۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۵۱۵۹۹۴
حجت الاسلام کلباسی:

حج نمونه‌ای کوچک و بی‌نظیر از امت واحده اسلامی است

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، تشکیل امت واحده اسلامی را ضامن امنیت ملت‌های مسلمان دانست و از حج به عنوان نمونه‌ کوچکی از این امت واحده یاد کرد.
کلباسی

حجت الاسلام مجتبی کلباسی اشتری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، امنیت را یک مبحث چند ضلعی و مهم دانست و گفت: یک ضلع امنیت این است که اگر مسلمانان ارتباطات، قدرت تحمل، همزیستی و درک مشترک خود را بالا ببرند، امنیت آفرین خواهد بود و حج بستری برای این امر است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: برخی مسلمانان حتی این تجربه را در زمان جنگ تحمیلی داشتند که مردم عراق در حج، ارتباطات ویژهای با مردم ایران برقرار میکردند، اگر چه سیاست حکومت عراق این اجازه را به آنها نمیداد.

وی ادامه داد: با وجود محدودیتهایی که در حج ایجاد میکنند، ولی حج به خودی خود با برقرار کردن ارتباطات، مسلمانان جهان را به هم نزدیک میکند؛ حجاج در مناسک حج مشاهده میکنند که مسلمان سراسر جهان عقاید و اهداف مشترک دارند و این امر، بستر امنیت را ایجاد میکند.

کارشناس امور حج و زیارت افزود: بسیاری از کشورهای جهان امنیت خود را با ایجاد و عضویت در اتحادیههای بین المللی حفظ میکنند؛ ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و اتحادیه کشورهای متحد المنافع از جمله این اتحادیهها است که اعضای آن با نزدیک شدن به هم در زمینههای سیاسی و اقتصادی، امنیت خود را تقویت میکنند.

وی به اتحاد مسلمانان تأکید کرد و ابراز داشت: دیدگاه قرآن این است که مسلمانان باید یک امت واحده باشند و فلسفه اصلی دین میطلبد که مسلمانان بر محور توحید در کنار هم قرار گیرند؛ نکات قرآنی و روایی در این زمینه بسیار زیاد بوده و گویای این مطلب است که تشکیل امت واحده، ضامن امنیت است.

حجت الاسلام کلباسی بیان داشت: یکی از مهمترین عرصههای تلاقی اندیشههای مسلمانان، حج بوده است و این تضارب افکار به شکلی صورت میگیرد که نمایندگان مسلمانان که وضعیت علمی و اقتصادی بالایی دارند، به تضارب افکار و همافزایی میپردازند.

وی حج را از جلوهگاههای مهم تضارب افکار دانست و اظهار داشت: اشعار، سفرنامهها و احکام فقهی زیادی در این زمینه منعکس شده است ؛ در واقع این تضارب افکار و برخوردها در رشد اندیشه و تفکر، تأثیرگذاری بالایی دارد.

مدیر مرکز تحصصی مهدویت با بیان این که امت واحده اسلامی در درون حج شکل میگیرد، گفت: وقتی مسلمانان از سراسر جهان با رنگهای مختلف در مناسک حج شرکت میکنند و در کنار هم قرار میگیرند، نمونه کوچک و بینظیری از امت واحده اسلامی را تشکیل میدهند./840/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات