۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۱۹۱۶۶
آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق:

کسی که به خدا اطمینان دارد اختلاس نمی‌کند و حقوق نجومی نمی‌گیرد

​حضرت آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق خود با بیان اینکه اطمینان به خدا بزرگ ترین سرمایه انسان است، اظهار داشت: کسی که به خدا اطمینان دارد اختلاس نمی‌کند و حقوق نجومی نمی‌گیرد.
جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه درس اخلاق هفتگی حضرت آیت الله جوادی آملی با حضور جمعی از علاقه‌مندان حوزوی و دانشگاهی در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این جلسه با اشاره به مناسبت‌های روزهای پایانی ماه ذیقعده به ویژه سالروز شهادت امام جواد (علیه السلام) به شرح حدیثی از آن امام همام پرداخت و بیان داشت:  اگر در سوره «ق» ذات اقدس الهی فرمود: انسان هیچ حرفی نمی‌زند مگر اینكه فرشته‌ای مراقب و آماده ضبط و ثبت اوست، این «قول» در قبال فعل یا رفتن نیست! این «قول» كنایه از مطلق كار انسان است.

یعنی هیچ ممكن نیست كسی حرفی بزند، نیتی بكند، كاری انجام بدهد، مگر اینكه اگر آن کار خوب باشد آن فرشته‌ای كه در دوش راست اوست و آماده است آن کار را ضبط ‌می كند و اگر خدای آن کار ناكرده بد باشد آن‌ فرشته ای که در قسمت چپ نشسته است آن را ضبط می کند.

 برخی از كارهای انسان را ذات اقدس الهی حتی اجازه نمی‌دهد این فرشته‌ای كه مأمور اقوال و گفتار و رفتار ماست بنویسد، اگر ما سعی كنیم هم آبروی خودمان را حفظ كنیم، هم آبروی نظام را، هم آبروی جامعه را و آبروی هیچ كسی را نریختیم و اسرار مردم را تا آنجا كه ممكن بود حفظ كردیم آنگاه اگر یك وقت خدای ناكرده اشتباهی از ما سر زد ذات اقدس الهی اجازه نمی‌دهد كه این فرشته‌ای مأمور نوشتن اعمال ماست، آن كار اشتباه را بنویسد.

 درست است كه این فرشته است، معصوم است و هیچ غفلتی در او نیست اما طبق دعای نورانی كمیل كه شب‌های جمعه قرائت می‌كنید وجود مبارك حضرت امیر (ع) به ما آموخت به خدا عرض كنیم خدایا! بعضی از گناهان را اجازه نمی‌دهی حتی آنها هم بفهمند، خدایا این طور نیست كه آنها جاهل باشند فرشته‌اند، معصوم‌اند، تو فرستادی، تو نمی‌خواهی حتی آبروی ما نزد فرشته برود.

یكی از كلمات نورانی امام جواد (ع) این است كه فرمود هر كس گوش به حرف گوینده‌ای می‌دهد دارد او را عبادت می‌كند! که همانگونه که بیان شد منظور از این گفتن، تنها گفتن در قبال نوشتن یا رفتن و مانند آن نیست، بلکه اعمال و نوشته دیگران را نیز شامل می شود.

فرمود اگر كسی گوش به حرف كسی بدهد، مقاله كسی را نگاه كند، روزنامه كسی را، سخن كسی را گوش بدهد، نوار كسی را گوش بدهد كه بخواهد آن را بپذیرد باید بداند دارد او را عبادت می‌كند اگر او ان‌شاءالله از خدا و پیغمبر بگوید، این كار او عبادت خداست و اطاعت پیغمبر، اگر خدای ناكرده او باطل می‌گوید او دارد شیطان را عبادت می‌كند. لذا این حدیث نورانی به این نكته اشاره دارد كه هرگز نباید هیچ نوشتار و گفتار و سخنی را بدون تحقیق و تفحّص بپذیریم.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی در ادامه به لزوم هوشیاری جامعه نسبت به فضای سایبری و اقوالی و اخباری كه در این فضا پراكنده می‌شود اشاره کردند و اظهار داشت: باید توجه داشته باشید که فضای مجازی، در واقع فضای حقیقی است نه مجازی، چراکه سیم حقیقت نیست تا بیسیم بشود مجاز! چهره تلویزیون و شیشه حقیقت نیست تا بی شیشه بشود مجاز، این فضا، فضای حقیقی است نه مجازی، وقتی در فضایی اندیشه، نقل و انتقال بشود فضای حقیقی است.

اگر كسی مطالب این فضا را گوش می‌دهد و بی تحقیق می‌پذیرد خدایا ناكرده دارد آن گوینده را عبادت می‌كند لذا هر گفتار و رفتار و نوشتاری را ما باید تحقیق كنیم این سخن نورانی امام جواد (ع) است، اگر او از خدا و قیامت و پیغمبر (ص) می‌گوید این شنیدن و خواندن و مطالعه كردن عبادت است و اگر معاذالله بر خلاف دین سخن می‌گوید این دارد ابلیس را عبادت می‌كند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در فرازی از سخنان خود در جلسه اخیر درس اخلاق به ضرورت مأنوس بودن بیشتر افراد جامعه با قرآن و تفسیر پرداختند و اذعان داشت: ما تا می‌توانیم این تفسیر قرآن را به هر اندازه‌ای كه استعداد داریم گوش بدهیم و با قرآن مأنوس باشیم، هیچ كس نگوید كه برای من سخت است! قرآن كریم راه ارتباطی‌مان را با بیانات نورانی اهل بیت (ع) روشن كرده است فرمود قرآن دو خصیصه دارد كه: یكی اینكه وزین است، پرمحتواست، این یك خصوصیت قرآن كریم است كه پرمحتواست بخش دیگر فرمود: ﴿لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ﴾ قرآن آسان است یعنی درست است وزین است اما سخت نیست، در عین حال آسان است و سُست نیست.

یك بیان لطیفی وجود مبارك امام جواد (ع) دارد فرمود هر كس می‌خواهد یك كاری انجام بدهد باید سرمایه‌گذاری كند! فرمود سرمایه رایگان است، ترغیب هم می‌كنند می‌گویند بیایید این سرمایه را بگیرید. فرمود اطمینان به خدا بزرگ‌ترین سرمایه است، مگر همه كارها به دست او نیست، مگر او ما را نخوانده، فرمود مگر عالِم شدن، متّقی شدن، وارسته شدن، حكیم شدن، متألّه شدن، دانشمند شدن مگر گران نیست؟

سرمایه آن اطمینان به خداست، چون او گفت این كار را بكن و ما را ترغیب كرد، اگر شدنی نبود، اگر سرمایه به ما نمی‌داد كه نمی‌گفت تجارت كنید! فرمود به خدا مطمئن باشید به اصطلاح روی خدا حساب بكنید.

اطمینان به خدا یعنی چه؟ یعنی اینكه او گفته باور كنید فرمود شما اگر بیراهه نروید راه كسی را نبندید ربا نگیرید، ربا ندهید، دروغ نگویید، اختلاسی نباشید، نجومی نباشید من از راهی كه شما فكر نمی‌كنید روزی‌تان را تأمین می‌كنم./917/ 102/ص

ارسال نظرات