۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۱۷۶۵۰
ایزدی:

عملکرد وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی عمومی کمرنگ است

استاد دانشگاه با بیان این که تلاش برای وجه بین‌المللی کشورمان ذیل دیپلماسی عمومی تعریف می‌شود، گفت: متأسفانه دیپلماسی عمومی ما در وزارت امورخارجه فعال نیست و نقش پررنگی از آنها در این زمینه دیده نمی‌شود.
فواد ایزدی

فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با تلاش وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم برای بالا بردن وجه بین‌المللی ایران با توجه به اتفاقات برجام، گفت: تلاش برای وجه بین‌المللی کشورمان ذیل دیپلماسی عمومی تعریف می‌شود و متأسفانه دیپلماسی عمومی ما در وزارت امورخارجه فعال نیست و از این رو نقش پررنگی از آنها در این زمینه دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: موضوع برجام نیز برای کسانی که در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند مثبت بود، زیرا آنها تصور نمی‌کردند ایران پای میز مذاکره بیاید اما شاهد بودند که ایران آمد و امتیازاتی را هم داد.

استاد دانشگاه یادآور شد: نگاه مثبت به دیپلماسی ایران در این چند سال منفی شده است، زیرا رسانه‌های صهیونیستی و برخی از رسانه‌های دیگر مخالف ایران کار کردند و این در حالی است که ما در مقابل آنها کار نکردیم.

ایزدی تأکید کرد: متأسفانه در حوزه دیپلماسی عمومی خوب عمل نمی‌کنیم و اگر برخی اوقات هم شاهد هستیم یک حرکت خوبی انجام می‌شود از منافع آن در درازمدت استفاده نمی‌کنیم.

وی در مورد وجه ایران در دیپلماسی جهان اسلام نیز گفت: در جهان اسلام ذهنیتی در مورد قوه مجریه ما ایجاد شده است که تصور می‌کنند دولت ما طرفدار غرب است و در جهان اسلام حکومت یا کشوری که طرفدار غرب باشد در نگاه مردم جایگاهی ندارد و متأسفانه این اتفاق برای ما افتاده است.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال که تاکتیک ایران در مقابل برجام چه باید باشد تا بازی برای ما برد_برد تمام شود، افزود: این کار مشکلی است که ایران بتواند از برجام موفق بیرون بیاید زیرا اصالتا داستان برجام برد_برد نبود، این اصطلاح غلط بود و متن برجام هم اجازه برد_برد را نمی‌دهد.

ایزدی در پایان گفت: در برجام اساسا یک سری مشکلات وجود دارد، اما به هر حال برجام می‌توانست برای ما برخی منافعی را در بر داشته باشد که متأسفانه این قانون جدید که در آمریکا تصویب شد در تلاش است این منافع را به صفر برساند، بنابراین تبدیل بازی برجام به برد کاری بسیار دشوار است./816/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات