۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۱۵۵۹۶
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

ذخیره سازی مال و ثروت زیبنده مؤمن نیست

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آنچه انسان پس انداز می کند رزق او به حساب نمی آید، گفت: دغدغه مالی فردا را داشتن و ذخیره سازی مال و ثروت زیبنده مؤمن نیست.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)ف گفت: آن حضرت می فرمایند که آنچه فرزند آدم به غیر از رزق خود به دست می آورد، مانند خزانه دار باید نگهداری کند و تنها مأمور به تأمین رزق روزانه خود است.

وی افزود: براساس این سخن امام علی(ع) رزق انسان تنها همان چیزی است که به دست می آرود و مصرف می کند اما آنچه پس انداز می کند در زمره رزق او نبوده و ذخیره برای دیگران بوده و انسان از این اندوخته ذخیره شده هیچ بهره ای ندارد؛ بنابراین دغدغه مالی فردا را داشتن و ذخیره کردن مال و ثروت زیبنده مؤمن نیست و مؤمن هرگز خود را سرگرم ذخیره سازی دنیا نمی کند بلکه به اندازه رزق خود تلاش کرده و سایر دستاوردهای خود را در راه خدا انفاق می کند تا از آن بهره ای داشته باشد همانطور که امام علی(ع) با وجود آباد کردن نخلستان های زیاد و حفر چاه های فراوان آنها را برای خود ذخیره نکرده بلکه آنها را وقف فقرا می کردند.

کارشناس رادیو معارف با اشاره به حکمت 191 نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این حکمت می فرمایند« اِنَّمَا الْمَرْءُ فِي الدُّنْيَا غَرَضٌ تَنْتَضِلُ فِيهِ الْمَنَايَا وَ نَهْبٌ تُبَادِرُهُ الْمَصَائِبُ؛ وَمَعَ كُلِّ جُرْعَةٍ شَرَقٌ. وَ فِي كُلِّ أَكْلَةٍ غَصَصٌ. وَلاَ يَنَالُ الْعَبْدُ نِعْمَةً إِلاَّ بِفِرَاقِ أُخْرَى، وَلاَ يَسْتَقْبِلُ يَوْماً مِنْ عُمُرِهِ إِلاَّ بِفِرَاقِ آخَرَ مِنْ أَجَلِهِ. فَنَحْنُ أَعْوَانُ الْمَنُونِ، وَأَنْفُسُنَا نَصْبُ الْحُتُوفِ؛ فَمِنْ أَيْنَ نَرْجُو الْبَقَاءَ وَهَذَا اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ لَمْ يَرْفَعَا مِنْ شَيْءٍ شَرَفاً، إِلاَّ أَسْرَعَا الْكَرَّةَ فِي هَدْمِ مَا بَنَيَا، وَ تَفْرِيقِ مَا جَمَعَا».

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: امام علی(ع) به خوبی در این خطبه حقیقت زندگی انسان و ماهیت زندگی او را در این دنیا تبین می کنند و می فرمایند«انسان در اين دنيا هدفى است كه تيرهاى مرگ همواره به سوى او نشانه گيرى مى كند و ثروتى است كه مصائب، در غارت آن شتاب دارند و بر يكديگر سبقت مى گيرند. همراه هر جرعه اى گلوگير شدنى و همراه هر لقمه اى (نيز) گلوگرفتنى است. انسان به نعمتى از آن نمى رسد جز با فراق نعمت ديگر. به استقبال هيچ روز از عمرش نمى رود جز اين كه از روز ديگرى از عمرش جدا مى شود، بنابراين ما اعوان و ياران مرگيم و جانمان هدف (عوامل) مرگبار و با اين حال چگونه مى توانيم اميد بقا داشته باشيم. اين شب و روز هرگز ارزش چيزى را بالا نبرده جز اين كه پراكنده مى كنند».

وی افزود: امام علی(ع) در خطبه دیگری نیز می فرمایند که گذر عمر گام های نفس انسان به سوی مرگ است؛ بنابراین نباید به این زندگی دنیوی دل خوش کرده و مشغول خزانه داری شویم برای باید خود را برای سرای آخرت آماده کنیم زیرا از مرگ هیچ راه هراسی نیست و کسی به استقبال مرگ می رود و به بهشت می رسد که خود را برای آن آماده کرده باشد./968/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات