۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۵۱۵۷۰۳
رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی:

ائمه معصومین پرچمدار مبارزه با استکبار و حفظ آزادگی و کرامت بودند

رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی معنای دیگر کرامت را عزت نفس و استقلال در برابر مستکبرین و ستمگران و نظام سلطه و استکبار دانست و گفت: ائمه پرچمدار این مبارزه و حفظ عزت و کرامت و آزادگی بودند.
حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، تجلی کرامت، عزت، عصمت و طهارت را در وجود کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س) و امام رئوف و مهربانی، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) دانست و وجه نامگذاری این دهه را به سبب کرامت فوق العاده این دو بزرگوار عنوان کرد.

رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به پیام این نامگذاری حکیمانه و برگزاری مجالس و محافل جشن و سرور در این ایام تصریح کرد: سجیت بارز اهل بیت عصمت و طهارت همین کرامت انسانی است و فلسفه عرض ارادت به ساحت ائمه معصومین نیز همین بهره مندی ما و سایر دلدادگان به جایگاه و مقام آنان از کرامت و عزت والایشان است.

وی با بیان این که کرامت انسانی ابعاد و درجاتی دارد و درجه ای از آن در روح همه انسان ها دمیده شده خاطر نشان کرد: مقام خلافت الهی مقام والای کرامت انسانی بوده و چهره شاخص این عرصه ائمه معصومین و انسان های کاملِ متقی هستند.

کریم ترین مومنان، با تقوا ترین آنان در نزد خداوند هستند

حجت الاسلام شریعتی تبار با اشاره به آیه «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم» بیان کرد: خداوند در این آیه این چنین فرموده که کرامت، حاصل تقوای الهی بوده و با کرامت ترین شما نزد خداوند متعال با تقوا ترین شماست؛ از سوی دیگر کرامت به معنای لطف و احسان در حق خلق خدا است که البته در این عرصه نیز ائمه معصومین سرآمد در خدمت به خلق هستند.

رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی معنای دیگر کرامت را عزت نفس و استقلال در برابر مستکبرین و ستمگران و نظام سلطه و استکبار دانست که ائمه پرچمدار این مبارزه و حفظ عزت و کرامت و آزادگی بودند و ابراز کرد: ما نیز باید با اشنایی و معرفت به سیره علمی و عملی آنان و تبعیت از روش و منش شان به این کرامت و عزت دست پیدا کنیم.

امامان و امامزادگان پرچمداران کرامت انسانی هستند

وی با بیان این که ائمه معصومین و امامزادگان به معنای واقعی کلمه پرچمداران کرامت انسانی در همه حوزه ها هستند، یادآور شد: قبور امامزادگان در جای جای ایران اسلامی حکایت از حضور فعال و ظلم ستیزانه آنان در برابر مستکبران زمان خود دارد و به خوبی ملت شریف ایران اسلامی قدر و منزلت حرم امامزادگان را می دانند.

حجت الاسلام شریعتی تبار با بیان این که به حمد الله مزار این امامزادگان و حرم ائمه معصومین بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری مبدل به قطب فرهنگی و کانونی موثر در فعالیت های فرهنگی شده گفت: امیدواریم تا حرم و قبور این امامزادگان و در راس آنان وجود امام هشتم، علی بن موسی الرضا(ع) کانونی برای تامین عزت و کرامت در ایران اسلامی باشد.

مراکز علمی پژوهشی اسلامی در تبلیغ سنت و سیره انبیای الهی بکوشند

رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که سیره ائمه معصومین باید الگویی برای رفتار و گفتار ما در همه عرصه ها باشد، تصریح کرد: یکی از مهمترین آثار وجودی حرم امامان و امامزادگان این است تا با زیارت و معرفت نسبت به آنان به کرامت انسانی و عزت دینی دست پیدا کنیم و با رفتار های عزتمندانه نظاممان در مواجهه با نظام سلطه و استکبار بدرخشد.

وی با بیان این که رسالت روحانیت، مبلغین دین و مراکز علمی پژوهشی اسلامی و حوزوی تبلیغ سیره و مکتب اهل بیت و اشاعه معارف نورانی قرآن است، اظهار کرد: رسالت امروز روحانیت از علمای اعلام تا طلاب فاضل و مراکز پژوهشی حوزوی مراجعه و تعمق در قرآن، سنت و سیره انبیا الهی است تا به خوبی با معارف نورانی و مکتب اهل بیت آشنا شوید.

همت  حوزه های علمیه برای اشاعه فرهنگ ناب اهل بیت با ابزارهای روز باشد

حجت الاسلام شریعتی تبار ادامه داد: روحانیان باید پس از شناخت و درک این معارف نورانی با زبان روز و استفاده از همه ابزارهای تبلیغی از جمله منبر و تولید محتوا، تالیف کتب دینی، استفاده از ابزارهای هنری و رسانه ای به خصوص در فضای مجازی و نشر الکترونیک و دیجیتال به شایستگی این فرهنگ ناب را به جامعه اسلامی منتقل کنند.

رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به سخن امام رضا(ع) در این خصوص تصریح کرد: ایشان فرمودند خداوند رحمت کند بندگانی که امرمان را احیا کردند و احیای امر ما در تعلیم و فراگیری علوم دینی و انتقال آن به جامعه است؛ در حقیقت ایشان با این کلا حجت را بر حوزویان و روحانیت کامل کردند چراکه بر اساس بیانشان چنانچه مردم با زیبایی های کلام ائمه معصومین آشنایی و شناخت پیدا کنند قطعا از این کلام و بیانشان عمیقا اطاعت و تبعیت می کنند.

ترویج فرهنگ و سیره رضوی رسالت اصلی حوزه های علمیه است

وی با بیان این که ما نیز این سنت فراگیری و تعلیم همراه با انتقال و ترویج معارف ناب دینی را در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی سنگین تر از گذشته دنبال می کنیم، خاطر نشان کرد: همه فعالیت روحانیان و حوزه های علمیه باید مقدمه و منشای برای تبلیغ و تعلیم فرهنگ و آموزه های اهل بیت عصت و طهارت و سیره رضوی باشد./۸۶۴/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات