طهارت و تقوا در شعر حافظ
اشاره: در ایام مبارک ذی الحجه هستیم؛ ماه حضور مهمانان ویژه الهی در فریضه مقدس حج. البته میهمان پیش از ورود به محضر میزبان می کوشد خود را پاک و آراسته ساخته، تا مقبول نظر او قرار گیرد؛ و چه میزبانی بالاتر و بهتر از خدا که همیشه میزبان انسانهاست و اکنون برخی را به میهمانی خاص خود فراخوانده است.
از این رو در اهمیت پاکی و طهارت، برخی اشعار شمس الدین محمد حافظ شیرازی را بررسی کرده ایم.
حج، اجابت وعده دیدار یار و به مهمانی دلدار رفتن است؛ و البته از نظر حافظ پیش از دیدار یار، باید پاک نظر بود تا با دیده پاک بر رخ او نظر کرد؛ چرا که:
چشم آلوده نظر از رخ جانان دور است/ بر رخ او نظر از آینه پاک انداز
و این کار به غسلی نیاز دارد که در کتب فقهی نیامده است؛ غسلی که همه وجود انسان را پاک و لایق دیدار جانان می سازد و آن، غسل اشک است:
غسل در اشک زدم کاهل طریقت گویند/ پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز
همچنین چنین پاک شدن و طهارتی اصلا ساده نخواهد بود و عاشق باید به خون جگر طهارت کند! چه تناقض زیبایی! زیرا نماز و نیازش نیز با این طهارت به حقیقت نزدیکتر و به قول مفتی عشق، درست خواهد بود:
نماز در خم آن ابروان محرابی/ کسی کند که به خون جگر طهارت کرد
خوشا نماز و نیاز کسی که از سردرد/ به آب دیده و خون جگر طهارت کرد
طهارت ار نه به خون جگر کند عاشق/ به قول مفتی عشقش درست نیست نماز
از نظر حافظ با نبود پاکی، خیری نیز در وجود انسان نخواهد بود؛ یعنی اگر ظرف، آلوده باشد، مظروف نیز صاف و پاک نخواهد بود و نتیجه آنکه شاید کعبه دل با بتخانه فرقی نداشته باشد:
چون طهارت نبود کعبه و بتخانه یکیست/ نبود خیر در آن خانه که عصمت نبود
از این رو پیام حافظ این است که حال که به منزل پیری رسیدی بکوش صفای طهارت در وجودت جاری باشد و آن را چون جوانی آلوده نساز:
به طهارت گذران منزل پیری و مکن/ خلعت شیب چو تشریف شباب آلوده.
در نوشتار آینده این موضوع را در شعر عطار نیشابوری پی خواهیم گرفت./۹۲۵/پ۲۰۰/س