۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۵۱۸۴۹۷
در سمینار جامعه شناسی حجاب و بدحجابی مطرح شد؛

حجاب باید بر مبنای ارتباط عفیفانه تفسیر شود

حجت الاسلام جعفری گفت: برای مسئله ورود حکومت در امر حجاب از حیث مهارت و مدیریت، وضعیت نابسامانی داریم و لازم است که ورودی ماهرانه تری به مسأله حجاب داشته باشیم.
حجاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، آخرین روز سمینار جامعه شناسی حجاب و بدحجابی صبح امروز در پژوهشکده باقرالعلوم کار خود را آغاز کرد.

در اولین پنل این سمینار در روز آخر حجت الاسلام و المسلمین علی جعفری دبیر علمی سمینار و عبدالرسول علم الهدی دانشجوی دوره دکتری دانشگاه امام صادق(ع) سخنرانی کردند.

در ابتدای این پنل علم الهدی با طرح این پرسش که برای سیاستگذاری در حوزه حجاب به چه چیزهایی احتیاج داریم سخنان خود را آغاز کرد و گفت: سیاستگذاری در عمل خودش با نوعی تقلیل گرایی همراه است. اینکه موضوع حجاب همیشه به مثابه یک مسئله بوده است شکی نیست و همه به مهم بودن این مسئله اذعان دارند. دشمن هم به این موضوع باور دارد، به همین دلیل هم در حوزه حجاب و عفاف سرمایه گذاری می کند، اما گذشته از اینها در سیاستگذاری اینکه ذی‌نفعان چه تجربه زیستی با مسئله دارند مهم است، ضمن اینکه مفهوم شناسی هم در سیاستگذاری بسیار اهمیت دارد و ما به آن بسیار احتیاج داریم.

وی در ادامه سخنرانی خود پس از ذکر اهمیت موضوع، اهداف و پیشینه تحقیق به تعریف ارتباط عفیفانه پرداخت و گفت: مفهوم عام عفاف خویشتن داری در برابر هرگونه تمایل افراطی و نفسانی است و مفهوم خاص آن هم خویشتنداری در برابر تمایلات بی بند و باری جنسی است، اما تعریف من از ارتباط عفیفانه، کرامت نفس و مدیریت نیاز جنسی است و اینکه حجاب را بر اساس این تعریف ارتباط عفیفانه تفسیر و تعریف کنیم، موضوع جدیدی است.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: در دین اسلام ۲۴ آموزه وجود دارد که ارتباط عفیفانه را توضیح می دهد، یکی از این آموزه ها عفاف و حجاب است. بنده در نتیجه گیری تحقیق خود سیاست های موثر برای ارتباط عفیفانه در دانشگاه را طراحی کرده ام که این سیاستها عبارتند از؛ آموزش رفتار عفیفانه، دسترسی آسان دانشجویان به مشاوران تربیتی، تقویت فرهنگ علمی، ارتقای انگیزه ها و اهداف دانشجویان در جریان زندگی دانشگاهی توسط اساتید، تغییر و اصلاح ساختاری دانشگاه همچون کلاس ها و خوابگاه ها، ممنوعیت هر گونه برنامه های مغایر با ارزش های اسلامی در دانشگاه ها، برگزاری برنامه های فرهنگی و کرسی های آزاداندیشی در جهت تبیین بهتر و عمیق تر ارزش های اسلامی، زمینه سازی هم کفویابی و پرداخت تسهیلات ویژه برای اقدام به ازدواج دوران دانشجویی و برخورد انضباطی با دانشجویان پرخطر در هنجارهای اخلاقی.

سخنران بعدی این پنل حجت الاسلام و المسلمین علی جعفری دبیر علمی این سمینار بود.

وی گفت: در خصوص اهمیت مسئله حجاب و بدحجابی هیچکس منکر این اهمیت نمی شود، اما باید به این موضوع هم توجه داشت که در مسئله ورود حکومت در امر حجاب از حیث مهارت و مدیریت، وضعیت نابسامانی داریم و لازم است که ورودی ماهرانه تری به مسئله حجاب داشته باشیم، ضمن اینکه به این موضوع هم باید توجه داشت که مسئله بدحجابی غیر از ایران، مکه و مدینه در جای دیگری مطرح نیست؛ چراکه در هیچ جای دیگری حجاب اجباری و قانونی نیست.

جعفری افزود: بنده در تحقیقات و پژوهش هایم به این موضوع پی بردم که ما در چهار دوگانه نتوانستیم به تعادل برسیم. این دوگانه ها عبارتند از دوگانه تکثر و یکپارچگی، دوگانه تربیت و نظم، دوگانه برخورد و تنش و دوگانه هزینه و فایده، به این معنا که ما باید ببینیم اینقدری که برای این موضوع هزینه می کنیم چقدر برای ما فایده دارد یا اینکه چگونه می توان هم با موضوع بدحجابی برخورد کرد و هم منجر به تنش نشد. چگونه می شود هم به نظم اجتماعی برسیم و هم افراد را تربیت کنیم.

حجت الاسلام جعفری اضافه کرد: به عقیده بنده چهار نظام مواجهه با بدحجابی، سنجش بدحجابی، جرم انگاری بدحجابی و مجازات بدحجابی باید تغییر کند.

وی در پایان سخنان خود پیشنهاداتی هم مبنی بر ایده خود ارائه داد و گفت: بنده پیشنهاداتی دارم که این پیشنهادات عبارتند از؛ نظام ثبت بدحجابی به جای نظام تفهیم اتهام، نظام رتبه بندی بدحجابی به جای یکسان انگاری بدحجابی، نظام تخلف انگاری و جرم انگاری به جای نظام جرم انگاری صرف، نظام تربیتی- فرهنگی هوشمند و هدفمند به جای نظام عمومی اقدامات فرهنگی همگانی و نظام مجازات مالی بازدارنده به جای مجازات مالی غیربازدارنده. الزامات عملیاتی این پیشنهاد هم مربوط به حوزه انتظامی، قضایی و مدیریتی، علمی پژوهشی و اقتصادی می شود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات