۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۱۶۱۹۰
آیت الله مهدوی:

عجله کردن فرصت تفکر را از انسان سلب می کند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: عجله کردن سبب می شود قدرت تفکر از انسان سلب شود و سلب قدرت تفکر عامل اصلی از دست دادن بصیرت و حضور قلب است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: انسان عجول ظاهر بین است و آینده نگری نمی کند.

وی در ادامه تفسیر سوره اسراء، آیه یازدهم که می فرماید«وَیَدْعُ الإنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَیْرِ وَکَانَ الإنْسَانُ عَجُولا» را تلاوت کرد و افزود: این آیه بیان می دارد انسان همانند زمانی که تقاضای خیر می کند تقاضای شر نیز دارد چرا که انسان اهل عجله است.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: عجله در وجود انسان بسیار زیاد است و ضررهای زیادی را متوجه انسان می کند؛ عجله کردن تعقل را کم می کند و به دنبال کم شدن تعقل، بصیرت انسان نیز کم می شود؛ انسان کم بصیرت به ظاهر امور توجه می کند و آینده نگری اش کم می شود، همچنین دنیا را نقد و آخرت را نسیه می داند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) می فرمایند، عجله مردم را هلاک کرده است، اذعان کرد: امتیاز انسان نسبت به حیوان تفکر است؛ تفکری که مهلت آن با عجله کردن از بین می رود؛ عجله کردن اجازه حضور قلب داشتن به وجود خداوند را در کارها از انسان سلب می کند.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: انسان باید در احسان به دیگران و کمک کردن در زمینه های آبرویی، جانی و مالی به دیگران عجله کند ولی این عجله را در امور دنیوی به کار می گیرد؛ برخی توقف ها و صبرها انسان ترقی می دهد؛ صبر سبب می شود فرمان نفس بر عجله کردن ها متوقف شود و عقل رشد کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: دلیل طلب شر عجول بودن انسان است؛ فطرت انسان پاک است و باید دعای به خیر می کند ولی عجول بودن سبب می شود برخلاف نیازهایش طلب شر می کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرزندانتان فعل غلطی را مرتکب شدند فوراً آن ها را نفرین نکنید هرچند نفرین در حالت عصبانیت کم اثر است ولی پدر و مادرها باید سعی کنند صفت عجله را از وجودشان حذف کنند؛ یکی از نتایج عجله داشتن قضاوت های غلط است.

آیت الله مهدوی در پایان گفت: حضرت موسی(ع) زمانی که به کوه طور می رفتند می دوید و خطاب به خداوند که از او پرسید چرا عجله می کنی، عرضه داشت، برای این که رضایت تو را به دست آورم./867/پ202/ب1

ارسال نظرات