خوب و بد شبکه های اجتماعی در دفاع از مهدویت
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، امروز به عنوان یک رسانه پرنفوذ، جایگاه ویژه ای در سبک زندگی خانواده های ایرانی پیدا کرده است و مردم دانسته یا نادانسته بسیاری از اطلاعات و آگای های موردنیاز خود را از این فضای رسانه ای دریافت می کنند، اهمیت این رسانه، به قدری است که مقام معظم رهبری می فرمایند: به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.
از این رو، تاثیر این فضا در باب معارف مهدوی هم بسیار مشهود است، لذا برای بررسی بیشتر فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی در ارتباط با معارف و آموزه های مهدوی، گفت وگویی با حجت الاسلام والمسلمین زهیر دهقانی، مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت داشته ایم که در ادامه بخش دوم و پایانی آن را می خوانید:
حجت الاسلام والمسلمین زهیر دهقانی، مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت های جدید برای تبلیغ و ترویج فرهنگ و معارف دینی، موضوعی است که هم در آن چاره ای وجود ندارد و هم فرصت بسیار خوبی محسوب می شود، اظهار کرد: هنر، رسانه و فضای مجازی از جمله ابزارهای نوینی هستند که می توان از آنها، برای تبلیغ معارف مهدوی استفاده کرد.
وی اضافه کرد: اگر ویژگی های فضای مجازی صحیح تبیین نشود، از ظرفیت آن مطلع نخواهیم شد و آفات و آسیب های آن را نیز نخواهیم شناخت، یعنی عملا بدون سواد رسانه ای لازم، نتیجه مطلوب را از آن دریافت نخواهیم کرد و حتی ممکن است، ضربه هایی نیز به ما وارد شود.
دهقانی با اشاره به ویژگی های خاص فضای مجازی تصریح کرد: گستردگی بسیار مخاطبان، دامنه نفوذ، در دسترس بودن و کم هزینه بودن از ویژگی های مهم فضای مجازی است که برای حضور و بهره گیری از این نرم افزارها و ابزارها، باید سواد رسانه ای لازم را کسب کرد.
ظرفیت ها و محدودیت های فضای مجازی برای تبلیغ دین
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما، پیش از کسب و آموزش سواد رسانه ای لازم، این ابزارهای فضای مجازی وارد شد و مشکلاتی را در زمینه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... به وجود آورد، گفت: باید به ظرفیت ها و محدودیت های این ابزار هم توجه کرد که متاسفانه برخی از مبلغان و افرادی که تلاش دارند از این ابزارها در زمینه تبلیغ دین استفاده کنند، به این ظرفیت ها و محدودیت ها توجه ندارند.
بی حوصلگی، مهمترین ویژگی کاربران شبکه های اجتماعی
وی با طرح یک مثال افزود: ابزارهای مختلف موجود در فضای مجازی مانند: سایت ها، وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی یا نرم افزارهای اشتراک گذاری ویدئو یا عکس، هر کدام دارای قوانینی برای تهیه کنندگان محتوا و مصرف کنندگان خود است که در عین حال باید مراقب آفات آن هم بود، بطور مثال در شبکه های اجتماعی که امروز بسیار پرمصرف است، با گستردگی فراوان مخاطبان مواجه هستیم که از حوصله بسیار پایینی برخوردارند و به دنبال مطالب طولانی نیستند و باید به اختصار مطالب را به آنان ارائه کرد.
دهقانی ادامه داد: بطور معمول در شبکه های اجتماعی، مباحث احساسی و هیجانی بر مباحث عقلانی و منطقیِ طولانی، غلبه دارد و بطور مثال؛ ممکن است یک تصویر بیش از یک متنی که عقلانی تنظیم شده تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد زیرا مخاطب درخصوص مطالب فکر نمی کند و پیگیر مطالب طولانی هم نمی شود.
شبکه های اجتماعی برای پاسخگویی به شبهات مناسب نیست
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه شبکه های اجتماعی می تواند ابزار بسیار مناسبی برای دشمن در جهت شبهه افکنی باشد و با یک جمله یا یک سوال شبهه افکنی کند، ابراز کرد: اما شبکه های اجتماعی اصلا ابزار مناسبی برای رفع شبهات نیست زیرا ممکن است با یک جمله کوتاه، شبهه ای ایجاد شود اما برای رفع آن، لازم باشد دو یا پنج صفحه مطلب نوشته شود که این در شبکه های اجتماعی با ویژگی های مطرح شده، مقدور نیست و باید راه حل دیگری اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی برای تاثیرگذاری احساسی کوتاه مدت مناسب است، گفت: فرضا برای ترغیب و تشویق مردم به راهپیمایی اربعین، شبکه های اجتماعی مناسب است اما برای حرکت های عقلانی طولانی مدت، تجریه نشان داده که شبکه های اجتماعی تاثیر مناسبی ندارند.
منبع شبهات مهدوی فضای مجازی از کجاست؟
دهقانی با اشاره به سوالات و شبهات مطرح در خصوص مبانی و معارف مهدوی در شبکه های اجتماعی گفت: در شبکه های اجتماعی، دو طیف از افراد به طرح سوالات و شبهات مهدوی می پردازند که دسته اول پرسشگران حقیقی هستند و واقعا سوال دارند و حتی اگر سوال اهانت آمیزی هم داشته باشند، سوال و شبهه واقعی است اما دسته دوم، مخالفان و دشمنان هستند که به دنبال پاسخ به پرسش نیستند، بلکه اهداف دیگری را دنبال می کنند.
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: در دسته مخالفان و دشمنان هم دسته بندی دیگری وجود دارد که دسته اول مدعیان و منحرفان هستند و ظاهرا دشمن مهدویت نیستند بلکه یا ادعای دروغین دارند و یا مسیر انحرافی را طی کرده اند و دسته دوم، دشمنان تابلو دار مهدویت هستند که عقیده خود را بدون هیچ ترسی بیان می کنند.
شیوه مناسب پاسخ به شبهات مهدوی در فضای مجازی
وی با بیان اینکه به هریک از این گروه ها، باید به شیوه مناسب پاسخ داد، ادامه داد: شبکه های اجتماعی ایستا نبوده بلکه پویایند و ممکن است، شبهه ای از یک گروه، به گروه دیگر رود و همین روند چرخشی را طی کند و سوالی را برای پرسشگر حقیقی هم ایجاد کند لذا پاسخ دادن به سوال پرسشگر حقیقی با پاسخ به شبهه آن دشمن تابلودار، باید تفاوت داشته باشد.
دهقانی ابراز کرد: بطور مثال در یک گروهی عضو هستیم و یک پرسشگر سوالی مطرح می کند، باید نهایت تلاش را برای پاسخگویی و رفع ابهام باتوجه به پذیرش مخاطب انجام دهیم و با آدرس دهی و منطق صحیح، وی را اقناع کنیم اما در برابر مدعیان و منحرفان اولا باید روشنگری و مسیر و خط اشتباه وی را تبیین کنیم و حتی در این تبیین می توان از فرد، آبرو برد یا در برخی موارد، باید با پیگیری از مراکز امنیتی و بالادستی، برخورد سخت کرد.
مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: در مواجه با دشمنان تابلودار و نشانه دار نیز اولا باید گروه های متخصص ایجاد کنیم زیرا متاسفانه هم اکنون برخی از افرادی که در مقام پاسخگویی وارد می شوند، علیرغم دارا بودن اهداف مقدس، تخصص لازم را ندارند که به دلیل نشناختن ابعاد و منبع شبهات، با پاسخ های خود، شبهات تازه تری را به وجود می آورند لذا باید یا گروه های متخصص ایجاد شود و یا افراد و گروه های پاسخگو، به افراد متخصص متصل شوند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ