۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۱۵۸۱۱
مدیر مدرسه علمیه قائم چیذر:

رشد فرهنگ شیعی نتیجه حیات و پویایی آن است

مدیر مدرسه علمیه قائم چیذر گفت: ایرانیان بر اساس اعتقاد راسخ بر اسلام و تشیع، غنی‌ترین فرهنگ را در دنیا دارند و یکی از علل رشد فرهنگ شیعی، حیات و پویایی آن در تمام اعصار است.
دهه کرامت

حجت الاسلام سید عباس صفوی، مدیر مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص بزرگداشت دهه کرامت و در پاسخ به این سؤال که حضور حضرت معصومه (س)، امام رضا(ع) و امامزادگان در ایران چه نقشی در ترویج معنویت داشته است، گفت: اساساً انسان در زندگی نیاز به الگوهایی دارد، این الگوها گاهی زنده هستند مثل کسانی که در زمان ائمه اطهار(ع) زندگی می‌کردند و گاهی انسان به الگوی زنده دسترسی ندارد.

وی افزود: تمام شخصیت‌های الهی از پیامبران تا جانشینان و فرزندان‌شان، حکم الگوی جامع را دارند. در واقع امام رضا(ع) و امامزاده‌هایی که در ایران هستند، حکم الگوهایی را دارند که حضور در حرم این بزرگواران و زیارت آنها به انسان کمک می‌کند که معنویت بیشتری داشته و هر روز خود را به آن الگو نزدیک کرده و از آنها در زندگی درس بگیرد.

مدیر مدرسه علمیه قائم(عج) در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهیم بر اساس فرهنگ ملی و دینی به ثبات فرهنگی در کشور دست پیدا کنیم چه باید کنیم و راهکار تحقق استحکام فرهنگی و معنوی جامعه ایرانیان چیست، عنوان کرد: ایرانیان بر اساس اعتقاد راسخ بر اسلام و تشیع، غنی‌ترین فرهنگ را در دنیا دارند. یکی از علل رشد فرهنگ شیعی، حیات و پویایی آن در تمام اعصار است.

وی افزود: اگر بتوانیم این فرهنگ را با تبلیغات گسترده از آسیب‌هایی که وجود دارد مصون نگه داریم، به ویژه برای نسل جوان بدون افراط و تفریط مطرح کنیم یقیناً به ثبات و استحکام فرهنگی عمومی جامعه شکل خوبی خواهیم داد.

حجت الاسلام صفوی در پاسخ به این سؤال که مسؤولان فرهنگی تا چه اندازه می‌توانند در مهندسی فرهنگی کشور، از ظرفیت‌های حرم رضوی و حضرت معصومه بهره بگیرند، گفت: وظیفه همه مسؤولان فرهنگی کشور است به نسل جوان امروز که تشنه فرهنگ و معنویت است راه را نشان دهند. با توجه به اینکه قرن بیست و یکم قرن بازگشت به معنویت است، می‌توان انسان وامانده و خسته از تمامی مکتب‌ها را به فرهنگ غنی اسلامی بازگرداند.

مدیر مدرسه علمیه قائم(عج) در ادامه اظهار داشت: متأسفانه غفلت‌هایی در این زمینه انجام گرفته و توجه لازم و حداکثری به قطب‌های معنوی انجام نشده و کم بوده. اگر بتوان راهِ رفتن به حرم امام رضا(ع) و بهره‌مندی معنوی از این حرم و سایر امامزاده‌ها فراهم شود کمک به بیشتر شدن توجهات نسل جدید به ائمه اطهار(ع) می‌شود و محوریت خاندان بزرگوار پیامبر(ص) شکل می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در معرفی امام رضا(ع) و سایر ائمه کوتاهی‌هایی بوده و کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف از دوران کودکی و قبل از دبستان شروع به معرفی ائمه(ع) کنند. متأسفانه در کتب درسی نیز بعضاً کوتاهی‌هایی وجود دارد که با زبان روز این شخصیت‌ها را معرفی کند و فرصتی فراهم شود تا افراد از نزدیک بتوانند با قطب‌های معنوی و دینی ارتباط لازم را برقرار کنند./966/ت302/ب1

ارسال نظرات