۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۵
کد خبر: ۵۱۸۹۷۷
گفتاری از حجت الاسلام علوی تهرانی؛

زیارت، وفای به عهد است

امام رضا(ع) فرمودند برای هر امامی در هر زمانی، برای شیعیان عهد و پیمانی است و اگر کسی بخواهد به عهدش خوب و تمام وفا کند باید به زیارت قبورشان مشرف شود.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، متن زیر گفتاری از حجت الاسلام علوی تهرانی است که در ادامه می خوانید؛

زیارت در فرهنگ شیعه، تمایل قلبی و جوشش درونی نسبت به اهل بیت (ع) است. زیارت از منظر علم فقه، از مصادیق تولی و تبری است و از منظر علم کلام، عهد و پیوند با اهل بیت است.

زیارت با معرفت، ۲ ویژگی دارد:

١. زائر، باید از امور مادی منصرف شود و فقط قصد زیارت ائمه معصومین را داشته باشد. در روایت است که: "ما را زیارت کنید و سپس بازگردید" یعنی در کنار زیارت انگیزه‌ی دیگری نداشته باشید.

۲. زائر، ائمه معصومین را حیّ و حاضر بداند. اگرچه در ظاهر حیات مادی ندارند، اما زنده‌اند و نزد پروردگار جایگاه خاصی دارند.

 زیارت، وفای به عهد است

امام رضا (ع) در حدیثی فرمودند: "برای هر امامی در هر زمانی، برای شیعیان عهد و پیمانی است و اگر کسی بخواهد به عهدش خوب و تمام وفا کند باید به زیارت قبورشان مشرف شود. اگر کسی با اشتیاق به زیارت رفت و در این رغبت صادق بود، امامان معصوم در روز قیامت شفیع او خواهند بود"

 از دیدگاه اهل بیت، زیارت نوعی وفای به عهد است که انجام آن واجب است. در قرآن آمده: "و به عهد خود وفا کنید، که از عهد سؤال می‌شود"
رسول اکرم فرمودند: هرکس به حج برود اما من را [مزار پیامبر در مدینه] زیارت نکند، در حق من جفا کرده است.

 در هر زمانی می‌توان به زیارت اهل بیت نائل شد اما برخی ایام، خاص هستند. در روایات برای زیارت امام رضا (ع)، ۲۳ تا ۲٥ ذیقعده بعنوان ایام زیارت مخصوصه آمده است.

 با فضیلت ترین زیارت!!

راوی از امام جواد (ع) پرسید: زیارت پدرتان با فضیلت‌تر است یا حضرت سید الشهداء؟ حضرت فرمودند: "زیارت پدرم برتر است، چون همگان امام حسین را زیارت می‌کنند، اما پدرم را فقط طائفه‌ی خاصی زیارت می‌کنند"

چرا زیارت امام رضا (ع) بالاتر است؟

در تاریخ، گروهها و فرقه‌های مختلفی از شیعه منشعب شده‌اند. مانند: چهار امامی، شش امامی (اسماعیلیه)، هفت امامی (واقفیه) و ... که اعتقادشان به امامت ناقص است. همگی به امامت امام علی، امام حسن و امام حسین اعتقاد دارند. به همین جهت، زیارت امام حسین عمومیت دارد. اما در تاریخ، کسانیکه امامت و ولایت حضرت رضا را قبول کرده‌اند، در پذیرش امامت تا امام دوازدهم دچار انشعاب نشده و شیعه دوازده امامی نام گرفته‌اند. لذا در روایت، خواص نام برده می‌شوند. این خواص، معرفتی هستند نه جمعیتی.

زیارت، انجام وظیفه است

ما نسبت به تمام فرائض، تکلیف داریم. اگر ائمه معصومین روایتی در فضیلت عبادتی بیان کرده‌اند و آن را برتری داده اند، ما حق نداریم فقط آن عبادت خاص را انتخاب کنیم و از بقیه غافل شویم.

زیارت اهل بیت، وفای به عهد و اظهار مودّت به ایشان است و طبق آیات قرآن، امری واجب است. ما نباید فقط بخاطر ثواب به زیارت ائمه معصومین برویم.

دلیل اعتقاد و ارادت نسبت به ائمه معصومین در زیارت جامعه کبیره آمده است: "خدایا! همانا اگر از پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و از اهل بیت برگزیده‌ی او که همان امامان ابرار هستند، کسی را برتر و مقرب‌تر نزد تو می‌یافتم، آنان را بعنوان شفیع خود انتخاب می‌کردم"/۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات