۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۵۱۸۲۴۹
حجت الاسلام رفیعی:

انصاف بالاترین فضیلت برای مؤمن است

عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی با تأکید بر اینکه اگر انصاف به معنای واقعی کلمه در جامعه رعایت شود، تک تک افراد در آرامش هستند، گفت: بالاترین فضیلت برای انسان مؤمن انصاف است.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی، بعد از ظهر امروز در جمع ناظران دفتر نظارت و بازرسی انتخابات این استان، با اشاره به اهمیت اصل انصاف در جامعه تصریح کرد: انصاف غیر از عدالت است؛ عدالت یعنی هر چیزی در جای خودش قرار گرفتن اما انصاف به معنای نگاه مساوی و برابر داشتن است.

وی با تأکید بر اینکه انسانهای منصف کریم هستند، خاطرنشان کرد: اگر انصاف به معنای واقعی کلمه در جامعه رعایت شود، تک تک افراد در آرامش هستند؛ بالاترین فضیلت برای انسان مؤمن انصاف کردن است.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار کرد: سه کار وجود دارد که سخت ترین کارها هستند؛ نخست اینکه انسان در همه حال ذکر خداوند بگوید که این کار آسانی نیست چراکه ممکن است ذکر خداوند متعال در شبهای قدر و در ماه مبارک و امثال آن زیاد گفته شود اما اینکه در همه حال ذکر خداوند را بر زبان بیاوریم کار آسانی نیست، دیگری انصاف و برادری است که همه کس قادر به رعایت و انجام آنها نیستند.

وی انصاف را تساوی در حقوق دانست و با تشریح انواع انصاف ابراز کرد: 4 نوع انصاف وجود دارد؛ انصاف با خداوند متعال، انصاف با خود، انصاف با مردم و انصاف با دشمن که اگر این موارد در جامعه رعایت شود، همه مسائل و مشکلات برطرف خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه در توضیح هر یک از انواع انصاف خاطرنشان کرد: بی انصاف با خداوند متعال این است که در مقابل نعمتهای او گناه کنیم و قدر نعمتهایش را ندانیم و نسبت به خداوند متعال بدگمان باشیم.

وی سوء ظن به خداوند متعال را بالاترین گناه بیان کرد و گفت: حسن ظن به خداوند متعال برترین عبادت است؛ کسی که نسبت به خداوند متعال حسن ظن نداشته باشد، انسان منصفی نیست.

عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی با اشاره به اینکه اگر کسی نقش سبب را از مسبب قوی تر بداند، با خداوند متعال بی انصاف بوده است، افزود: مسبب خداوند متعال است؛ بنابراین حتی اجازه نداریم ائمه اطهار(ع) را هم در سطح خداوند متعال قرار دهیم و این بی انصافی است که مخلوق را در سطح خداوند ببینیم.

حجت الاسلام رفیعی در ادامه با بیان اینکه اگر انسان به خودش سخت بگیرد در واقع بی انصافی نسبت به خود انجام داده است، گفت: دین اسلام دین آسانی است نه سخت گیری؛ مراقب باشیم تشویق کننده حرام و مزمت کننده حلال در جامعه کنونی نباشیم.

کارشناس دینی رسانه ملی با اشاره به اینکه نباید حلال و مباح خداوند را بر خود حرام کنیم، اضافه کرد: متأسفانه در شرایط کنونی جامعه قرض الحسنه مذموم و ربا ممدوح، ازدواج حرکتی ناپسندیده و ارتباط حرام با دیگران پسندیده تلقی می شود و این بی انصافی به خود فرد است.

وی در توضیح انصاف با مردم، این انصاف را یکی از مهمترین ویژگی های ناظران و بازرسان شورای نگهبان بیان کرد و افزود: یکی از مصادیق انصاف بر مردم این است که آنچه برای خود می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم و آنچه برای خود نمی پسندیم برای دیگران هم ناپسند بدانیم.

عضو هیأت علمی جامعة ‌المصطفی با تأکید بر اینکه دنیا، دنیای عمل و عکس العمل است، ابراز کرد: انصاف با مردم این است که همیشه حق بگوییم و از حق دفاع کنیم؛ تعصبات بی جا نباید سبب شود ما حق را نادیده بگیریم و این شرط انصاف با دیگران است.

حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر اینکه در شورای نگهبان باید بر اساس حق تصمیم گیری ها صورت گیرد، اظهار کرد: متأسفانه امروز در دو جریان کلی نظام از اصولگرا گرفته تا اصلاح طلب در برخی موارد با اموری روبه رو می شویم که با حق در تضاد است و تنها بر اساس تعصب تصمیم گیری صورت می گیرد و این عین بی انصافی در حق مردم است.

وی انصاف با دشمن را یکی دیگر از موارد انصاف برشمرد و در توضیح این نوع انصاف اظهار کرد: در جنگ با دشمن باید با زنان و فرزندان آنها کاری نداشته باشیم و آب را بر روی آنها نبندیم؛ انصاف از برزگترین ارزشهای زیربنایی اسلام است که اگر در جامعه رعایت شود، همه چیز گلستان می شود./9457/پ202/ب1

ارسال نظرات