۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۱۸۹۰۱
آیت الله طباطبایی نژاد:

علما، مکتب ساز شهادت هستند

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: عالم شهیدساز است و شهید یک ثمره از تلاش عالم است که باید همواره ارزش علما و کسانی که راهنمای ما بودند را حفظ کنیم.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان، در آیین تجلیل از عالم پارسا و معلم اخلاق، آیت الله ابراهیم امینی نجف آبادی، که پیش از ظهر امروز در سالن شهروند نجف آباد برگزار شد، گفت: علما طبق روایتی از پیامبر اکرم(ص) همچون ستارگان در هدایت بشر هستند.

وی با بیان حدیث فضیلت علما «إنَّ مَثَلَ العُلَماءِ فِي الأَرضِ كَمَثَلِ النُّجومِ فِي السَّماءِ، يُهتَدى بِها في ظُلُماتِ البَرِّ والبَحرِ، فَإِذَا انطَمَسَتِ النُّجومُ أوشَكَ أن تَضِلَّ الهُداةُ» افزود: برگزاری چنین مراسمی برای آیت الله امینی، یک روز و دو روز کم است که بتوانیم از کتاب های ایشان به صورت کامل پرده برداری شود.

وی هدف برگزاری این جلسات را پاسداشت مقام علما و دانشمندان بیان کرد و گفت: هدف این جلسات این است که ارزش علما و دانشمندان را بهتر بدانیم که اگر این بزرگواران نبودند ما راه به جایی نمی بردیم و اینان رهبران ما هستند.

آیت الله طباطبایی نژاد در شرح حدیث پیامبر ادامه داد: پیامبر در این روایت بسیار زیبا ارزش علما و دانشمندان دینی را ترسیم کردند که مثل علما روی زمین مثل ستارگان در آسمان است که اگر این ستارگان خاموش شوند، چه بسا حتی هدایت شوندگان نیز راه را گم می کنند که طبق این حدیث حضور علما باید دائمی و در همه شرایط باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این حدیث یک نکته را بیان می کند که هموازه باید زیر سایه علما باشیم و اینکه برخی می گویند ما مسائل دینی را می دانیم کفایت نمی کند که همین مسائل را نیز از علما داریم و در هر عصر و زمانی مسائل مستحدثه ای به وجود می آید که باز نیازمند علما هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، درباره دیگر ابعاد شخصیت علما بیان داشت: ارزش علما تا آنجاست که خداوند در بین همه نعمت های الهی هیچ نعمتی را بر بنده منت نگذاشته است به جز نعمت هدایت و رسالت و کسانی که راهنما هستند و پیامبرانی که برای هدایت فرستاده شده اند و خداوند وجود این افراد را بر بشر منت گذاشته است که نشان از اهمیت و ارزش والای علما دارد.

وی درباره جایگاه علما در کشور و به خصوص در شهر نجف آباد نیز بیان کرد: اگر در یک شهر در طول انقلاب نسبت به جمعیتش حدود 2500 شهید تقدیم کرده و رکورد شهادت را در کل کشور زده است، این نیست مگر به برکت علما و و اگر شهید حججی ها از این شهر به جهان نشان داده می شوند، همه بواسطه علما است.

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: چنان که در روایت است «افضل العلماء من الدماء الشهدا» مرکب عالم از خون شهید نیز بالاتر است، عالم است که شهیدساز است و شهید یک ثمره از تلاش عالم است که باید همواره ارزش علما و کسانی که راهنمای ما بودند را داشته باشیم.

وی هم چنین درباره شخصیت آیت الله امینی نیز بیان داشت: نکته ارزشی در بین تمام فضائل و ویژگی های برجسته آیت الله امینی، یک نکته است و آن تأیید مرجعیت حضرت امام در شخصیت ترین شرایط انقلاب بود که شاید ظاهر این کار در آن دوران خفقان طاغوت، ساده باشد، اما اگر به عمق جریان دستگیری امام نگاه کنیم خواهیم دید که کار بزرگی انجام شد.

امام جمعه اصفهان در ادامه تصریح کرد: بعد از دستگیری امام، هر لحظه احتمال شهادت ایشان می رفت ولی با توجه به آنکه در قانون اساسی، مرجعت مصونیت داشتند، این اقدام علما که آیت الله امینی نیز یکی از آنان بودند، باعث حفظ جان حضرت امام شدند و با نامه ای که نوشتند امام را به عنوان مرجع تقلید شیعه معرفی کردند. /1306/پ202/ب1

ارسال نظرات