۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۵۱۶۷۱۷
حجت الاسلام تراشیون:

تنش در خانواده حاصل تضعیف ارتباطات کلامی است

حجت الاسلام تراشیون ارتباط کلامی را یکی از ملاک هایی دانست که سبب ارتباط و همدلی زوجین می شود و گفت: متاسفانه امروز جنگ و جدال همسران با یکدیگر بیشتر شده که این به سبب تضعیف مهارت های ارتباط کلامی است.
حجت الاسلام تراشیون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، عصر امروز در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با اشاره به روش های گفت‌وگوی موثر در خانواده، گفت: تاثیر گذار ترین عضو انسان زبان است و انسان می تواند با زبان سخن هایی را بیان کند که حتی میلیون ها پول نمی توانند چنین کاری کنند.

وی با اشاره به ارزش زبان در زندگی مشترک زناشویی تصریح کرد: هفتاد درصد ارتباط بین انسان ها از راه کلام بوده و به واقع کلام مهمترین ابزار ارتباطی بین انسان هاست.

استاد حوزه علمیه قم از ارتباط کلامی ضعیف میان زوجین انتقاد کرد و با بیان این که متاسفانه زن و شوهر حاضر نیستند تا در روز زمان کمی را با یکدیگر سخن بگویند و این ارتباطات کلامی ضعیف شده اظهار کرد: امروز میزان ارتباط کلامی به کمتر از 17 دقیقه رسیده و با پیش رفتن این شرایط باید انتظار انفجار عاطفی و احساسی را داشت.

حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: اگر کانون خانواده از جهت عاطفی و احساسی تضعیف شد آن زمان دیگر بنیان خانواده از هم می پاشد و به تدریج این طلاق عاطفی در بدنه خانواده های اسلامی اوج می گیرد که شایسته نیست.

وی ارتباط کلامی را یکی از ملاک هایی دانست که سبب ارتباط و همدلی زوجین می شود و با بیان این که اگر دیدید هنوز شروع به صحیت با همسر خود نکردید تنش ایجاد شده بدانید این یک هشدار است، خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز جنگ و جدال همسران با یکدیگر بیش تر شده که این به سبب تضعیف مهارت های ارتباط کلامی است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت شناخت عمیق یکدیگر بیان کرد: متاسفانه گاهی همسران با بی توجهی نسبت به تفاوت ها و ظرایف دیگری کلامی بر زبان جاری می کنند که شایسته نبوده و سبب می شود طلاق عاطفی میان آنان اوج بگیرد و ارتباط سریع کلامی یکی از بهترین روش های تعدیل روابط است.

حجت الاسلام تراشیون با بیان این که در یک ارتباط صمیمی دو طرفه مردان پیامی و زنان فراپیامی هستند، گفت: در طبیعت طرفین گاهی از نظر کلامی تفاوتهایی بین مردان و زنان وجود دارد که باید آن را رعایت کرد؛ همچنین نسبت به قوم همسران خود نباید سوء ظن داشته باشید آنطور که خداوند متعال در سوره حجرات می فرماید گمان بد بردن گناه است.

وی با بیان این تلاش کنید تا خلوت های گفتگوی با همسر داشته و ارتباط خوبی داشته باشید، خاطر نشان کرد: از آنچه که تنش آفرین است دوری کنید، برادران با یکدیگر زیبا سخن بگویند و بدانید که خداوند متعال به ازای هر خدمت زن به شوهر شهری در بهشت می دهد و این ضعف ارتباط کلامی میان همسران باید از بین برود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در محیط خانه و خانواده از آنچه که تنش آفرین است دوری کنید و کاری نکنید که زنان احساس بدی به آنان دست دهد، ابراز کرد: با همسر خود زیبا سخن بگویید چراکه رسول الله فرمود زیبا سخن بگویید تا زیبا سخن بشنوید که این زیبایی سخن باید در هر دو شاخصه آن یعنی لفظ و لحن متجلی باشد./864/پ202/ب1

ارسال نظرات