۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۵۱۶۵۶۷
با حضور رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب؛

مراسم تودیع و معارفه تولیت حوزه علمیه مروی برگزار شد

آئین تودیع و معارفه تولیت حوزه علمیه مروی با حضور رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و اساتید برجسته حوزوی برگزار شد.
مراسم تودیع و معارفه تولیت حوزه علمیه مروی مراسم تودیع و معارفه تولیت حوزه علمیه مروی مراسم تودیع و معارفه تولیت حوزه علمیه مروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آئین تودیع و معارفه تولیت حوزه علمیه مروی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، مسؤولان حوزه علمیه تهران، اساتید حوزوی، طلاب، کسبه بازار تهران و... در محل حوزه علمیه مروی برگزار شد.

گفتنی است در این مراسم، آیت‌الله احمد محسنی گرکانی تودیع و آیت الله محمدباقر تحریری به عنوان تولیت جدید حوزه علمیه مروی تهران معرفی شد.

مدرسه علمیه مروی تهران از اولین مدارس علوم دینی شیعه قرن سیزده و چهارده هجری قمری است. تاریخ بنا در کتیبه، سال ۱۲۳۱ هجری قمری را نشان می دهد.

مدرسه مروی بزرگ و کوچک، جمعاً به مساحت چهارهزار و پانصد متر مربع به پلاک ۴۷۳۰ در منطقه ۱۲ شهر تهران واقع است.

مسجد و مدرسه خان مروی را محمدحسین خان ملقب به فخرالدوله والی مرو در زمان سلطنت فتحعلی شاه بنا کرد به همین دلیل این مدرسه را خان مروی نامیده اند.

صحن این مدرسه، مربع مستطیل شکل است و شامل چندین حجره و سه مدرس و یک کتابخانه، مشتمل بر کتاب های مهم قدیمی و چند باغچه و حوض بزرگ است.

اطاق هایش گنجایش اقامت و تحصیل دویست نفر طلبه شب خواب را دارد. در قسمت جنوبی صحن، مسجد وسیعی واقع است مشتمل بر محرابی بلند که آب انبار بزرگی، برای استفاده عموم زیر آن بنا شده است.

 در زمان پهلوی دوم، تبدیل به دبستان و دبیرستان شد. بعد از انقلاب ۵۷ ایران احیا شده و هم اکنون طلبه ها در این مکان مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

همانطور که از وقفنامه حوزه علمیه مروی به دست می آید اولین متولی مدرسه که در زمان خود خان مروی برای آنجا در نظر گرفته شده است میرزا مسیح مجتهد تهرانی است. در صفحه سی و چهار وقفنامه مروی این طور آمده است: «و تولیت مدرسه مروی و ما یتعلّق بها و مسجدین و املاک و رقبات مرقومه را مفوض فرمودند به عالیجناب شرایع حقایق نساب، افادت و افاضت انتصاب، جامع الفروع و الاصول، حاوی المعقول و المنقول، میرزایی میرزا مسیح خلف مرحوم ملا بابایی استرآبادی اعلی الله درجتهما».

بعد از درگذشت آیت الله محمد رضا مهدوی کنی،  حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی احمد محسنی گرکانی را به تولیت مدرسه مروی منصوب کرد

در سال ۱۲۸۲ ه ٍ.ق تولیت حوزه مروی به ملاعلی کنی واگذار شد. او جهت تقویت علمی حوزه مروی و احترام به موقعیت علمی و جایگاه معنوی علماء دین و استفاده بهتر از توانایی های آنان، درصدد دعوت از اساتید به نام به منظور تدریس در حوزه مروی پرداخت. از جمله ابوالقاسم کلانتری که پس از واگذاری تولیت مدرسه به ملاعلی کنی، به تدریس در مدرس مروی دعوت شد و به مدت ۷ سال در آن مدرسه به تدریس علم فقه و اصول مشغول بود./856/۲۰۲/ب2

 

ارسال نظرات