۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۸
کد خبر: ۵۱۸۸۱۵
آیت الله اعرافی:

جامعه اهل اقدام و عمل پیشرفت می کند/ انتقاد از القائات باطل مبنی بر عدم دستاورد انقلاب

مدیر حوزه های علمیه،جامعه اهل اقدام و عمل را دارای پیشرفت دانست و از برخی القائات باطل مبنی بر عدم موفقیت دستاوردهای انقلاب در داخل و خارج از کشور انتقاد کرد.
 آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور چهارشنبه شب در مراسم گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور که در سالن امام خامنه ای گلزار شهدای قم برگزار شد، گفت: حضرت امام راحل در سال های 35 و 36 حدود 60 سال قبل سفری به یزد داشتند و کتابخانه مرحوم وزیری بازدیدی کردند.

وی افزود: ایشان در آن زمان صفحه ای در آن کتابخانه یادداشت کردند که محور نوشتار حضرت امام آیه 46 سوره سبأ یعنی«قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَة أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مابِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّة إِنْ هُوَ إِلاّ نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذاب شَدِید» است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: خداوند به پیامبر خطاب می کند که یک نصیحت را به جامعه ابلاغ کن که بسیار معنا دارد، دستورات و توصیه های بسیاری در متون دینی داریم اما این شیوه بیان گویا می گوید که همه نصایح و دستورالعمل ها برای سعادت بشر در آن جمله جمع شده است.

وی ادامه داد: نصیحت الهی این است که همه انسان ها برای خدا به شکل جمعی و فردی قیام کنند و به پا خیزند و تفکر کنند، این آیه راهی را نشان داده که سعادت همه بشر در طول تاریخ را تبیین کرده است، راهی که پیامبر اعلام کرده چند نکته کلیدی دارد.

جامعه ای پیشرفت می کند که اهل اقدام و عمل باشد

آیت الله اعرافی با بیان این که شرط نخست تحصیل سعادت این است که انسان قیام کند، ابراز داشت: راز پیشرفت انسان ها این است که در میدان عمل اقدام کنند، انسانی که اهل کسالت، تنبلی، افسردگی و بی اقدامی باشد در هیچ صحنه ای موفق نخواهد بود.

وی عنوان کرد: انسان و جامعه ای پیشرفت می کند که اهل اقدام و عمل باشد، جامعه و انسان خواب و بی رمق در کارهای دنیا و آخرت پیشرو نخواهند بود، نخستین شرط موفقیت و سعادت جامعه این است که انسان ها بانشاط و شاداب باشند و قیام کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر امام خمینی(ره) و ایثارگران در سخت ترین شرایط اهل قیام و اقدام نبودند انقلاب به پیروزی نمی رسید و جامعه از اسارت ها رهایی پیدا نمی کرد، اگر انسان می خواهد در هر صحنه ای موفق شود باید اهل کار و تلاش باشد.

وی اضافه کرد: جامعه و انسانی که اهل کار و تلاش است و در خواب و غفلت نیست می تواند پیشرفت کند، ایثارگران و آزادگان سرمایه های جمهوری اسلامی به شمار می روند که نماد قیام بوده و  مظهر اقدام در میدان عمل هستند.

جامعه ای که برای خدا اقدام کند حتما هدایت می شود

آیت الله اعرافی با بیان این که جامعه ما در زمان انقلاب اهل قیام بود، گفت: حضرت امام 60 سال در نوشته خود جامعه ایران را به قیام و بیرون آمدن از کسالت و غفلت دعوت کردند، اقدام و تلاش انسان ها دوگونه است، گاهی انسان به انگیزه های مادی و شیطانی کار می کند و گاهی انسان برای هدف الهی و انسانی قیام می کند.

وی افزود: تلاش ها باید الهی باشد، انسانی که برای کار کار می کند از یاری و راهنمایی خداوند متعال برخوردار می شود، جامعه ای که برای خدا اقدام کند حتما هدایت می شود از این رو انسان ها باید انگیزه پاک داشته و از هوا و هوس دور شود چون هوس های شیطانی انسان را از موفقیت باز می دارد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که انسان در حالت جمعی و فردی باید قیام کند، ابراز داشت: گاهی راه حق راهی است که همه در آن مسیر حرکت می کنند، گاهی اگر انسان بخواهد راه حق را طی کند باید به تنهایی اقدام کند، انسان باید این قدرت را داشته باشند که همانند ماهی زنده مقابل موج حرکت کنند.

وی عنوان کرد: در اوایل انقلاب بزرگان و مردم متدین در تنهاترین حالت موج جامعه را شکستند و برای خدا قیام کردند، در حالی که موج جامعه خلاف آرمان های اسلامی بود بزرگان و مردم متدین در برابر این موج ها ایستادگی کردند و حق را پیش بردند.

انسان باید موج شکن و بن بست شکن باشد

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: انسان باید موج شکن و بن بست شکن باشد، ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس موج شکن جهان بودند، در زمان دفاع مقدس گرچه موج حق در جامعه وجود داشت اما در سطح بین الملل جهان بر خلاف ایران بود؛ آزادگان و شهیدان و جبهه حق در برابر موج عالم ایستادند.

وی اضافه کرد: در زمان جنگ دو کشور رابطه خوبی با ایران داشتند، تمام عالم یا از صدام حمایت می کردند و یا این که خود را در حاشیه قرار می دادند اما ایثارگران بر خلاف این موج باطل حرکت کردند، حضرت امام در پذیرش قطعنامه فرمودند که به زودی آثار دفاع مقدس به زودی در عالم دیده می شود و امروز این آثار را می بینیم.

آیت الله اعرافی با بیان این که انسان در کار خود باید اهل فکر باشد، گفت: در دفاع مقدس شاهد جامعه و نسلی بودیم که قیام الهی کردند و در برابر موج های باطل ایستاد، انقلاب اسلامی انقلاب حکمت، علم و دانش بود.

وی افزود: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با هزاران شهید، جانباز، آزاده و ده ها توطئه ای که علیه ایران طراحی کردند و هر کدام می توانست نظامی را ساقط کند استوار است، سرمایه گذاری بزرگی که ملت برای انقلاب انجام داد آثار بسیاری داشت.

 انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری داشت 

مدیر حوزه های علمیه گفت: امروزه در شبکه های مجازی و ماهواره ها به شکل های گوناگون و گاهی به وسیله فریب خوردگان داخلی نغمه هایی سر داده می شود که انقلاب اسلامی چه دستاوردهایی داشت، انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری داشت و البته این بدان معنا نیست که اشکالی وجود نداشته باشد.

وی افزود: مسؤول و شخص ممکن است هزار اشکال داشته باشد اما انقلاب اسلامی برکات بسیاری داشت، اگر همه سرمایه ها تنها برای به ثمر نشستن یک اثر باشد کافی است، در روایات می خوانیم که امام صادق(ع) فرمود از قم ندای اسلام بلند شده و معارف اسلامی از قم به همه عالم منتشر می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قبل از انقلاب این مسأله قابل تصور نبود، اظهار داشت: ایثارگران رنج های بسیار متحمل شدند تا انقلاب و دفاع مقدس به پیروزی رسید، به برکت این فداکاری جریان مقاومت اسلامی از آن الگو گرفته است.

 امروز به برکت مقاومت اسلامی در جهان پیام معارف اسلامی طنین افکن است

وی ادامه داد: امروز جریان اسلام ناب جبهه ای متحد از لبنان، سوریه، یمن، عراق و کشورهای متعدد است که قابل تصور نبود، امام فرمود پیام دفاع مقدس طنین انداز خواهد شد، امروز در جای جای جهان پیام ایثارگران اثرگذار بوده است، امروز به برکت مقاومت اسلامی در جهان پیام معارف اسلامی طنین افکن است.

امام جمعه قم با بیان این که حوزه قم با پشتیبانی مجاهدان و ایثارگران هزاران انسان را از 140 کشور دنیا تربیت کرده است، ابراز داشت: این افراد پیام آور معارف الهی به همه عالم هستند، امروز مقاومت اسلامی و جریان علم و معارف الهی به برکت مجاهدان و ایثارگران به توفیقات خوبی رسیده است؛ با ادامه این راه ایران استوار می ماند و مسؤولان باید بار سنگین وظیفه خود را حس کنند؛  مشکلات اقتصاد و فرهنگ جامعه باید حل شود./1323/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات