۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۵۱۵۵۱۹
ظریف در حاشیه جلسه هیأت دولت:

ایران همواره به دنبال برقراری ارتباط خوب و درست با همسایگان است

وزیر امور خارجه کشور گفت: ایران همواره به دنبال برقراری ارتباط خوب و درست با همسایگان و در راستی حفظ احترام متقابل است.
ظریف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره دیدار خود با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، گفت: برخورد در جلسات بین‌المللی امری طبیعی است، به خصوص در جلساتی که افراد محدودی در آن شرکت می‌کنند و در یک سطح هستند.

وی ادامه داد: ما در بسیاری از مهمانی‌های غذای کشورهای اروپایی به دلایل شرعی شرکت نمی‌کنیم، اما با این وجود در مهمانی غذای کشورهای اسلامی حضور داریم، در این جلسه نیز در مهمانی ناهار بنده با عادل الجبیر برخورد کرده و یک سلام و علیک معمولی داشتیم و تنها احوال پرسی ساده کردیم، آن هم به خاطر این است که من و عادل الجبیر سال‌ها یکدیگر را می‌شناسیم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: درست است که جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌های عربستان مخالف است، اما همواره به دنبال برقراری ارتباط خوب و درست با همسایگان خود است، ما به دنبال ارتباط درست و خوب بر پایه احترام متقابل هستیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که احوال پرسی شما با عادل الجبیر ربطی به سفر مقتدی صدر به عربستان داشته است یا خیر؟، گفت: سیاستی که عربستان در عراق دنبال می‌کند به این ملاقات ارتباطی نداشت و این برخورد تنها یک سلام و احوالپرسی ساده بود.

ظریف ابراز داشت: سیاست کشور ما در قبال همسایگان  همکاری است، بنابراین همسایگان ما اگر این شرایط را دارا باشند و به دنبال تنش نباشند می‌توانند ایران را به عنوان یک همراه و همکار خوب دیده زیرا منافع ایران در امینت و ثبات منطقه است.

وی اضافه کرد: از نظر بنده برای تأمین امنیت منطقه نیازی به کشورهای خارجی نیست زیرا امنیت منطقه ما می‌تواند درون‌زا باشد، تمام این موضوعات خواسته‌های ما است و همسایگان ما هرچه سریعتر بتوانند با این موضوع هماهنگ شوند ما آینده بهتری را پیش‌رو خواهیم داشت.

وزیرامورخارجه در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه اگر ترامپ طرح تحریم‌های جدید را امضا کند ایران چه اقدامی انجام خواهد داد، تصریح کرد: ما پس از اجرای مصوبه مجلس یعنی اقدام متقابل که گفته شد به سراغ ماده 36 و 37 هم خواهیم رفت و در جای خودش از آن هم استفاده می‌کنیم، از طرفی دیگر از مسیرهای دیگری چون اقدام سیاسی و حقوقی و اقدام سازمان انرژی اتمی در موقع مشخص استفاده می‌کنیم.

ظریف ادامه داد: آمریکا تلاش خود را برای محروم کردن کامل ایران از برجام انجام می‌دهد، در این میان با سیاست درست ایران؛ اروپا در حال جدا کردن مسیر سیاست‌های خود از سیاست آمریکا است، برای نمونه قرارداد توتال زمانی رخ داد که آمریکا در اوج تلاش‌های خود در قبال ایران به سر می‌برد.

وی در مورد شرایط بین‌المللی ایران نیز گفت: برای بازگشت مجدد اقتصاد و بانک‌های ما به صحنه بین‌المللی زمان لازم است، البته این زمان را در حال حاضر بدست آورده‌ایم، با وجود تمام فضاسازی‌های دولت آمریکا امروز همکاری اقتصادی با کشور ما افزایش یافته و این نشان می‌دهد که اقدامات ما درست بوده است.

وزیرامورخارجه با اشاره به اینکه در وزارت خارجه دولت دوازدهم باید توجه بیشتری به اقتصاد کنیم خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم وزارت خارجه باید در زنجیره ارزش فعالیت‌های اقتصادی حضور جدی‌تری داشته باشد، به این معنا که باید برای صادرات تولید کرده و جذب سرمایه و فناوری داشته باشیم.

ظریف بیان داشت: کشور ایران نیز باید یک بخش فعال از اقتصاد جهانی باشد تا از این طریق بتوانیم به اهدافی که مقام معظم رهبری اشاره نمودند یعنی همان تولید و اشتغال دست پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که پیام حضور موگرینی در تهران چیست، تصریح کرد: حضور ایشان در ایران بیانگر این پیام است که با ایران نمی‌توان برخورد حذفی کرد، زیرا ایران بخش فعال و ارزنده‌ای از روابط بین‌الملل است.

وزیرامورخارجه در پایان درباره مهمترین اقدامات وزارت خارجه در چهار سال گذشته، گفت: ما در این چهار سال به موضوعاتی چون ایران هراسی و تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران توسط صهیونیستها و آمریکایی ها پایان دادیم، همچنین متوازن کردن روابط خارجی، ارتباط با کشورهای پنج قاره دنیا و ایجاد همبستگی بیشتر ایرانیان خارج از کشور با دولت را می‌توان جزء کارهای مهم این وزارتخانه برشمرد./۸۱۶/202/ب2

 

ارسال نظرات