۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۵۱۶۶۰۹
آیت الله مظاهری:

رسالت علما همان رسالت انبیا است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: انسان در ابتدا وظیفه دارد خودش را بسازد و سپس با عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر دیگران را نیز اصلاح کند؛ انسانی که از یکی از بال های هدایت بی بهره باشد تحت سلطه شیطان های جنی و انسی قرار خواهد گرفت.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: عقل و تقوا دو بال لازم برای سیر الی الله است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و سی ام که می فرماید«وَمَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا وَإِنَّهُ فِی الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه همانند چندین آیه قبل قدر و منزلت بسیار بالای حضرت ابراهیم(ع) را نمایان می کند؛ حضرت ابراهیم(ع) بعد از پیامبر اسلام افضل از همه انبیاء بوده اند و این برتری را مرهون تحمل مشقت ها و سختی های بسیار فراوان در راستای مواجه شدن با امتحانات الهی و سربلند بیرون آمدن از این امتحانات و همچنین تلاش و مجاهدت ایشان برای اصلاح امور مردم بوده است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که حضرت ابراهیم(ع) برای زنده نگه داشتن دین خداوند بسیار تلاش کرده اند، اذعان کرد: رسالت همه انبیاء این بوده است که به پیروانشان دو بال علم و تقوا را عطا کنند تا به واسطه این دو بال سیر الی الله ممکن شود؛ رسالت انبیاء عموماً با مشکلاتی از جانب مخالفان دین الهی مواجه می شد تا جایی که پیامبر(ص) می فرمایند، هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشده است؛ باید قدردان پیامبری باشیم که خون جگرهای زیادی خوردند تا دین اسلام متعالی شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: قرآن در آیه صد و سی ام سوره بقره حضرت ابراهیم(ع) را از باب مثال معرفی کرده است، این آیه بیان می دارد اگر کسی از سنت حضرت ابراهیم(ع) پیروی نکند سفیه است ولی در اصل می خواهد بگوید اگر کسی از پیامبران الهی پیروی نکند سفیه است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در تشریح مفهوم واژه سفیه ابراز کرد: سفیه در یک معنا یعنی فردی که از لحاظ عقلی معلول است و در معنای دیگر یعنی فردی که عقل دارد ولی به سبب انجام گناهان فراوان فرمان نفس در وجودش حاکم است.

وی خاطرنشان کرد: روزی عده ای از مردم اطراف یک زن جمع شده بودند و به او می خندیدند، پیامبر(ص) دلیل این رفتار را از مردم پرسیدند و افراد گفتند او یک زن دیوانه است و به همین دلیل عده ای اطراف او جمع شده اند و به رفتار او می خندند، پیامبر(ص) فرمودند متفرق شوید، این زن بیمار است، زن دیوانه آن زنی است که برای جلب توجه در کوی و برزن راه می رود و شهوت رانی می کند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که شرط قرار گرفتن در صراط مستقیم پیروی از انبیای الهی است، اذعان کرد: انسانی که در صراط مستقیم قرار دارد به دلیل این که فرمان عقل در وجودش حاکم شده است از گناه اجتناب می کند و به بایدهایی که از جانب خداوند و انبیاء برایش تعیین شده است عمل می کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان تبیین کرد: روش حضرت ابراهیم(ع) در دعوت کردن مردم همانند همه انبیاء کاملاً عقلایی و بر مبنای دلیل آوری بوده است؛ حاکمیت عقل در وجود انسان و تهذیب اخلاق که تنها با ریشه کن کردن درخت رذالت و کاشتن درخت فضلیت ممکن است سبب می شود انسان به هدف خلقتی که خداوند برایش تعیین کرده است برسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که انسان وظیفه دارد خودش را از جهل نجات دهد، تشریح کرد: انسان در ابتدا وظیفه دارد خودش را بسازد و سپس با عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر دیگران را نیز اصلاح کند؛ انسان عاقلی که صفات رذیله در وجودش حاکم باشد به هیچ دردی نمی خورد؛ انسانی که از یکی از بال های هدایت بی بهره باشد تحت سلطه شیطان های جنی و انسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که رسالت علما همان رسالت انبیاء است، اظهار کرد: اگر عالم در جایی باشد سعی می کند عقل مردم را بیدار کند و در راستای تهذیب اخلاق افراد گام بردارد؛ اگر بخواهیم در صف حضرت ابراهیم(ع) و اولیای الهی قرار بگیریم باید به رسالت ایشان عمل کنیم.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان گفت: برای رسیدن به مقام های والا وظیفه سنگینی بر دوش ما است و این وظیفه با انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر به سرانجام می رسد؛ لازم است در راستای تهذیب اخلاق خود و دیگران تلاش مضاعف داشته باشیم./867/پ201/ب1

ارسال نظرات