۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۱۸۵۴۴
با همکاری انجمن سواد رسانه طلاب؛

نشست تخصصی تاثیر ماهواره بر سبک زندگی برگزار شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های دوره تخصصی سبک زندگی و رسانه با محوریت تاثیر ماهواره بر سبک‌زندگی از سوی خانه فرهنگ هنر و رسانه جوانه کاشان و با همکاری انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
سواد رسانه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دکتر محمد رضا خوشرو مدير گروه فرهنگ و هنر ديني رسانه اداره كل پژوهش هاي اسلامي صدا و سیما ضمن بررسی رویکرد شبکه‌های ماهواره‌ای مثل من و تو و بی‌بی‌سی فارسی و ... گفت: رویکرد این شبکه‌ها صرفاً خبری نیست و در پس آن سیاست‌های خاصی نهفته است.

وی با اشاره به رویکردهای رسانه ابراز کرد: رسانه‌ها کارکردهای مختلفی دارند مانند اطلاع‌رسانی که متشکل از بخش‌های خبری می‌باشد، آگاهی بخشی که با افزایش بصیرت و منطق خاصی دنبال می‌شود، آموزش و مهم تر از همه سرگرمی و تفریح است و در این میان کارکرد سرگرمی و تفریح آنقدر مهم و گسترده است که سایر کارکردها را پوشش می‌دهد.

خوشرو گفت: طبیعتا مخاطب در مقابل پیام‌هایی که به صورت مستقیم بیان می‌شود گارد می‌گیرد، حتی در قرآن هم خداوند پیام ها را به صورت غیرمستقیم و در قالب داستان بیان می‎‌کند و این موضوع ضرورت بیان هنرمندانه پیام‌ها را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: در جنگ نرم پیامها باید بدون خشونت و درگیری منتقل شود تا روی ذهن و روح مخاطب اثرگذار باشد، پیش‌بینی مک لوهان در این زمینه این است که: «جنگ‌هایی که در آینده رخ خواهند داد به وسیله تسلیحات جنگی و در میدان های نبرد نخواهند بود، بلکه این جنگ ها به دلیل تصوراتی رخ خواهد داد که رسانه‌های جمعی به مردم القا می‌کنند.»

پژوهشگر شبکه‌های ماهواره‌ای در ادامه با اشاره به تکنیک‌هایی که در رسانه‌ها به کار می‌رود گفت: تکنیک‌هایی مانند استفاده از واژه‌های هم سنخ، انتخاب عکس مناسب که مکمل پیام باشد، صوت و صحنه خبر، استفاده از سوالات القایی، اختفا و گرا و ... در رسانه‌ها در جهت تاثیرگذاری هر چه بیشتر بر مخاطب استفاده می‌شود.
وی گفت: در انتقال پیام به مخاطب دو حوزه مورد نظر است؛ یکی حوزه ذهنی یا پندار و دیگری حوزه عینی یا رفتار است که وقتی بتوانیم روی فکر و پندار مخاطب تاثیر بگذاریم به طور طبیعی رفتار او تغییر خواهد کرد.
این استاد سواد رسانه با بیان رویکردهای غرب در مواجهه با اسلام به حربه سریال‌سازی اشاره کرد و گفت: پس از ساخت سریال امام علی(ع) در ایران و ترجمه آن در کشورهای دیگر از جمله کشورهای عربی، مردمی که بعد از شنیدن سال‌ها دروغ با حقیقت مواجه شده بودند اعتراض کردند و به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا سریال‌هایی مثل الحسن و الحسین، خیبر، عمر، احمد بن حنبل، غرابیب سود و ... با صرف هزینه‌های هنگفت در مقابل آن ساخته شود که در آن وقایع تاریخ اسلام به شدت تحریف شد.

وی در ادامه با اشاره به شبکه‌های فارسی زبان ماهواره گفت: مخاطب خاص این شبکه‌ها زنان هستند و بیشترین برنامه‌ریزی برای این مخاطب انجام شده است زیرا در هر خانواده و جامعه‌ای این زن است که بیشترین تاثیر را در ادامه حیات آن مجموعه خواهد داشت و در اکثر سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان یا یک زن نقش اول را دارد یا فیلم به نام یک زن است.

خوشرو در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد شک و بدبینی نسبت به همسر و ایجاد تفکر احتمال خیانت از سوی همسر یکی از مهم ترین تاثیرات مخرب این سریال‌هاست که بر سبک زندگی جامعه ایران تاثیر زیادی داشته و سبب افزایش زیاد طلاق در سال‌های اخیر شده است و بیشترین پیام‌هایی که این سریال‌ها به مخاطب منتقل می‌کنند خیانت، فرزندآوری نامشروع، سقط جنین، ارتباط نامشروع، روابط جنسی قبل از ازدواج، ازدواج سفید و ... است./
۸۷۲/
د۱۰۲/ج

ارسال نظرات