۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۱۶۱۵۳

چهارمین همایش ملی مشروطیت در تبریز آغاز شد

چهارمین همایش ملی مشروطیت با حضور شخصیت های برجسته حوزه و دانشگاه کشور در دانشگاه تبریز برگزار شد.
مشروطیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز امروز در آغاز به کار چهارمین همایش ملی مشروطیت که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: مردم آذربایجان به ویژه تبریز در طول تاریخ همواره در نهضت‌های آزادی‌بخش ملت ایران پیشگام بوده اند.
وی با بیان این‌که خاستگاه نهضت مشروطه تبریز بوده و این اثرگذاری منجر به زمینه‌سازی برای دیگر حرکت‌های مهم ملت ایران بوده است، خاطرنشان کرد: تجربه مشروطه نشان داد که بیگانگان هیچ گاه دلسوز ملت ایران نبوده‌اند و اگر قرار است حرکتی به ثمر برسد، باید به دست خود ملت باشد.
پورمحمدی با اشاره به این‌که همایش به دنبال بررسی جریان‌های فکری و سیاسی در مشروطیت است، تصریح کرد: آنچه مسلم است؛ ریشه فکری به وجود آمده در انقلاب مشروطه منجر به انقلاب اسلامی شد و امروز پس از گذشت 111 سال از انقلاب مشروطه به این حقیقت می رسیم که هیچ کشوری دلش به حال جهان سوم نسوخته است.
رییس دانشگاه تبریز با تأکید بر این‌که آذربابجان همیشه پیشرو در راستای اهداف الهی بوده است، افزود: نهضت مشروطه برخواسته از اعتقادات دینی و مذهبی مردم تبریز بوده است، اما انگلیس در آن دوران با ایجاد دو قطبی تلاش کرد ریشه های اعتقادی این نهضت را کمرنگ کرده و به منافع خود دست یابد.
همچنین محمدعلی پرغو، دبیر علمی چهارمین همایش ملی مشروطیت در سخنانی با اشاره به روند برگزاری این همایش اظهار داشت: ۲۲ مقاله از سوی کمیته علمی مورد پذیرش قرار گرفته و قرار است در کتاب چاپ شود، که در کنار سخنرانی‌های همایش مقالات مطرح و برگزیده ارائه خواهند داشت.
وی ادامه داد: محورهای همایش شامل معنا و مفهوم مشروطه و توجه به ریشه‌ها و مطالعات در این خصوص، حقوق شهروندی و روشنفکری، قانون و بررسی آراء و اندیشه‌های شخصیت مهم، مشروطه و جایگاه نهادها و اقشار و طیف‌های مختلف و رویکردها و جریان‌های ادبی در مشروطه بوده است.
پرغو بررسی آراء و اندیشه‌های افراد، شخصیت‌های مهم دوران مشروطیت، نقش و جایگاه نهادها و طیف‌های مختلف در مشروطه به خصوص زنان، توجه به مباحث حقوقی و رویکردها و جریانات ادبی در مشروطه را از دیگر محورهای همایش برشمرد و گفت: به دنبال شناسایی حقایق پنهان این نهضت مهم تاریهی هستیم./935/پ
۲۰۳/ب۱

 

ارسال نظرات