۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۵۱۸۳۱۷
آیت الله کعبی:

سکوت مجامع بین‌المللی در برابر اتفاقات افغانستان فاجعه‌بار است

نماینده خبرگان، آمریکا را مسؤول جنایات اخیر افغانستان دانست و از مجامع بین المللی خواست که نسبت به کشتار مظلوم مردم سکوت خود را بشکنند و به دفاع از بشریت بپردازند.
آیت الله عباس کعبی

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به کشتار اخیر شیعیان در میرزا اولنگ افغانستان، این اقدام تروریستی را محکوم کرد و گفت: فاجعه کشتار ضد انسانی و کشتار مردم منطقه میرزا اولنگ را به شدت محکوم می کنیم و این اقدامات مایه تأسف است.

وی افزود: هر انسان آزاده و وجدان بیداری از این مسائل ناراحت می شود؛ از این رو همه نهادهای بین المللی و ملت های آزادی خواه جهان با محکوم کردن این اقدامات از ادامه چنین جنایاتی جلوگیری کنند، متأسفانه این موضوع با بی تفاوتی و سکوت غم بار مجامع بین المللی روبه رو شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه جانیان از هرگروهی باشند، مسؤولیت این فاجعه از دولت افغانستان در تأمین امنیت و جان شیعیان کم نمی شود، اظهار داشت: در وهله نخست مقامات مرکزی دولت افغانستان و مقامات محلی آن منطقه باید زمینه های امنیت مردم مظلوم را فراهم کرده و با عوامل این جنایت ضد بشری و ضد انسانی شدیدا برخورد کنند و با دستگیری آن ها سبب آزادی گروگان ها شوند.

وی ادامه داد: مسؤولان افغانستان باید برای تسکین آلام و جبران این خسارات وارده به مردم اقدام متناسب انجام دهند، همچنین هرچه سریعتر باید کمیته حقیقت یاب از سوی دولت افغانستان تشکیل شود تا عرصه را برای جنایاتکاران تنگ کند.

آیت الله کعبی با بیان این که متأسفانه در این مسأله شاهد سهل انگاری هستیم، ابراز داشت: اختلافات و نزاع ها از سویی برخی و به حاشیه بردن مسأله امنیت مردم مظلوم از سوی دیگر سبب شد تا این جنایت توسط جانیان خون آشام داعشی، ضد بشری و ضد انسانی و با تفکر تکفیر اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: این که این جنایات به جریانات خاص نسبت داده شود از مسؤولیت دولت و مقامات مرکزی و محلی افغانستان نمی کاهد، بر اساس قانون اساسی افغانستان کمیته حقوق بشر و کمیته های حقیقت یاب در این زمینه باید تشکیل شود، این فاجعه بسیار غم بار بوده و جنایت ضد بشری است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ما نگران هستیم که در اثر سهل انگاری ها، اینگونه حوادث تکرار شود، ضمن این که به مردم شریف افغانستان تسلیت می گوییم، از دولت این کشور می خواهیم که برای تأمین امنیت مردم مظلوم تمام همت و تلاش خود را به کار گیرد.

وی اضافه کرد: مقامات جمهوری اسلامی ایران باید به دولت افغانستان تذکر دهند و کمک کنند که امنیت مردم مظلوم شیعه در آن مناطق حفظ شود، همچنین از نظر امدادرسانی و خیریه هم باید کمک های لازم صورت گیرد.

آیت الله کعبی با بیان این که پشت صحنه کشتار مردم مظلوم شیعه در افغانستان آمریکا است، گفت: داعش توسط آمریکایی ها در شمال غرب افغانستان مسلح شده است، این تروریست ها مدتی  است که در آن مناطق تحرکاتی دارند تا کشتار شیعه و عرض اندامی در افغانستان داشته باشند.

وی افزود: مردم افغانستان باید آمریکا را مسؤول این جنایت بدانند و از دولت خود بخواهند که این موضوع را با جدیت پیگیری کند؛ اخیرا کیسینجر به ترامپ گفته که اگر داعش سقوط کند و از بین برود امپراتوری ایران در آسیای غربی شکل می گیرد از این رو نباید سقوط کند بلکه باید تحت کنترل آمریکا بماند؛ بنابراین آمریکا مسؤول جنایات اخیر افغانستان است./1323/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات