۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۵۱۶۰۲۸
امام جمعه ارومیه:

رییس‌جمهور با حکم تنفیذ رهبری مشروعیت به دست می‌آورد

امام جمعه ارومیه گفت: در نظام سرمایه‌داری یا سکولاری بعد از رأی دادن مردم، فرد منتخب افزون بر مقبولیت، مشروعیت نیز پیدا می‌کند اما در نظام جمهوری اسلامی تنها با رأی مردم رییس‌جمهور مقبولیت کسب می‌کند تا اینکه در نهایت با تنفیذ رهبری مشروعیت نیز به دست می‌آورد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در مصلی امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد، با اشاره به مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اظهار داشت: تنفیذ تائید رای مردم بوده و بعد از آن اقدامات و تصمیمات رییس‌جمهور مشروعیت پیدا می‌کند.

وی افزود: در نظام سرمایه‌داری یا سکولاری بعد از رأی دادن مردم، فرد منتخب افزون بر مقبولیت، مشروعیت نیز پیدا می‌کند اما در نظام جمهوری اسلامی تنها با رأی مردم رییس‌جمهور مقبولیت کسب می‌کند تا اینکه در نهایت با تنفیذ رهبری مشروعیت نیز به دست می‌آورد.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: در اسلام بعد از خداوند مشروعیت داشتن به پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) برمی‌گردد و در زمان غیبت امام زمان(عج) این مشروعیت در اختیار ولی‌فقیه قرار دارد که درواقع حکم نماینده امام زمان(عج) را دارد.

وی هم‌چنین با اشاره به فرمایشات رهبری در این مراسم، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این مراسم به نکات مهمی اشاره کردند که همه مسؤولان باید به نکته‌نکته آن فرمایشات توجه کنند از جمله اینکه ایشان از تعامل با دنیا فرمودند که ما خواهان تعامل با دنیا هستیم ولی نه به گونه‌ای که زیر سلطه مستکبران و در رآس آن آمریکا قرار بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی عنوان کرد: رهبری در بخش دیگری از فرمایشات خود در این مورد تاکید کردند که دشمن هیچ‌گاه دست از ضربه زدن به ایران نمی‌کشد و برای این منظور مسؤولان باید همه تلاش خود را باید بکنند تا مشکلات مردم حل شود و توطئه‌های دشمنان بر باد رود.

وی هم‌چنین با بیان اینکه که حج یک فریضه عبادی و سیاسی است، گفت: همه باید خدا را شاکر باشیم که زمینه به جا آوردن حج را برای زائران ایرانی فراهم کرد زیرا طبق آیات قرآن زیارت خانه خدا به هرکسی که توان مالی دارد واجب بوده و ترک عمدی آن عقوبت و عذاب الهی را در پی دارد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی با بیان گله‌مندی از افرادی که در فضای مجازی علیه رفتن به حج تبیلغ می‌کردند، تصریح کرد: براساس روایات توصیه شده است که همیشه سه دعا را از خداوند بخواهید از جمله زیارت خانه خدا، شهادت در راه خدا و درک شب قدر و این خود اهمیت این عمل را می‌رساند.

وی در ادامه ضمن توصیه به زائران خانه خدا، اظهار کرد: زائران بهتر است قبل از اعزام شدن به حج وجوهات شرعی خود را حساب کرده و خمس و زکات خویش را بپردازند و هم‌چنین به جای برگزاری مراسمات بدرقه که خیلی هم خوب بوده حاجیان بهتر است به دیدار اقوام و خویشان خود رفته و از آنان حلالیت بطلبند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی هم‌چنین با اشاره به ویژگی‌های فرد عاقل از نظر امام رضا(ع) بیان داشت: فرد عاقل ۱۰ ویژگی دارد از جمله اینکه مردم  امید به خیر او داشته باشند، مردم از شر او در امان باشند، فرد کار کوچک دیگران را بزرگ بپندارد، فرد کار بزرگ خود را کوچک بشمارد، از سوال کردن و مراجعه مردم به خود دلخور نباشد، تا آخر عمر به دنبال کسب علم و دانش باشد، فقیر بودن در راه خدا را به ثروتمند بودن در راه غیرخدا ترجیح دهد، ذلیل بودن در راه خدا از عزیز بودن در راه غیر خدا دوست‌تر بدارد، گم‌نام باشد و مسلمانان دیگر را از خود باتقواتر بداند.

وی هم‌چنین در ذیل اشاره به ویژگی دوم افراد عاقل از دیدگاه امام رضا(ع) مبنی بر اینکه فرد عاقل فردی است که دیگران از شر او در امان بمانند، اظهار کرد: هر نشریه و رسانه‌ای که مردم از شر آنها در امان نباشند از عقل و درایت کافی برخوردار نیست./۹۳۶/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات