۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۰
کد خبر: ۵۱۶۲۲۵

اعتمادسازی لازمه حضور جوانان در مسجد است

مسجد قلب تپنده جامعه اسلامی است و می تواند روح تازه ای را به بخش های مختلف جامعه بدمد و امروز این قلب تپنده در یکی از محله های قدیمی قزوین، فرهنگ را آباد کرده و جان دوباره ای به آن بخشیده است.
تعویض پرچم مسجد جمکران و شستشوی گنبدها در سالروز بنای این مکان مقدس

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، مسجد مکانی مقدس در دین اسلام و خانه خدا بر روی زمین است، مسجد قلب تپنده جامعه اسلامی محسوب می شود و در بخش های مختلف زندگی مسلمانان کارکرد دارد و از آغاز اسلام تاکنون هم منشا تحولات بسیاری بوده است.

یکی از مکان هایی که در دل مسجد فعالیت می کند و توانسته در حیات این قلب تپنده نمود داشته باشد، کانون های فرهنگی هنری است که با اجرای برنامه های مختلف، توانسته بین مردم و مسجد پیوند ایجاد کند و جوانان و نوجوانان را جذب خانه های خدا کند.

وجود کانون های فرهنگی هنری مساجد به ویژه در مناطقی که فعالیت های فرهنگی و مذهبی توسط نهاد و ارگانی پیگیری نمی شود، موجب شده تا مردم این مناطق از برنامه های فرهنگی بی بهره نمانند و بتوانند در یک فضای معنوی و در واقع در خانه خدا، طعم برنامه های فرهنگی، هنری و مذهبی را بچشند و با اطمینان خاطر، در محیطی امن حضور یافته و از فعالیت ها و برنامه های مختلف در مسجد به عنوان خانه دوم خود استفاده کنند، مکانی که به فرموده پیامبر گرامی اسلام كسی كه مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد كند) خداوند، آسايش و كاميابی او و عبور از صراط را برايش ضمانت كرده است.

یکی از محله هایی که در قزوین، کانون فرهنگی هنری با استفاده از ظرفیت مسجد توانسته به فعالیت های فرهنگی در آن روح تازه ای بدمد، محله شیخ آباد است، این محله یکی از محله های قدیمی شهر و مربوط به دوره قاجار است که کانون فرهنگی هنری فیض بخش فاطمیه مسجد احمد بیگ در این محله قدیمی شهر توانسته روح تازه ای به فعالیت های فرهنگی بدمد و بین جوانان و مسجد دوستی برقرار کند.

مدیر کانون فرهنگی هنری فیض بخش فاطمیه مسجد احمد بیگ در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین با اشاره به برنامه ها و اهداف این کانون بیان کرد: کانون فرهنگی هنری فیض بخش فاطمیه با هدف تبلیغ، گسترش و تعمیق فرهنگ روح بخش اسلام، گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی، هنری و اجتماعی، همگانی کردن تمامی عرصه های فرهنگی و هنری و تحقق فعالیت های فرهنگی مردمی، زمینه سازی برای حضور فعال جوانان و در فعالیت های فرهنگی و هنری و شناسایی و تربیت استعدادهای درخشان و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن کار خود را آغاز کرد.

حجت الاسلام مجید ابراهیمی ادامه داد: در این کانون، برنامه های مختلفی در طول سال اجرا می شود که یکی از این برنامه ها، فعالیت های فرهنگی است که شامل فعالیت های مناسبتی همراه با برگزاری مراسم های مختلف و دعوت از اساتید برجسته و فضاسازی فرهنگی محلی و مسجدی در مناسبت ها می شود.

وی عنوان کرد: تجهیز فضای علمی و فرهنگی مسجد، اجرای ویژه برنامه های خاص نظیر یادواره شهدا، دیدار با خانواده های شهدا و ایثارگران، دیدار با زوارهای کربلا و مکه و دیدار از خانه سالمندان استان از دیگر برنامه های فرهنگی این کانون است.

امام جماعت مسجد احمدبیگ تصریح کرد: اجرای فعالیت های تربیتی نظیر برگزاری جلسات مستمر با اساتید و فعالان فرهنگی، برگزاری اردوهای فرهنگی، برگزاری برنامه های علمی و پژوهشی و کارگاه های تخصصی نظیر کارگاه طب سنتی، موشک زباله سوز، سلامت و غیره، برگزاری کلاس های تخصصی سبک زندگی اسلامی در حوزه تربیت فرزند، همسرداری و اخلاق اجتماعی، ایجاد ارتباط صمیمی با برگزاری دوره های خاص سبک زندگی برای دانش آموزان در تبلیغ چهره به چهره، برنامه های حلقه معرفت و صالحین برای هیئت های دانش آموزی و کلاس های تخصصی جشن الفبا برای رده سنی زیر هفت سال از جمله برنامه های کانون است.

وی اعلام کرد: برگزاری برنامه های اردویی زیارتی و تفریحی، کلاس های ورزشی و هنری از دیگر برنامه های کانون فیض بخش فاطمیه است.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به برنامه های شاخص این کانون گفت: دیدار با خانواده هایی که با مشکلات و آسیب های اجتماعی مواجه هستند و یا مشکل مالی دارند از جمله اقدامات ما در کانون فیض بخش فاطمیه است که با این خانواده ها ارتباط گرفته تا جذب مساجد شده و سعی می کنیم به سمت برنامه های فرهنگی هدایت شوند.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از برنامه های ما شناسایی همسایه های مسجد بود که به هر دلیل مسجد نمی آیند که برای این افراد در 2 نوبت دعوت نامه ارسال کردیم و با توجه به عدم حضور، سومین مرتبه با یک هدیه به منازل شان رفته و در خصوص عدم حضورشان در مسجد سوال کردیم که خوشبختانه اکنون به جایی رسیدیم که فضای مسجد جوابگوی تعداد کسانی نیست که برای نماز در مسجد حضور می یابند.

مدیر کانون فرهنگی هنری فیض بخش فاطمیه مسجد احمد بیگ اعلام کرد: تقدیر از کسانی که در مسجد فعالیت دارند و یا قبل از ما در مسجد فعال بودند از دیگر برنامه های ما بود که این کار موجب ایجاد اعتماد شده و در نتیجه پیر غلامانی که قبل از ما در مسجد بودند آمده و همکاری هایی را در بحث فعالیت های فرهنگی داشتند.

وی گفت: یادواره شهدای شیخ آباد یکی از بزرگترین حرکت های ما در سال است که هر ساله با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می شود.

حجت الاسلام ابراهیمی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما ایجاد فضای کتابخانه ای بود و با یک هزار و 400 عنوان این کتابخانه کار خود را آغاز کرد و اکنون تا 2 هزار عنوان کتاب دارد که مورد استقبال جوانان و نوجوانان قرار گرفته به طوری که اکنون 200 نفر عضو این کتابخانه هستند.

وی در خصوص برگزاری کلاس های تابستانی اظهار کرد: ما در تبلیغاتی که برای کلاس های تابستانی کانون فیض بخش فاطمیه داشتیم، عنوان کردیم فرزندان خود را از چهار سالگی به ما بسپارید و در واقع برنامه های ما از این رده سنی آغاز می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری فیض بخش فاطمیه مسجد احمد بیگ توضیح داد: از سنین چهار تا شش سال را با عنوان شکوفه یک نامگذاری کرده ایم و جشن حروف الفبا، استعدادیابی، بازی و نقاشی را برای این گروه های سنی داریم و سپس از سن هفت تا 9 سالگی شکوفه های 2 نامیده می شود که به این گروه سنی آموزش های ویژه در حوزه حروف الفبا، جمله بندی، انشا و داستان نویسی داده می شود.

وی عنوان کرد: از کلاس سوم تا پنجم ابتدایی که غنچه ها نامیده می شود، برنامه هایی نظیر روخوانی قرآن، داستان های قرآن، گروه سرود تخصصی، نقاشی و خوشنویسی را داریم و در مقطع ششم و هفتم که یاس نبوی نامیده می شود شرکت کنندگان در کلاس های تابستانی قرآن، خوشنویسی، رایانه، مهارت های مختلف، هنرهای نمایشی و سبک زندگی را فرا می گیرند.

حجت الاسلام ابراهیمی خاطر نشان کرد: در مقطع هشتم و نهم که پیروان ولایت نامیده می شود، دوره های آموزشی در حوزه سبک زندگی را برگزار می کنیم و آموزش دروس عمومی را داشته و همچنین در حوزه کامیپوتر آموزش برنامه نویسی و ساخت وب سایت و سایت ارائه می شود و مباحث اردویی درون استانی و برون استانی را هم برای این دانش آموزان داریم که در مجموع 80 نفر در کلاس های تابستانی این کانون شرکت دارند.

وی در ادامه در خصوص راهکار جذب جوانان به مساجد اظهار کرد: برای اینکه جوانان در مساجد حضور یابند، باید اعتمادسازی کنیم و این اعتماد هم بر اساس احادیث با محبت ایجاد می شود.

امام جماعت مسجد احمدبیگ یادآور شد: ما اگر به جوان محبت داشته باشیم جوان جذب مسجد می شود و وقتی محبت نباشد، این اعتماد هم وجود ندارد بنابراین با محبت می توان حضور بیشتر جوانان را در مساجد داشته باشیم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات