۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۱۸۴۱۴
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

مراسم حج ظرفیتی برای ایجاد ائتلاف های بزرگ اسلامی است

نماینده مجلس خبرگان گفت: اگر کشورهای اسلامی با استفاده از ظرفیت مراسم حج یک ائتلاف بزرگ اقتصادی را برنامه ریزی کنند، خودشان اقتصادشان را مدیریت می کنند و از هیچ تحریمی هراس نخواهند داشت.
حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی عبدخدایی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به آغاز اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی، در تبیین تأثیر برگزاری کنگره بین المللی حج در تأمین هرچه بیشتر امنیت نظام اسلامی، اظهار کرد: به طور کلی حج یکی از ارکان اسلام و یک فریضه مهم الهی است که ابعاد گوناگون عبادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی دارد و به طور خاص در تأمین امنیت دنیای اسلام بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: مسلمانانی که مستطیع هستند موظفند از اقصی نقاط جهان در کنگره بین المللی حج شرکت کنند که اگر این مراسم به صورت دقیق انجام شود، دنیای اسلام از نظر امنیتی بیمه خواهد شد چرا که یک قدرت متمرکز و مؤتلف در راه خدا پدید می آید و دیگر هیچ قدرتی نمی تواند در برابر آن مقاومت و ایستادگی کند.

حج نماد وحدت اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی حج را نماد وحدت اسلامی دانست و گفت: گروه های مختلف مسلمانان با سلیقه های مختلف از نژادهای گوناگون در مراسم حج شرکت می کنند که همگی یک خدا را می پرستند و یک مراسم عبادی را با یک زبان انجام می دهند. در نتیجه اگر مسلمانان به واقعیت حج که همان شکل گیری اتحاد اسلامی است، توجه داشته باشند، کدام قدرت توان خواهد داشت که در برابر این امواج توفنده ایستادگی کند؟

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: با وجود این که ظاهر برگزاری مراسم حج نیز دارای اهمیت است، اما اگر فریضه حج به ظاهر مختصر شود، خاصیت آن کم خواهد شد و ما باید در صدد این باشیم که به مراد و منظور حج که علاوه بر جنبه معنوی، جنبه های سیاسی و اجتماعی را شامل می شود نیز نزدیک شویم.

وی با اشاره به اهمیت توجه حجاج به یاد خدا در این مراسم معنوی، یادآور شد: آنچه در حج می درخشد و روح حج است، یاد خداست؛ همانگونه که در قرآن کریم نیز در رابطه با مشعرالحرام می فرماید «فاذکروالله عند المشعر الحرام.» حجاج باید به این مسأله توجه داشته باشند که وقتی در مشعر در حال جمع کردن سنگ برای رمی جمرات هستند، بدانند این مسأله خوب و لازم است اما آنچه مورد تأکید اسلام است، یاد خداست. سحرگاه معنوی مشعرالحرام کسانی را که توجه داشته باشند، غرق در عرفان می کند.

برگزاری مراسم حج نقش مستقیمی در تأمین امنیت دنیای اسلام دارد

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی ضمن تأکید بر ماهیت توحیدی حج تمتع، افزود: همه طبقات و گروه ها در حج برادرانه در یک لباس در کنار یکدیگر عبادت می کنند و با یک زبان «لبّیک اللهمّ لبّیک» می گویند. این وحدت مسلمانان دشمن شکن است به خصوص اگر حجاج به هدف و روح حج توجه داشته باشند. در نتیجه برگزاری مراسم حج در امنیت تمام کشورهای اسلامی از جمله کشور ما دخیل است.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: ما در صدد این هستیم که برای دنیای اسلام مسأله وحدت اسلامی را تبیین کنیم و باید برای این مسأله برنامه ریزی وجود داشته باشد؛ یعنی کشورهای اسلامی از جنبه های مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی ائتلاف داشته باشند و حج می تواند محور این ائتلاف ها قرار گیرد.

وی افزود: اگر امت اسلامی با جمعیت حدود یک و نیم میلیاردی دارای یک ائتلاف نظامی باشند، آیا رژیم صهیونیستی توان عرض اندام خواهد داشت؟ آیا دیگر اسراییل می تواند یک کشور اسلامی را غصب کرده و سالیان سال مسلمانان را آواره کند؟

مراسم حج از ظرفیت ایجاد ائتلاف های بزرگ اسلامی برخوردار است

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی با تأکید بر ظرفیت حج تمتع برای ایجاد وحدت در شؤون مختلف روابط میان مسلمانان، گفت: اگر کشورهای اسلامی با استفاده از ظرفیت مراسم حج یک ائتلاف بزرگ اقتصادی را برنامه ریزی کنند، خودشان اقتصادشان را مدیریت خواهند کرد و از هیچ تحریمی هراس نخواهند داشت. حج از هر جهت خط دهنده به ما، کشورهای اسلامی و دنیای اسلام است و ما موظف هستیم که در این کنگره بین المللی حضور فعال داشته باشیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضرورت حضور حجاج ایرانی در این رویداد بزرگ معنوی، تصریح کرد: اگر ما در این رویداد بزرگ بین المللی حضور داشته باشیم، می توانیم سخن و منطق خود را مطرح کنیم اما اگر منزوی باشیم، حرف ما به گوش دنیای اسلام نخواهد رسید. البته امنیت حجاج کشور ما باید کاملا از طرف مسؤولان تأمین شود چرا که یکی از وجوه استطاعت حجاج، برقراری امنیت لازم برای سفر حج است.

توجه به ظرفیت دیپلماسی عمومی در حج نیازمند زمان بیشتری است

سفیر اسبق جمهوری اسلامی در واتیکان در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به ضرورت توجه مسؤولان به استفاده از ظرفیت حج در زمینه دیپلماسی عمومی، اظهار کرد: مسأله توجه به دیپلماسی عمومی در مراسم حج قرن هاست مغفول مانده اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی هوشیاری ای در بین ما و سایر مسلمانانی که توجه به انقلاب اسلامی دارند، ایجاد شده و شاید دستیابی کامل به این هدف نیاز به زمان بیشتری داشته باشد، به خصوص با توجه به این که دشمنان ما در فکر این هستند که از پیاده شدن اسلام ناب جلوگیری کنند و به رواج اسلام آمریکایی دامن بزنند.

وی در پایان افزود: اسلام آمریکایی در مواقعی بی خاصیت است و در مواقعی نیز ضرر می رساند اما اسلام ناب تحرک و پویایی ایجاد می کند و آزادی و استقلال و هزاران افتخار دیگر را به ارمغان می آورد./820/ت۳۰۱/ب۱

ارسال نظرات