۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۵۱۷۳۸۷
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

معنای دعوت به توحید، ترک زندگی و رفع نیازها نیست

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه معنای دعوت به توحید، ترک زندگی و رفع نیازها نیست، گفت: معنای واقعی دعوت به توحید این است که انسان همه نیازهایش را از خداوند متعال بخواهد و از مسیری که خدواند برای او ترسیم کرده، به رفع کمبودهای زندگی خود بپردازد.
آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، بعد از ظهر امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی که در شهرکرد در حال اجرا است، با تأکید بر اینکه مقامی بالاتر از محبت خداوند متعال وجود ندارد، تصریح کرد: یکی از مقام هایی که انسان به سوی آن مقام دعوت شده است اما متأسفانه به خاطر غفلتهایی که برای او صورت می گیرد، رسیدن به آن مقام را دور از تصور می داند، محبت خداوند متعال است.

وی مقام محبت خداوند متعال را مقامی دست یافتنی دانست و افزود: خداوند متعال در قرآن کریم نسبت به آنهایی که در مقام محبت خداوند قرار ندارند، تهدید تند کرده است؛ در سوره توبه آمده است: پیامبر هشدار بده و بگو اگر پدران، برادران، همسران، فرزندان، اموالی که به زحمت به دست آورده اید و تجارتی که نگران آن هستید، در نزد شما محبوبتر از خدا و رسولش و جهاد در راه خدا باشد، منتظر فرمان الهی باشید و این تهدیدی از سوی خداوند متعال است.

آیت الله میرباقری با تأکید بر اینکه اگر می خواهیم در صف رسول الله(ص) قرار گیریم، باید از محبت خداوند متعال غافل نشویم، اظهار کرد: خالص شدن در مسیر محبت الهی کار آسانی نیست؛ اگر فردی به این مقام برسد، به همه درجات الهی نائل خواهد آمد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، اخلاص در محبت به خداوند متعال را بالاترین جایگاهی دانست که انسان باید برای رسیدن به آن تلاش مضاعف کند و گفت: به یقین اگر انسان به این مقام نورانی برسد، بندگی او کاملترین بندگی و عبادتش همراه با حب پروردگار متعال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عبادت کنندگان خداوند متعال سه دسته و گروه هستند، خاطرنشان کرد: گروه نخست افرادی هستند که از سر رغبت و برای مزد و پاداش خداوند را عبادت می کنند و این نوع عبادت اشکالی ندارد و اتفاقا در روایات هم بر آن تأکید شده است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: افراد گروه نخست بنده خدا شده اند و در اصل با خداوند معامله می کنند و این کار بدی نیست؛ نماز می خوانند و عبادت می کنند تا خداوند نیز ثواب دنیا و آخرت را نصیب آنها کند.

وی با اشاره به اینکه گروه دوم عبادت کنندگان خداوند متعال کسانی هستند که از سر خوف بندگی می کنند، ابراز کرد: خوف عالمانه از خداوند متعال بسیار پسندیده است؛ به یقین چنین خوفی سبب رشد و ارتقای انسان می شود و او را به درجات بالای الهی می رساند.

آیت الله میرباقری با تشریح ویژگی های گروه سوم عبادت کنندگان خداوند متعال، این نوع عبادت را کاملترین عبادت بیان کرد و گفت: دسته سوم کسانی هستند که خدا را از سر محبت و حب عبادت می کنند؛ ترک گناه و انجام همه کارهای این گروه به خاطر محبت خداوند متعال و از سر شوق الهی است و این کاملترین نوع عبادت است.

وی با بیان اینکه افرادی که به این مقام برسند، همه زندگی و رفتارشان عبادت محسوب می شود، تصریح کرد: افراد این گروه از ذکر خدا برای لحظه ای هم غافل نمی شوند، تجارت آنها عین ذکر است، مسجد آنها فراگیر می شود و خانه آنها نیز حکم مسجد پیدا می کند که سرانجامش آبادانی خانه و خانواده خواهد بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه معنای دعوت به توحید، ترک زندگی و رفع نیازها نیست، اظهار کرد: معنای واقعی دعوت به توحید این است که انسان همه نیازهایش را از خداوند متعال بخواهد و از مسیری که خدواند برای او ترسیم کرده، به رفع کمبودهای زندگی خود بپردازد.

آیت الله میرباقری در پایان با بیان اینکه خوردن، آشامیدن، استراحت و خواب منافاتی با توحید ندارد، افزود: باید همه زمینه های پیش روی زندگی و خانواده را بستری برای بندگی الهی قرار دهیم که اگر این شد، محبت الهی در وجودمان شکل می گیرد و این عین عبادت است./9457/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات