۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۱۸۰۵۹
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی:

قم در فعالیت های قرآنی برای دیگر استان ها الگو باشد

عضو کمیته فنی مسابقات قرآنی اوقاف سطح مسابقات قرآنی قم را بسیار بالا دانست و تأکید کرد که استان قم در بخش فعالیت های قرآنی و مسابقات باید برای دیگر استان ها الگو باشد.
حجت الاسلام شهیدی پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا شهیدی پور عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در اختتامیه چهلمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم که در مجتمع امامزاده سید علی برگزار شد، با بیان این که مسابقات قرآنی استان قم از جمله مسابقات سطح بالای کشوری است، گفت: استان ها به 3 قسمت و سطح تقسیم کردند که قم جزو استان های درجه یک از نظر سطح برگزاری  مسابقات و تعداد شرکت کنندگان است.

وی افزود: البته به این وضع راضی نیستیم و باید به مراحل بالا برسیم، از نظر برگزاری مسابقات خوشبختانه این برنامه در فضایی بسیار مناسب و کیفیتی خوب برگزار شد، حفظ ترتیبی و موضوعی، نغمات آئینی همانند اذان، مدیحه سرایی، تواشیح، ابتهال و دعا خوانی و از برنامه های مفاهیمی یعنی ترجمه و تفسیر که در مسابقات پررنگ نیست باید مورد توجه باشد.

حجت الاسلام شهیدی پور با تأکید بر این که استان قم در بخش فعالیت های قرآنی و مسابقات باید برای دیگر استان ها الگو باشد، اظهار داشت: سطح مسابقات بسیار خوب است اما انتظار می رود که نمایندگان استان در مسابقات کشوری رتبه های عالی کسب کنند.

وی ادامه داد: سال های گذشته شاهد ارتقای شرکت کنندگان در استان بوده ایم اما انتظارها به ویژه در بخش برادران برآورده نشده است و امسال باید ارتقای خوبی در مسابقات کشوری داشته باشیم، می توان در کنار برگزاری مسابقات قرآنی می توان مسابقات مفاهیمی نیز برگزار کرد همانند این که افراد واژگان قرآن را حفظ کنند.

عضو کمیته فنی مسابقات قرآنی اوقاف با بیان این که مسابقات تفسیر عمومی قرآن باید برگزار شود، ابراز داشت: هر ساله باید چند سوره محور بوده و پیرامون آن مسابقاتی برگزار شود، همچنین جای قرائت مفهومی در مسابقات اوقاف خالی است.

وی عنوان کرد: بخشی از حافظان قرآن باید بتوانند به صورت موضوعی و مفهمومی از حفظ ارائه دهند، همچنین قرائت تأثیرگذار باید در مسابقات ترویج شود؛ مسابقات دانشکده علوم قرآنی که هر ساله در زمینه قرائت و حفظ برگزار می شود در مجموع در سطح رضایت بخشی نیست و نشان می دهد که در طول سال برنامه ها و تلاش های مستمر قرآنی باید انجام شود.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی خاطرنشان کرد: نفرات برتر هر استانی تعیین کننده سطح آن استان خواهد بود،  نمرات 85 به بالا سطح یک، کمتر از آن تا 81 سطح دو و بین 75 تا 80 سطح سه به شمار می روند، هدف نهایی در مسابقات این است که شرکت کنندگان رقابت سالم در راستای نشر معارف قرآنی داشته باشند؛ برنامه ها و مسابقات قرآنی باید ترویج و تقویت شود و همچنین آموزش در کنار آن ها وجود داشته باشد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات