۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۵۱۶۲۷۲
کارشناس رسانه ملی:

میزبانی از میهمان مؤمن موجب ریزش گناهان می شود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که در الگوی خانواده قرآنی مؤمنان اولیای یکدیگر بوده و با هم رفت آمد دارند، گفت: براساس روایات هر گاه مؤمنی در قامت مهمان به خانه مومن ديگری برود گناهان هر دو می ریزد.
حاج عبدالبافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مریم حاج عبدالباقی، استاد حوزه و دانشگاه امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما با بیان این که قداست خانواده به واسطه افرادی است كه در آن زندگی می كنند، گفت: در آيه ٦١ سوره نور«لَيْسَ عَلَي الْأَعْمي‏ حَرَجٌ وَ لا عَلَي الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَي الْمَريضِ حَرَجٌ وَ لا عَلي‏ أَنْفُسِکُمْ أَنْ تَأْکُلُوا مِنْ بُيُوتِکُمْ أَوْ بُيُوتِ آبائِکُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهاتِکُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوانِکُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَواتِکُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمامِکُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِکُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوالِکُمْ أَوْ بُيُوتِ خالاتِکُمْ أَوْ ما مَلَکْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَديقِکُمْ لَيْسَ عَلَيْکُمْ جُناحٌ أَنْ تَأْکُلُوا جَميعاً أَوْ أَشْتاتاً فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلي‏ أَنْفُسِکُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَکَةً طَيِّبَةً کَذلِکَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآياتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون» خداوند خانه را مرکز تصرفات زیستی معرفی کرده است..

وی افزود: منظور از این که خانه مرکز تصرفات زیستی است یعنی خوردن و نوشيدن و خوابيدنش و تمام نیازهای انسان باید در حریم خانه برطرف شود و خانه مؤمنان از آن جایی که اولیاء یکدیگر هستند به جز در مسأاله کسب اجازه و محرمیت مانند خانه خود انسان است و تفاوتی ندارد.

 استاد حوزه و دانشگاه افزود: در سوره آل عمران به بحث انبار بودن خانه برای مواد غذایی اشاره شده است كه اين نشان دهنده امن بودن حريم خانه است؛ زیرا انسان همیشه غذا را در جایی امن و به دور از گزند و آسیب نگه داری می کند.

خانم حاج عبدالباق در خصوص ارزش پذيرايی از مهمان به روايتی اشاره كرد و گفت: هر گاه مومنی در قامت مهمان به خانه مومن ديگری برود گناهان هر دو می ریزد.

وی با اشاره به آيه ٥٨ سوره نور، گفت: خداوند در این آیه می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِیَسْتَأْذِنْکُمُ الَّذِینَ مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ وَالَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلَاثَ مَرَّ‌اتٍ مِنْ قَبْلِ صَلَوةِ الْفَجْرِ‌ وَحِینَ تَضَعُونَ ثِیَابَکُمْ مِنَ الظَّهِیرَ‌ةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَوةِ الْعِشَاءِ ثَلَاثُ عَوْرَ‌اتٍ لَکُمْ لَیْسَ عَلَیْکُمْ وَلَا عَلَیْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَیْکُمْ بَعْضُکُمْ عَلَى بَعْضٍ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّـهُ لَکُمُ الْآیَاتِ وَاللَّـهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ»، «وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنْکُمُ الْحُلُمَ فَلْیَسْتَأْذِنُوا کَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّـهُ لَکُمْ آیَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» گفت: «ای کسانی که ایمان آورده اید بردگان شما و کسانی از شما که به سنّ بلوغ نرسیده‌اند، باید در سه وقت [برای ورود به اتاق شما] از شما اجازه بگیرند. پیش از نماز صبح، و نیمروز، هنگامی که لباس از تن بیرون می‌کنید و بعد از نماز عشاء، این سه وقت هنگام (استراحت و) خلوت شماست. در غیر این سه وقت، بر شما و آنان گناهی نیست [که بی اجازه وارد شوند؛ زیرا] آنان گرد شما می گردند [با شما در رفت و آمد هستند] و بعضی بر بعضی دیگر وارد می شوید [با یکدیگر نشست و برخاست دارید]. خداوند این گونه، آیات را برای شما بیان می‌کند و خداوند دانا و حکیم است» و «و هرگاه کودکان شما به حدّ بلوغ رسیدند، پس باید [در تمام اوقات برای ورود به اتاق خصوصی والدین] اجازه بگیرند، همانند کسانی که پیش از آنان اجازه می‌گرفتند. خداوند این‌گونه آیات خود را برای شما بیان می‌کند و خداوند دانا و حکیم است».

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: براساس این آیه  یکی دیگر از ویژگی های خانواده قرآنی ضمن تربیت صحیح فرزندان و اجازه گرفتن برای ورود به حریم خصوص والدین این است كه اعضای خانواده پروانه وار به دور هم می چرخند و همديگر را در آغوش می گیرند و ابراز احساسات می کنند و خانه قرآنی چنین خانه ای است./968/پ۲۰۲/ج

 

 

ارسال نظرات