۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۵۱۷۰۶۸
امام جمعه پردیسان:

مسؤولان برگزاری حج امنیت اخلاقی، سیاسی و جانی حجاج را تأمین کنند

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که مسؤولان برگزاری حج باید امنیت اخلاقی، سیاسی و جانی حجاج را تأمین کنند، گفت: عدم حفاظت از امنیت حجاج ایرانی رابطه میان ایران و عربستان را سخت‌تر و شدید‌تر از پیش خواهد کرد.
قوامی

حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی، مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با قرائت آیه «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى ...»، اظهار داشت: خداوند در آیه 125 سوره بقره خانه کعبه را محل امن برای مردم قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که امنیت جزء ذات حج است، اظهار داشت: هر موجودی که در حرم‌ الهی باشد، باید در امنیت کامل زندگی کند. به همین علت است که هنگام انجام مناسک حتی حیوانات و حشرات نیز در امنیت هستند.

وی با مهم ارزیابی کردن امنیت اخلاقی، معنوی، اجتماعی و سیاسی حجاج ابراز داشت: وجود امنیت کامل در کشوری که حاجی به آنجا می‌رود ضروری است چرا که نشانه سلامت و ثبات نظام میزبان به شمار می‌آید.

امام جمعه پردیسان با گلایه از کیفیت برگزاری مراسم حج از سوی مسؤولان کشور عربستان، گفت: شدت مشکلات داخلی عربستان از یک سو و وجود تعارض سیاسی میان عربستان و ایران از سوی دیگر جو این مراسم را به شدت سیاسی و امنیت آن را کمرنگ کرده است.

وی با اشاره حادثه تلخ منا، خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت عربستان و به ویژه نظام پادشاهی جدید آل‌سعود حاضر به عذرخواهی از خانواده‌های شهدای منا نیستند.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی تصریح کرد: امنیت عربستان بسیار سست است و هر لحظه‌ ممکن است شاهد اتفاقات ناهنجاری در این سرزمین باشیم، از این رو جمهوری اسلامی ایران دلواپس امنیت اخلاقی، سیاسی و جانی حجاج است.

وی با اشاره به ورود شورای عالی امنیت ملی به جلسات کارگزاران حج، عنوان کرد: دیدار ولی‌ امر مسلمین با کارگزاران حج و ورود شورای عالی امنیت ملی در جلسات حج به معنای اهمیت بالای این دوره از سفر حجاج به عربستان است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که عدم حفاظت از امنیت حجاج ایرانی رابطه میان ایران و عربستان را سخت‌تر و شدید‌تر از پیش خواهد کرد، افزود: ورود مستقیم رهبر معظم انقلاب به مسأله حج نشان از اهمیت بالای این دوره از مسافرت حجاج بوده و هشداری به آل‌سعود است تا مهمانان خانه خدا را از هر حیث پذیرایی کرده و حافظ امنیتشان باشند.

وی اظهار داشت: حج تکلیف الهی است و بر کسانی که استطاعت مالی دارند واجب است تا در این مراسم شرکت کنند، بنا بر این زمانی که شورای عالی امنیت ملی حضور حجاج ایرانی را در عربستان بلامانع دانست، افراط عده‌ای محدود برای تبلیغ علیه این واجب الهی کار صحیحی نیست.

حج عامل وحدت میان مسلمین است که منجر به وحدت ثبوتی و وحدت اثباتی می‌شود

امام جمعه پردیسان با بیان این که حج یک المپیک معنوی است و در هیچ مکانی از جهان چنین مراسمی برگزار نمی‌شود، تصریح کرد: مسلمانان از پنج قاره جهان در این واجب الهی شرکت می‌کنند و با وحدت بی‌نظیری مناسکی را انجام می‌دهند که مشابهی در جهان ندارد.

وی عنوان کرد: حضور در مناسک حج منافع بسیاری دارد که از جمله آن، می‌توان به تأمین منافع ملی، بین‌المللی و اقتصادی مسلمانان سراسر جهان اشاره کرد که همه در سایه وحدت یک و نیم میلیارد مسلمان انجام می‌شود.

مدیر مرکز فقهی مدیریت اسلامی اظهار داشت: حج عامل وحدت میان مسلمین است که در وهله نخست منجر به وحدت ثبوتی می‌شود و در ادامه ضروری است تا وحدت اثباتی را نیز همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: مسلمانان جهان باید از ظرفیت به وجود آمده در حج نهایت استفاده را کرده و در این اجتماع عظیم و بین‌المللی از مشرکین اعلام برائت و انزجار کرده و در برابر دشمن واحد مسلمانان که اسرائیل است، متحد شوند./878/۳۰۱/ب2

ارسال نظرات