۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۵۱۹۱۹۲
معاون مالی و اداری امور مساجد اصفهان:

استان اصفهان به هزار و ۶۰۰ مسجد جدید نیاز دارد

معاون مالی و اداری امور مساجد استان اصفهان با اشاره به نیاز ساخت ۱۶۰۰ مسجد جدید در استان اصفهان، از شناسایی تراکم مساجد در نقاط مختلف استان برای مشاوره به شهرداری ها برای جانمایی مساجد در ساخت و سازها خبر داد و گفت: اکنون پنج هزار و ۳۱۵ مسجد در استان داریم.
روز جهانی مسجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الله امینی، معاون مالی و اداری حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با ‏حضور اصحاب رسانه اصفهان به مناسبت هفته جهانی مساجد، ‏گفت: هر ساله 21 اوت مصادف با 30 مرداد به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: در چنین روزی در سال 1348 مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان بوده از سوی صهیونیست ها به آتش کشیده شده است، مسجدالاقصی از نظر درجه اهمیت دومین مسجد مسلمانان بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبی است، مسجدالاقصی نزد مسلمانان جایگاه ویژه ای دارد.

امینی افزود: یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که معتقد است ویرانی مسجدالاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح است، بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی بارها توسط اشغالگران صهیونسیت افراطی به آتش کشیده شده است.

معاون مالی و اداری حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با اقدام وحشیانه آتش کشیدن مسجدالاقصی 21 اوت مصادف یا 30 مرداد را به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری کرده است، رهبر معظم انقلاب در جمع ائمه جماعات مساجد استان تهران روز مسجد را یک روز انقلابی عنوان کردند.

افزایش 3 برابری مساجد پس از انقلاب/ نیاز استان اصفهان به ساخت 1600 مسجد جدید

وی افزود: نامگذاری روز مسجد برای تبیین اهمیت کاربری مسجد برای مردم است، تبیین جایگاه مسجد در ترویج دین و صدور انقلاب  و بیداری اسلامی در هفته مساجد جلوه بیشتری پیدا می کند، تعداد مساجد کشور از بعد از انقلاب تا کنون تقریباً 3 برابر شده است و از 23 هزار مسجد در سال 1357 به 75 هزار مسجد در سال 1395 افزایش یافته است.

امینی اظهار داشت: ‏با افزایش جمعیت و اهداف انقلاب اسلامی هنوز هم این تعداد مساجد متناسب و مطلوب با کشور ما نیست، ما امروز در کشور به ازای هر هزار و صد نفر یک مسجد داریم  و این در حالی است که به همت خیرین و به برکت گذشتگان ما در استان اصفهان 5315 مسجد وجود دارد و در استان ما به ازای هر 900 نفر یک مسجد داریم که بالاتر از میانگین کشوری است.

معاون مالی و اداری حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تصریح کرد: در مناطق قدیمی تراکم مساجد اصفهان بیشتر است و در مناطق نوساز و در شهرک های جدید تراکم مساجد کمتر است، اگر بخواهیم میانگین برای هر900 نفر یک مسجد را در کل استان لحاظ کنیم لازم است تا 1600 مسجد دیگر در استان اصفهان ساخته شود.

وی ابراز کرد: امور مساجد استان اصفهان آمایشی در خصوص پراکندگی مساجد با استفاده از نقشه های GIS تهیه کرده که تراکم مساجد در محل ها شناسایی شده و نقاط با تراکم مسجد پایین مشخص شده اند و آمادگی لازم برای همکاری با خیرین عزیز و مشورت با شورای شهر و شهرداری ها، بنیاد مسکن و مراکزی که تفکیک زمین در شهرها و روستاها انجام می دهند را داریم تا کمبود مساجد در برخی محله ها جبران شود.

شهرداری و مسکن و شهرسازی موظف به ارائه زمین و پروانه رایگان برای ساخت مساجد هستند

امینی گفت: در ماده 95 قانون برنامه ششم توسعه به همه ادارات و نهادهایی که متولی ساخت مسکن هستند تکلیف شده تا در نقشه ها و پیش بینی های خود جانمایی مناسب برای مساجد را در نظر بگیرند، شهرداری ها، بنیاد مسکن و مسکن و شهرسازی موظف به تحویل زمین رایگان و صدور پروانه رایگان جهت احداث مساجد هستند.

معاون مالی و اداری حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان اظهار داشت: ‏یکی از برنامه های مهم مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان ترویج خدمت افتخاری و خودجوش در مساجد است، اگر بخواهیم به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر دایر بودن و باز بودن مساجد در طول اوقات سه گانه نماز جامه عمل بپوشانیم چاره ای جز این نداریم که از ظرفیت اهالی محل و نمازگران در خدمت به مسجد استفاده کنیم.

وی با اشاره به روایات فراوان مبنی بر اهمیت و ارزش خدمت در مساجد، افزود: رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که مساجد از صبح که باز می شوند تا پایان وقت مغرب و عشاء پذیرای نمازگزاران و مراجعین باشند که در اجزای این وظیفه خادمان مساجد به تنهایی توان انجام این کار را ندارند و لازم است تا مردم در این امر مشارکت داشته باشند، لازم است تا ارزش خدمت به مسجد تبیین شود.

اهمیت خدمت در مساجد و ارزش والای آن در روایات برای مردم تبیین شود

امینی با اشاره به داستان نذر مادر حضرت مریم برای خادمی فرزندش در مسجد، ابراز کرد: خداوند هم حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) را خادم خانه خود قرار داد، از ائمه جماعات، صدا و سیما و همه شما خبرنگاران و همه رسانه ها می خواهیم تا اهمیت کار و خدمت در مساجد را برای مردم تبیین کنند تا مردم به صورت خودجوش و داوطلبانه برای خدمت در مساجد حاضر شوند.

معاون مالی و اداری حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تصریح کرد: خادمین افتخاری مساجد می توانند سنگ بنای مشارکت در جامعه را در مسجد بنا کنند، فضیلت خدمت به مسجد مانند روشن نگاه داشتن چراغ و جارو و نظافت مسجد در روایات ما بسیار زیاد عنوان شده است، برای باز بودن درب مساجد در طول روز هم مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان دستورالعملی را صادر کرده تا با استفاده از ظرفیت خادمین افتخاری در کنار خادمین موظف مساجد از عهده این عمل برآیند.

وی با اشاره به ویژه برنامه های هفته مساجد گفت: تجلیل از برترین های مسجد، ائمه جماعات، هیئت امنا، خادمین، فرمانده پایگاه های مقاومت بسیج و مدیران کانون های فرهنگی مساجد از جمله این برنامه هاست، همچنین چندین مورد کلنگ زنی مسجد در سطح استان خواهیم داشت، انتشار بروشور ها و ویژه نامه ها و بازدید مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد و معاونین از تعدادی از مساجد روستاهای استان و تجلیل از دست اندکاران آن ها هم از دیگر برنامه های هفته جهانی مساجد است.

 معاون مالی و اداری حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تأکید کرد: باتوجه به اینکه در سال گذشته تخریب مساجد از سوی تکفیری های داعش و صهیونیست های غاصب شدت گرفت و مسجدالاقصی هم مورد تخریب قرار گرفت، بنابراین امسال لازم است تا هفته مساجد رنگ و لعاب قوی تری به خود بگیرد که رسانه ها می توانند در این زمینه نقش مهم خود را به خوبی ایفا کنند، از جمله اقدامات مناسبی که می تواند در این خصوص از سوی رسانه های جمعی صورت گیرد تبیین و انتشار سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت مساجد در ابعاد گسترده است که می تواند بسیار راهگشا باشد، این آمادگی هم در امور مساجد برای همکاری با مساجد در خصوص چاپ احادیث مرتبط با فضیلت مسجد وجود دارد. /869/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات