۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۵۱۶۸۵۶
مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف مطرح کرد؛

«حیای خبری» نیاز امروز رسانه‌ها

حجت‌الاسلام عرفاتی با اشاره به اینکه خبرگزاری ها باید اهداف سالم و پاک داشته باشند، گفت:‌ اگر اهداف پاک و سالم باشد، اخلاق هم درست می شود.
خبر

حجت‌الاسلام محسن عرفاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به واژه قرآنی «نبأ» گفت: خداوند در قرآن کریم از «خبر» یاد کرده و بزرگترین خبر و رویداد تاریخ بشریت را قیامت و یا به گفته برخی از مفسران، «ظهور مهدوی» است.

قرآن کریم، سرچشمه پیدایش خبررسانی

مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه نوعی خبررسانی در قرآن کریم نهفته است، اظهار داشت: در این کتاب الهی، اخبار انبیای گذشته به عنوان یک درس برای انسان ها مطرح شده است؛ بحث مطرح شدن اخبار آینده تنها در قرآن کریم یافت می شود و این مهم یک نکته به همراه دارد و آن این است که قرآن مجید این اخبار را برای رسیدن به یک سلسله اهداف و نتایجی مطرح می کند که برترین آن اهداف، قرار دادن انسان ها در مسیر زیبای «انسانیت» است.

خبرنگار باید از «شیوع فواحش» خودداری کند

وی افزود: خبرنگار در معنای عام خود به ویژه خبرنگاران دینی به پیروی از قرآن کریم  و سنت پیامبر اکرم(ص) باید بیشترین بهره از انعکاس اخبار را در زمینه «انسان سازی» ببرند؛ زیبنده نیست که یک خبرنگار سخنی را منتشر کند که سبب ایجاد آشوب در جامعه شود، چراکه در قرآن کریم «تشییع فواحش» مورد نهی واقع شده و اینکه یک خبرنگار با بی حیایی سخنان آشوب برانگیز و یا گناه آلود را منتشر کند مصداق بارز همان ترویج گناه است.

حیا داشتن در انتشار مطالب؛ ضرورت خبررسانی

حجت‌الاسلام عرفاتی با اشاره به اینکه داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم با «حیا» و «خویشتن داری» بیان شده است، عنوان کرد: اگر در جایی لازم بود که یک خبرنگار داستان گناه یا چیزهایی از این قبیل را منتشر کند، باید توجه داشته باشد که این کار را باید بر اساس حیا و عفت اجام دهد تا قلم خودش را در جهت خلاف ارزش های دینی حرکت ندهد.

اگر اهداف درست باشد، اخلاق هم درست می شود

مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف سیما در پایان با اشاره به اینکه خبرگزاری ها باید اهداف سالم و پاک داشته باشند، ابراز داشت:‌ اگر اهداف پاک و سالم باشد، اخلاق هم درست می شود؛ امروزه با اندکی توجه به رسانه های غربی درمی یابیم که مفهومی به نام «اخلاق» برایشان هیچ معنایی ندارد، چراکه هدفشان قدرت، سرمایه داری و تهییج شهوت است./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات