جلب رضایت بندگان در گرو کسب رضایت حجت های الهی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان در سخنرانی شب گذشته که هیئت بیت الاحزان واقع در خیابان چهارباغ خواجو برگزار شد، گفت: کسی که امیر مؤمنان(ع) را بیازارد تمام درب های رحمت الهی به رویش بسته می شود.
وی در ابتدا افزود: کسب رضایت کامل انسان ها در گرو کسب رضایت کامل خداوند یا کسب رضایت حجت های الهی است؛ شایسته است برای جلب رضایت فرشتگان، ائمه(ع) و طبیعت رضایت پیامبر(ص) را کسب کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان خاطرنشان کرد: روزی پیامبر(ص) به امیر مؤمنان(ع) و چندین نفر دیگران مأموریتی می دهند که چند روز به طول می انجامد، در یکی از روزهای مأموریت فردی غذای بسیار خوشمزه ای برای حضرت علی(ع) و افرادی که همراهشان بوده است را می آورد ولی امیر مؤمنان(ع) می فرمایند، من از این غذا نمی خورم، فردی در میان جمع می گوید آیا تا به حال اتفاق افتاده که ما بخواهیم کاری کنیم و تو اجازه دهی، چرا از این غذا نمی خوری، امیر مؤمنان(ع) فرمودند، اگر غذا را دوست داری از آن بخور، آن شخص غذا را خورد و چند لحظه بعد با وجود این که به شدت به خودش می لرزید از دار دنیا رفت، معلوم شد غذا مسموم بوده است.
مفسر قرآن کریم در ادامه داستان افزود: زمانی که شخص مُرده را خدمت پیامبر(ص) آوردند و داستان مرگ او را برای پیامبر(ص) تعریف کردند و از ایشان درخواست کردند که نماز میت برایش بخوانند، پیامبر(ص) فرمودند من بر پیکر او نماز نمی خوانم، اصحاب دلیل این مسأله را از پیامبر(ص) پرسیدند و ایشان فرمودند، کسی که دل علی(ع) را بیازارد تمام درب های رحمت خداوند بر او بسته می شود، نماز خواندن من هیچ سودی برای این شخص نخواهد داشت مگر این که امیر مؤمنان(ع) از این شخص اعلام رضایت کند، پس به دنبال علی(ع) بروید و او را پیدا کنید، امیر مؤمنان(ع) آمدند و پیامبر(ص) فرمود علی جان تمام درب های رحمت به خاطر تو بر روی این شخص بسته شده است، امیر مؤمنان(ع) عرضه داشتند اصلاً تحمل ندارم که کسی به خاطر من به جهنم می رود همین الآن او را بخشیدم.
استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که تمام هستی از نورانیت پیامبر(ص) بهره می برند، ابراز کرد: اگر کسی با فسق و گناه دل پیامبر(ص) را بیازارد چگونه امید دارد که خداوند گناهان او را بیامرزد؟ پیامبر(ص) نسبت به عموم انسان ها دیدگاهی دارند و آن در روایتی است که بیان می دارد، بندگان خداوند همگی بیمار هستید و پروردگار عالم طبیب شما است و مصلحت مریض در عمل به کاری است که طبیب برایش نسخه کرده است و مصلحت این نیست که برخلاف رضایت طبیبش کاری انجام دهد؛ بیماری های فکری و اندیشه ای و انحرافات عملی را خداوند طبابت می کند و در قرآن نسخه کامل شفاء را برای شما پیچیده است.
وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) به شدت دلسوز بشر بوده است تا جایی که قرآن چندین مرتبه خطاب به ایشان می گوید این قدر غصه مردم را نخور، این غصه دارد تو را می کشد؛ فردی از پشت سر ضربه ای به پیامبر(ص) زد و ایشان را روی زمین انداخت سپس روی ایشان نشست و گفت تو را می کشم، پیامبر(ص) به او گفتند قبل از این که من را بکشی بگو لا اله الا الله تا از شرک خارج شوی، آن شخص گفت نمی گویم سپس خطاب به پیامبر(ص) عرضه داشت چه کسی تو را از این وضعیت نجات می دهد، پیامبر(ص) فرمودند، الله من را نجات خواهد داد، سپس با یک ضربه فنی وضعیت را برعکس کردند و خطاب به آن شخص فرمودند، در حال حاضر چه کسی تو را از این وضعیت نجات می دهد، آن مرد عرضه داشت، کَرم شما، پیامبر(ص) او را رها کردند و فرمودند تو آزادی، آن شخص گفت من را مسلمان کنید تا از شما جدا شوم./867/پ202/ب1