بازخوانی بیانات رهبر انقلاب درباره رسالت صدا و سیما در حوزه اطلاع رسانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.
به همین مناسبت سعی کردیم در این نوشته با واکاوی و بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مدیران ومسولان صدا و سیما در مناسبت های مختلف برخی از دیدگاه های معظم له را درباره رسالت صدا و سیما در حوزه اطلاع رسانی وآگاهی بخشی به مخاطبان را بررسی و باز نشر دهیم.
انعکاس گرایش های اصولی نظلام اسلامی
رادیو و تلویزیون ما باید گرایشهای اصولی نظام را با تمام قوّت و قدرت و هنرش از آب در بیاورد و ارائه کند. در همهی بحثها و تمام آنچه که شما از این رسانه و از این قوطی خارج می کنید و به گوش و قلب مستمعتان میرسانید، باید این نکته رعایت بشود. گرایشهای اصولی نظام را پیدا کنید و آنها را منعکس نمایید(1).
ضدیت با نظام سلطه
امروز دیگر شاید نشود مثل سابق، خیلی «شرق و غرب» گفت. شرق و غربی به این معنا و تقسیمبندی به این شکل، خیلی معنا ندارد اما ضدیت با دشمنان نظام جمهوری اسلامی و مقابله با دخالت این سلطههایی که هستند، باید در تمام برنامههای صدا و سیما محسوس باشد (2).
تکریم شان انسان
در نظام جمهوری اسلامی، تکریم شأن انسان که یکی از ویژگیهای اسلام است، ارزش دادن به انسان، رشد دادن انسان، انسان را در کار شایستهی خودش به کار گرفتن و نیروهای او را در خدمت اهداف متعالی جوشاندن، یکی دیگر از گرایشهای اصولی است(3).
طرفداری سیاسی از دولتی که امروز بر سر کار است
طرفداری سیاسی از دولتی که امروز بر سر کار است، یک گرایش اصولی است. باید این در تمام برنامههای شما محسوس باشد؛ از خبرتان گرفته، تا برنامههای اقتصادی و سیاسی. ملاحظه کنید، در طول این ده سالی که حیات بابرکت امام ادامه داشت، هر دولتی سر کار بود، امام مقید به دفاع از آن بودند. با اینکه شما میدانید، دولتهایی سر کار بودند که بعضی از آنها وقتی کنار رفتند، مغضوب امام و امت بودند؛ اما تا وقتی که سر کار بودند، امام از آنها حمایت میکرد. حمایتهایی که ایشان از بعضی از رؤسای جمهور و نخستوزیران در اوایل انقلاب کردند، هنوز یادمان است. چرا؟ چون دولتی سرکار بود که مسؤول بود.(4)
در مقابل تبلیغات دشمن نسبت به انقلاب، سینه سپر کند
من می گویم که صدا و سیما باید در مقابل تبلیغات دشمن نسبت به انقلاب، سینه سپر کند. الان رسانههای زیادی در دنیا هستند که با تبلیغات خود، کار براندازی را به شکل سنتی انجام میدهند! این کار، خیلی هم عملی است. یعنی اگر واقعاً نظامی روی پای خود محکم نباشد، راحت می شود آن را با یک رادیوی برون مرزی از صحنه خارج نمود و نابود کرد؛ همین کاری که الان ابرقدرتها نسبت به انقلابهای گوناگون و بیش از همه نسبت به ما می کنند. منتها آنها کور خواندهاند؛ چون نظام ما پایهی محکمی دارد و روی دوش مردم و در دل آنهاست(5).
مجهز شدن در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن
یکی از کارهای بسیار مهمی که امروز در دستور کار آنهاست، تهاجم خبری، تبلیغی، فرهنگی و اخلاقی به کشور ماست. امروز این تهاجم، اوج تهاجم فرهنگی است. البته مخصوص کشور ما نیست؛ در همهجا اینها دارند کار فرهنگی میکنند؛ منتها ما آماج هدف آنها هستیم. بسیاری از هدفهای استکبار جهانی در زمینههای تبلیغی، فرهنگی و رسانه ای متوجه به ماست؛ ما باید در مقابل اینها خود را مجهز کنیم.(6)
خنثی کردن حملات دشمن
رسانهی ما، هم باید ناظر باشد به خنثی کردن کار دشمن در داخل، هم باید ناظر باشد به ضربهزدن به دشمن در فضای عمومی. می بینید رسانه ملی چه نقش مهمی دارد. بهنظر من همهی تلاشها و کارهایی که در کشور صورت میگیرد، به یک معنا، یک طرف؛ کار رسانهی ملی - یعنی صدا و سیما - طرف دیگر. اینها دو جریان هستند؛ والّا اگر خیلی کار انجام بگیرد، اما رسانهی ملی فعال نباشد، تأثیرش بسیار کمتر از چیزی خواهد بود که باید باشد. بنابراین نقش رسانه، به همین ترتیبی که عرض شد، بسیار مهم است.(7)
روحیهدادن و زدودن احساس عقبماندگی
ما یک مأموریتِ محوری برای رسانهی ملی قائل هستیم، که الزاماتی دارد و این مأموریت ملی اهداف کلانی را هم با خودش همراه دارد. بهنظر ما آن مأموریتِ محوری عبارت است از مدیریت و هدایت فکر، فرهنگ، روحیه، اخلاقِ رفتاری جامعه، جهت دهی به فکر و فرهنگ عمومی، آسیبزدایی از فکر و فرهنگ و اخلاق جامعه، تشویق به پیشرفت - یعنی روحیهدادن و زدودن احساس عقبماندگی(8).
داشتن آرایش رسانهیىِ کارآمد در عرصهی استانی و ملی و بینالمللی است
آرایش سازمانی و رسانهیی ما باید بهگونهیی باشد که بتوانیم همهی کشور را در همهی ابعاد بپوشانیم. این آرایش باید کارآمد باشد؛ دارای قدرت انعطاف برای انطباق با شرایط گوناگون و پیشبینی نشده باشد؛ در برخورد با مسائل گوناگون، توانایی، سرعت و چالاکی داشته باشد؛ بتواند موضع خودش را اتخاذ کند و کارساز باشد.(9)
منابع:
1-بیانات در دیدار مسئولان صدا وسیما ۱۳۶۹/۷/۵
2-همان
3-همان
4-همان
5-همان
6- دیدار رهبر معظم انقلاب با مسولان صدا وسیما۱۳۸۳/۰۹/۱۱
7-همان
8-همان
9-همان
تنظیم: مجتبی تقوایی بیناباج
نگارنده:احمد عارفخانی دانشجوی دکتری علوم سیاسی،کارشناس رسانه و معاون صدای خراسان شمالی
/859/پ201/ب1