۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۵۱۷۲۱۳
پژوهشگر قرآنی تبیین کرد؛

نقش زن در اثرگذاری بر افکار عمومی و نشر خبر

عبدالباقی با اشاره به قدرت اثرگذاری قوی بر افکار عمومی گفت: زن در تحقق اقتصاد مقاومتی، اجرای خودکفایی ملی، دوری از اسراف و مصرف گرایی نقش آفرین است و با درک موقعیت همسر و جامعه می تواند نوعی زندگی را رقم بزند که سرنوشت خانواده و جامعه رو به اصلاح برود.
آفتاب شرقی _ حاج عبدالباقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم حاج عبدالباقی، استادیار دانشگاه، شب گذشته در سلسله نشست های برهان(بانوان رهروی انقلاب اسلامی) در دانشگاه امام رضا(ع) به تبیین نقش زن در اثرگذاری بر افکار عمومی و نشر خبر پرداخت و با اشاره به آسیب هایی مانند غیبت، مکر و کید، تهمت و تمسخر که قرآن در کنار مردان برای زنان نام می برد، گفت: زنان در عین حال قدرت اثرگذاری قوی بر افکار عمومی دارند.

ضرورت وجود بانوانی متخصص برای امر به معروف و نهی از منکر در حیطه مسائل زنان

وی تصریح کرد: در مسأله امربه معروف و نهی ازمنکر نیز قرآن هم زنان و هم مردان را خطاب قرار می دهد تا زنان بدانند که به خاطر خطرناک بودن، اجازه گریز از امر به معروف و نهی از منکر ندارند. از سوی دیگر، امر به معروف و نهی ازمنکر گاهی در حیطه های مربوط به زنان قرارمی گیرد و نباید معروف ترک شده یک زن را یک مرد به او تذکر دهد.

 مدرس دانشگاه با تأکید براینکه باید بانوانی آگاه و متخصص برای امر به معروف و نهی از منکر در حیطه مسائل زنان وجود داشته باشند، افزود: چنانکه برای تأمین امنیت خاطر بانوان، پزشک، معلم، راننده و فیلمبردار زن وجود دارد، برای امر به معروف نیز باید بانوانی متخصص وجود داشته باشند گاهی برخی منکرات کاملا جنبه خصوصی دارد به گونه ای که طرح عمومی آن با عفت عمومی جامعه در تضاد است و گفتن زن به مرد و مرد به زن در این موارد خودش مصداق منکر است.

سیاست مداری زن را به رسمیت بشناسیم

عبدالباقی،  کید وسیاست مداری را از دیگر ویژگی های زن برشمرد و با اشاره به داستان حضرت زلیخا، خواهر حضرت موسی و بلقیس در قرآن اشاره کرد: زن باید این اینگونه باشد چرا که کید و چاره اندیشی در تربیت که رسالت زن است، حرف اول را می زند.  

وی ادامه داد: با این وجود متاسفانه آموزش و پرورش ما این مهم را نه تنها نادیده می گیرد بلکه به عنوان یک قدرت در زن به رسمیت نمی شناسد و آن را نقطه ضعف می داند در حالی که کید زن مانند قدرت مرد، چاقوی 2 لبه است که اگر برای نفسانیات استفاده شود، کید شیطانی و اگر نقش اصلاحگرانه در خانواده و جامعه داشته باشد، کید الهی خواهد بود.

علاقه زن به هنر وظرافت نادیده گرفته شود به انحراف کشیده می شود

مدرس دانشگاه، تمایل به هنر و ظرایف را از دیگر ویژگی های خاص زن معرفی وبا اشاره به آیاتی از سوره های زخرف و سلیمان خاطرنشان کرد: این علاقه زن به هنر و زینت در انحراف و انحطاط یا اعتلای جامعه نقشی اساسی دارد و باید برای آن برنامه ریزی شود.

وی اضافه کرد:  اگر این قدرت زن دیده شود، برای تلطیف فضای خانه و زندگی یک استعداد شگرف محسوب می شود در حالی که ما این استعداد را نادیده گرفته و باعث انحراف آن در مواردی مانند آرایش چهره در خارج از منزل می شود.
عبدالباقی یادآور شد: حتی در مساله هجرت هم در قرآن زن و مرد مستقل بیان شده اما چون ممکن است زن بگوید ما نمی توانیم یا مردان بگویند ما اجازه نمی دهیم، قرآن موکدا زن و مرد را جدا نام برده است.

پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیه یک سوره نساء به تأکید قرآن بر صله رحم اشاره کرد و گفت: چون زن در این زمینه نقش محوری دارد به جای صله صلب از صله رحم استفاده شده است؛ زایش در واقع، قدرت خاص زن است اما در جامعه ما به خاطر غفلت ما وتبلیغات سوء دشمن، زایندگی به جای قدرت، یک گرفتاری ودردسر معرفی می شود.

نقش زن در خودکفایی اقتصادی

وی با اشاره به آیاتی از سوره احزاب که خداوند در آن زنان پیامبر(ص) را برای انتخاب بین دو سبک زندگی دنیامدارانه و آخرت مدارانه خطاب قرارمی دهد، تصریح کرد: در حقیقت دوسوم میراث جهان از آن زنان است چرا که یک سوم به صورت مستقیم و یک سوم دیگر به صورت غیرمستقیم به آنان به ارث می رسد.

عبدالباقی افزود: زن به شدت در تحقق اقتصاد مقاومتی، اجرای خودکفایی ملی، دوری از اسراف و مصرف گرایی نقش آفرین است و با درک موقعیت همسر و جامعه می تواند زندگی ای را رقم بزند که سرنوشت خانواده و جامعه رو به اصلاح برود.

پژوهشگر قرآنی ادامه داد: اگر زن از نظر اقتصادی اهداف و آرمان های متعالی داشته باشد، با توجه به اینکه مرد نفقه او را می دهد، می تواند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

وی، نقش محافظت از نقش لباس برای مرد(زینت و رشد و تعالی) و نیز نقش جنسی را از دیگر ویزگی های زن برشمرد و گفت: در تمام قرآن هر جا مرد و زن کنار هم نام برده شده اند، ابتدا مرد و بعد زن مورد خطاب قرار گرفته اند اما درباره زنا، ابتدا زنان و سپس مردان نام برده شده اند چرا که در طول تاریخ زناکاری، شغل و محل درآمد برای زنان بوده است.

عبدالباقی اضافه کرد: زن باید به گونه ای رفتار کند که از نگاه جامعه، تصاحب جنسی او قیمتی و نیازمند سرمایه گذاری باشد وگرنه هم زن و مرد و هم خانواده و جامعه آسیب می بینند.

 استقلال نقش سیاسی زن از مرد

وی با اشاره به آیاتی از سوره ممتحنه و جریان بیعت زنان با پیامبر(ص)، بر  استقلال نقش سیاسی زن از مرد تأکید در اسلام تاکید و اضافه کرد: فرهنگ جامعه ما اسلامی نیست چرا که وقتی زن به هر دلیلی شوهرش را از دست می دهد، نمی تواند راحت ازدواج کند اما در امریکا یک زن به راحتی 4 بار ازدواج می کند چنان که در سیستم اسلامی، زن اصلا نباید تنها باشد این درحالی است که امروز حتی دختران ما هم تا سنین بالا تنها می مانند./930/پ۲۰۱/ب۱

 

ارسال نظرات