۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۵۱۸۹۱۲
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه مطرح کرد؛

ضرورت آموزش فرهنگ تحقق شاخص های توسعه ‌یافتگی در حوز علمیه

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: بایستی نهادهای فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، فرهنگ تحقق شاخص های توسعه ‌یافتگی را در مدارس و سایر مراکز، آموزش دهند و این از مهمترین ضرورت ها است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، پیش از ظهر امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد در حال اجراست، با اشاره به اینکه ازدواج از منظر قرآن مایه آسایش و آرامش افراد است، گفت: جمعیت زمانی معنا پیدا می کند که خانواده شکل بگیرد در غیر این صورت منجر به کاهش جمعیت خواهد شد. 

وی با تأکید بر اینکه حکمت خدا از آفرینش زن و مرد تحقق خانواده و جمعیت بوده، اظهار کرد: در صورتی که جمعیت وجود نداشته باشد نمی ‌توان بر دشمنان غلبه کرد و این یک اصل است.

پژوهشگر فلسفه دین با بیان اینکه امروزه مسأله جمعیت با گذشته متفاوت است و ارتباط مستقیم با سیاست اقتصاد، مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد، گفت: منظور اسلام زمانی که تأکید بر جمعیت، زاد و ولد و خانواده می ‌کند این است که آن جامعه کارآمد و اهل تلاش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به اینکه تشکیل خانواده امری فطری برای زنان به شمار می ‌رود، تصریح کرد: فطرت زن حکم می ‌کند ازدواج کند و در صورتی که تولید مثل نداشته باشد منسوخ است.

عضو شورای علمی گروه معرفت ‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به نقش بی بدلیل دولتمردان در رشد جمعیت خاطرنشان کرد: لازم است دولتمردان به منظور ازدواج جوانان و تولید مثل تدابیری اتخاذ کنند چراکه کاهش جمعیت مهمترین تهدید پیش روی کشور است.

وی با اشاره به شرایط زنان کارمند در هنگام زایمان، تأکید کرد: این قوانین مطلوب است و موجب ایجاد انگیزه و افزایش رشد جمعیت خواهد شد؛ باید به دنبال تصویب چنین قوانین تشویقی در راستای رشد جمعیت باشیم.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه بایستی مهدهای کودک در کنار شغل زنان بوده و شغل زنان متناسب با ویژگی و شأن آنها باشد، خاطرنشان کرد: به منظور تربیت صحیح فرزند لازم است اشتغال زنان پاره وقت باشد که متأسفانه در ادارات این چنین نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به این ادعا که رشد جمعیتی، بی کاری به همراه خواهد داشت و فراهم آوردن زمینه اشتغال همه افراد جامعه در رشد جمعیتی بالا کار آسانی نیست، افزود: افزایش جمعیت موجب افزایش بیکاری و کاهش تولید نمی ‌شود بلکه بی‌ تدبیری عامل آن بوده که لازم است در این زمینه توجه بیشتری انجام شود.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با اشاره به اینکه امروزه در دنیا پیری جمعیت یک بحران محسوب می‌ شود، تصریح کرد: بایستی نهادهای فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، فرهنگ تحقق شاخصهای توسعه ‌یافتگی را در مدارس و سایر مراکز، آموزش دهند و این از مهمترین ضرورتها است.

وی با بیان اینکه فرزند صالح بهترین اجر الهی را نصیب والدین می کند، خاطرنشان کرد: تربیت فرزند نیازمند صبر، حوصله و دانش است؛ بایستی رابطه والدین و فرزند به رابطه ‌ای محبت آمیز تبدیل شود تا از وجود جمعیت سالم در جامعه بهره ببریم.

پژوهشگر فلسفه دین با اشاره به اینکه زمانی جامعه‌ ای آباد است که فرزندان جامعه صالح باشند، گفت: آسیبهای موجود در جامعه ناشی از جمعیت نیست بلکه عامل آنها بی تدبیری، ناکارآمدی و رانت‌ خواری است.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در پایان خاطرنشان کرد به یقین افزایش جمعیت با آثار مثبت فرصتی است که موجب رشد و توسعه ‌یافتگی جامعه با فرهنگ خواهد شد./9457/پ202/ب1

ارسال نظرات