۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۵۱۵۵۷۲
رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم:

مراکز حوزوی با محافل دانشگاهی تعامل داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: مراکز حوزوی ما حتی با محافل دانشگاهی داخل کشور تعاملات علمی جدی ندارند و کمتر نشست علمی مشترک میان آن ها برگزار می شود؛ حوزه هر چه تولید می کند به خود حوزه معرفی و استفاده می شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از آثار پژوهشکده اسلام تمدنی در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه کم و کیف فعالیت انسان یا یک سازمان تابع سطح انتظارات از خود است، گفت: سطح انتظاری که مراکز حوزوی برای خود در نظر گرفته اند تناسبی با ظرفیت ها و قابلیت های آنان ندارد از این رو دچار نوعی محدوددیت و خودانزوایی شده اند.

وی تصریح کرد: مراکز حوزوی ما حتی با محافل دانشگاهی داخل کشور تعاملات علمی جدی ندارند و کمتر نشست علمی مشترک میان آن ها برگزار می شود؛ حوزه هر چه تولید می کند به خود حوزه معرفی و استفاده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه در ارتباط با غرب یا جهان عرب نیز گاها مسائل سیاسی بهانه قرار می گیرد، افزود: ما تاکنون به صورت هدفمند و انسجام یافته،  دادو ستدهای علمی چندانی با متفکران جهان اسلام نداشته ایم این در حالی است که ظرفیت های زیادی در حوزه وجود دارد وبسیاری فضلا دارند زیر بار قابلیت های خود له می شوند چرا که نه خود و نه دیگران به فکر شکوفایی استعداد آن ها نیستند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم در ادامه به راهکارهای خروج حوزه از خودانزوایی اشاره و خاطرنشان کرد: حمایت خاص از اعضای هیأت علمی که کار مشترک با یک شخصیت علمی غربی رقم بزنند از جمله این راهکارهاست.

وی ادامه داد: اکنون با اینکه اکثر آثار حوزوی ما به لاتین ترجمه می شود اما کسی از وجود آن ها مطلع نیست و خواننده این دارد چرا که از طریق انتشارات آکادمیک شناخته شده عرضه نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تأکید بر ضرورت حضور از طریق مجاری طبیعی در جوامع مختلف گفت: مخاطب بخش هایی از دین اسلام، همه انسان ها هستند و صرفا مختص مؤمنان نیست بنابراین نباید دین را در افق و مخاطب محدود عرضه کنیم.

وی تلاش برای برند شدن در یک مسأله یا حوزه دانشی را از دیگر راهکارهای خروج از انزوا معرفی و اضافه کرد: پژوهشکده اسلام تمدنی در دفتر تبلیغات اسلامی تلاش دارد به برندی در زمینه تمدن نوین اسلامی تبدیل شود./930/پ202/ب1

ارسال نظرات