادل یعنی همان ائمه معصومین مراجعه کرد که اگر نبودند در اینصورت باید به دنبال فقهای عادل جامع الشرائط زمان رفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با تمجید از اقدام شایسته حوزه علمیه خراسان در دعوت از علمای اعلام و حضور مراجع در مشهد مقدس، این فرصت را برای طلاب ارزشمند دانست و با اشاره به ضرورت حسن استفاده طلاب از این سلسله جلسات دانش افزایی و مباحث علمی روز از آنان خواست تا این فرصت را در راستای اعتلای دینی و علمی خود مغتنم بدانند چراکه اگر طلبه در پی درس و بحث نباشد بی سواد می ماند و طلبه بی سواد نیز ذلیل در نزد خداوند متعال و خلق اوست./864/پ201/ب1

ارسال نظرات