۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۵۱۸۴۰۳
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

اجابت دعای انسان از سوی خدا در هر زمانی، دلیل بر بی نهایت بودن باری تعالی است

آیت الله ممدوحی گفت: خداوند متعال اولی است که آخری ندارد و هر کس در هر زمان او را بخواند اجابت می کند که این دلیل بر همیشگی و بی نهایت بودن باری تعالی است.
آیت الله ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات دانش افزایی اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سلیمانیه با بیان این که پس از قرآن معجزه دین مبین اسلام در دعاست، گفت: دعا در مدیریت علمی جامعه نقش مهم و اثرگذاری دارد.

وی با اشاره به استفاده از واژه «اول» در صحیفه سجادیه تصریح کرد: اول در این کتاب دعا و در بیان حضرت سجاد(ع) به معنای مبدا جهان هستی بوده و هرگاه حقیقتی بی نهایت باشد اول آن با آخرش یکی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اول همیشه دارای آخر و انتهاست اما خداوند متعال آن اولی است که آخری ندارد و برای صفات باری تعالی باید گفت آخر و انتهایی در کار نیست و حقیقت وجودی خداوند بی نهایت است.

اجابت دعای انسان از سوی خدا در هر زمانی، دلیل بر بی نهایت بودن باری تعالی است

آیت الله ممدوحی با اشاره به آیه «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» خاطر نشان کرد: این آیه یکی از دلایل مستند و مستدل بر اثبات بی نهایت بودن حضرت حق است، یعنی خداوند متعال اولی است که آخری ندارد و هر کس در هر زمان او را بخواند اجابت می کند که این دلیل بر همیشگی و بی نهایت بودن باری تعالی است.

وی معنای اول را مبدا برای خداوند و آخر را به معنای غایت دانست و با بیان این که خداوند متعال غایت الغایات نظام هستی است، ابراز کرد: خداوند متعال اولی است که پیش از او کسی نبوده و آخری است که آخری پس از او نیست؛ یعنی پروردگار هم اول و هم غایت است و همواره اگر مبدا جز غایت باشد آن مبدا به غایت محتاج می شود.

بدون غایت اعمال و رفتار انسان معنا و مفهومی ندارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که علت حرکت و جنبش انسان علم به غایت است و تا وقتی غایتی را تصور نکنیم هیچ حرکت و عملی معنا و مفهومی ندارد، گفت: تصور غایت فاعلیت فاعل را می سازد اما خود غایت منتها علیه عمل است که عمل با آن ختم می شود، غایت در خارج است اما تصور غایت در ذهن است.

آیت الله ممدوحی با بیان این که بسیاری از افراد در نوشته های علمی دقیق تصور غایت که فاعلیت فاعل را می سازد، با خود غایت اشتباه می گیرند، بیان کرد:  بدون غایت هیچ فعلی از هیچ فاعلی صادر نمی شود؛ در حقیقت هر حرکتی لوازمی از جمله مبدا و غایت، محرک و متحرک و مقدار و زمان دارد و همیشه فاعل محتاج غایت است.

غایت الغایات در نظام هستی پروردگار است

وی با بیان این که نظام آفرینش با همه ساختار های خود دارای غایتی است، ابراز کرد: خداوند متعال احد و بسیط است؛ از سوی دیگر وجود او از نظر مبدا و غایت یکی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراین غایت الغایات در نظام هستی پروردگار است.

نظر انسان به جامعه پیرامونی بر حسب نظارت و دید عاقلانه است

آیت الله ممدوحی با بیان این که اگر انسان امروز به جهان می نگرد این با دید عقلانی است، خاطر نشان کرد: خداوند متعال با دید ظاهری چشم قابل رویت نیست بلکه باید معرفتی در کار باشد تا با دید عقلانی بتوان وجود ذات اقدس الهی را درک کرد.

وی با بیان این که نظارت دید عقلانی بوده و تنها انعکاس فیزیکی خروجی از چشم نیست، یادآور شد: با دید چشم ظاهری نمی توان خدا را دید به ویژه که امروز نیز چشمان ما تنها سوی مستقیم را آنهم با هزاران شرائط و مقدمات می بیند؛ امروز حیوان بصر و انسان نظر دارد یعنی او با نظر افزون بر دیدن می تواند با علم خویش وقایع را درک و فهم کند./864/پ202/ب1

ارسال نظرات