۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۱۶۵۲۵
امام جمعه بندرعباس:

کنگره عظیم حج عامل مهم اتحاد در جهان اسلام است

امام جمعه بندرعباس با تاکید بر نقش مهم کنگره عظیم حج در اتحاد جهان اسلام، حج را یک تکلیف الهی خواند و گفت: شایعه منفعت اقتصادی آل سعود از پول حجاج، افکاری بچگانه و انحراف است.
آیت الله نعیم آبادی حج حج چاه های نفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، ​در شرایط امروز که «جهان اسلام» از طرفی به توسعه سیاسی و اجتماعی نیازمند است و از سوی در برابر تهدید های جبهه کفر قرار دارد، ضروری است که تفاهم و همگرایی زمینه ساز اتحاد و اقتدار امت اسلامی باشد، در این میان، حج نقش مهمی در ایجاد، حفظ و تداوم اتحاد و تقریب مذاهب دارد، اما در آستانه اعزام کاروان های حجاج به سرزمین وحی، دروغ‌های بزرگی از حج با هدف وادار کردن مردم به انصراف از انجام فریضه الهی و واجب حج در فضای مجازی منتشر شده است. 

به منظور تبیین نقش حج در امنیت ملی و اجتماعی و همچنین پرداختن به میزان تاثیرگذاری کنگره عظیم حج در ایجاد همدلی و همگرایی بین مسلمانان جهان به سراغ آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس رفتیم و دیدگاه ایشان را پیرامون مباحث مزبور جویا شدیم، که در ذیل می خوانیم:

آیت الله نعیم آبادی در گفت و گو با خبرنگار رسا با اشاره به آغاز اعزام کاروان های حجاج به سرزمین وحی و نقش کنگره حج در امنیت ملی و اجتماعی کشور گفت: آنچه موجب اختلاف در جهان اسلام می شود ارتباط اندک بین امت اسلامی است، به عنوان مثال اگر بین افراد فامیل ارتباط گسترده وجود نداشته باشد، میدان برای تاخت و تاز تخیلات شیطانی فراهم می شود اما دیدار و دید و بازدید از یکدیگر سبب ازبین رفتن زمینه اختلاف و تفرقه بین فامیل می شود.

کنگره عظیم حج نقش مهمی در ایجاد وحدت و همدلی بین مسلمانان دارد

وی در ادامه با بیان اینکه این مهم در مورد اتحاد جهان اسلام نیز صدق می کند افزود: شیاطین سعی می کنند تصویر غلطی از شیعه و اهل تسنن و بالعکس را به جهان نشان دهند، اما زمانی که پیروان این دو مذهب در کنار یکدیگر قرار گیرند و باهم لبخند بزنند و جویای حال یکدیگر شوند، ذهنیت ها از بین می رود.

امام جمعه بندرعباس همچنین با اشاره به نقش کنگره عظیم حج در ایجاد وحدت و همدلی تصریح کرد: اعزام حجاج از کشورهای مختلف با ادیان و مذاهب اسلامی به سرزمین وحی و حضور در اجتماعاتی نظیر حج، تهمت هایی که دشمنان به شیعه و یا اهل سنت می زنند از بین می رود.

آیت الله نعیم آبادی، کنگره عظیم حج را محلی برای افشای دورغ های مطرح شده پیرامون شیعیان و رفع شبهات از سوی دشمنان دانست و گفت: علیرغم اینکه امروز بسیاری از مسلمانان به ویژه شیعیان و اهل تسنن در کشور ایران اسلامی شناخت خوبی از یکدیگر دارند اما برگزاری نشست ها و اجتماعاتی نظیر حج سبب رفع توهمات موجود پیرامون این دو مذهب می شود.

وی ادامه داد: اجتماع امت واحده جهان اسلام در یک مکان، حتی بدون برقراری ارتباط کلامی، در ایجاد و حفظ و تداوم وحدت، همدلی و همبستگی نقش بسزایی دارد و از این رو است که می توان کنگره عظیم حج را عامل مهم اتحاد در جهان اسلام دانست.

دیپلماسی عمومی نیت نمی خواهد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در پاسخ به سؤالی که مبتنی بر اینکه آیا دیپلماسی عمومی حضور حجاج در عربستان مغقول مانده است؟ گفت: دیپلماسی عمومی نیت نمی خواهد، بلکه خود به خود انجام می شود و حج به عنوان یک کنگره عظیم نیز به طور طبیعی اثرات خود را می گذارد، دیپلماسی سیاسی رسمی نیز کار خود را انجام می دهد.

آیت الله نعیم آبادی ادامه داد: بنابراین نتیجه می گیریم که بخش دوم یا همان دیپلماسی دولتی هر چه بیشتر کار کند بهتر است و مردم، در تعامل و ابلاغ ندای وحدت به ویژه در مراسم برائت از مشرکین که تبلور عینی و اصل دیپلماسی عمومی است به خوبی انجام می دهند.

شایعه منفعت اقتصادی آل سعود از پول های حجاج افکاری انحرافی و بچگانه است

امام جمعه بندرعباس با اشاره به شایعه منفعت اقتصادی آل سعود از محل هزینه های حجاج، با تاکید بر اینکه مباحث اقتصادی را نباید در مسایل حج بیان کرد گفت: اینکه برخی به دلیل منفعت اقتصادی آل سعود از برگزاری مراسم حج منع می کنند به مثابه آن است که واجبات الهی را به خاطر منفعت اقتصادی کنار بگذارند و از انجام آن برای رسیدن به پول و منفعت مادی صرف نظر کنند که این افکاری غلط و بچگانه است.

وی در ادامه، افکاری این چنینی را تفکری مضحک خواند و گفت: این افکار بچگانه است که برخی حج واجبی را که در دین مبین اسلام و فرهنگ اسلامی اهمیت ویژه ای برای آن قائل شده است را به دلایلی خنده دار، مانع شوند و این انحرافی بیش نیست، مگر تنها معیار در دنیا پول است که برخی این شایعات را در اذهان عمومی ایجاد می کنند؟.

آیت الله نعیم آبادی تاکید کرد: قرار دادن حج در این گونه فضاها نشان دهنده عدم شناخت و آگاهی افراد بوجود آورنده این تفکر از حج و برکات آن و همچنین دین مبین اسلام و ارزش های آناست، در مباحث یک رقمی، بیان مبادلات مادی افکاری مسخره و بچگانه است.

مسلمین حواسشان جمع باشد که حج یک تکلیف الهی است

امام جمعه بندرعباس در ادامه با تاکید بر اینکه مسلمین حواسشان جمع باشد چراکه حج یک تکلیف الهی است و به هیچ وجه نباید به دلیل انگیزه مادی، واجبات و فرایض الهی حذف شود، تصریح کرد: سالانه زائران زیادی از دیگر کشورها به زیارت امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) مشرف می شوند، افرادی که شایع در مورد حج ایجاد می کنند چرا نمی گویند این زائران به ایران نیایند.

وی با بیان اینکه هزینه های زیادی صرف سفرهای تفریحی به کشورهای دیگر نظیر امریکا و فرانسه می شود، افزود: چرا کسی به این گونه سفرها خرده نمی گیرد و حرفی نمی زند، اما به محض آغاز اعرام کاروان های حجاج به سرزمین وحی، شایعاتی را بین مردم ایجاد می شود.

آیت الله نعیم آبادی در ادامه با بیان اینکه در دیگر کشورهایی نظیر هندوستان نیز برای سفرهای خارجی خود هزینه هایی صرف می کنند این بدان معنا نیست که کار آنها اشتباه است، گفت: نزد هیچ عاقلی این کارها خلاف منطق نیست و باید ریشه یابی شود تا مشخص شود خاستگاه این شایعات از کجاست و چرا این شایعات در آستانه حج ایجاد می شود، هرچند مطرح کردن این گونه مباحث جدید نیست و در زمان طاغوت نیز بیان می شد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان همچنین افزود: اگر کسی به ثروت خاندان کثیف آل سعود آگاه باشد می داند اگر 50 برابر ایام حج از هزینه های حجاج نصیب شان شود برای این دولت منحوس هیچ اثری ندارد و به این پول ها نیازی ندارند، اگرچه در گذشته به این پول ها نیاز داشتند اما در حال حاضر به دلیل دراختیار داشتن چاه های نفت از پول های حجاج ایرانی بی نیازند، بنابراین افرادی که این گونه مباحث را مطرح می کنند یا آل سعود خبیث را نمی شناسد و یا به چاه های نفت آنان آگاهی ندارند.

وی در پایان بیان داشت: هزینه های حج در جیب کاسبانی از کشورهای عربستان، پاکستان، میانمار و سایر کشورهای می رود و تبلیغات سوء در مورد پول حجاج و منفعت اقتصادی آل سعود باید ریشه یابی شود./851/ت301/ب1

ارسال نظرات