۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۵۱۹۳۲۹
پژوهشگر عرفان‌های نوظهور مطرح کرد؛

مکتب فکری شیعه پیشگام در عرصه مدگراییِ میانه رو

حجت الاسلام حاج آقازاده با اشاره به اینکه اقتضای سن جوانان باید در جامعه رعایت شود، گفت: باید در زمینه مدگرایی مسأله شناسی شود، سپس با استفاده از ظرفیت‌های حاکمیتی این رفتار به سوی منطقی شدن حرکت کند.
حجت الاسلام وحید حاج آقازاده، کارشناس خانواه

حجت الاسلام وحید حاج آقازاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه تنوع و زیبایی خواهی، ذاتی انسان است، گفت: انسان در مسیر کمال گرایی خودش خواه یا ناخواه تنوع و زیبایی خواهی را دوست می دارد؛ ما بر این عقیده هستیم که شخصی که نسبت به ظاهر خودش بی اعتنا باشد به یقین دچار یک سلسله مشکلات است.

مکتب فکری تشیع پیشگام در عرصه مدگراییِ میانه رو

پژوهشگر عرصه عرفان های نوظهور با بیان اینکه جامع ترین کاتالوگ پوشش لباس در مکتب فکری تشیع وجود دارد، اظهار داشت: در مکتب شیعه حتی رنگ کفش هم به ما معرفی شده است؛ اشکالی که داریم این است که از طرف جامعه دینی به عنوان نظام حاکم دینی و هم به معنای مرجعیت و حوزه، مدگرایی هنوز به عنوان هنجار پذیرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه مدگرایی، موضوعی پسندیده بوده، اما افراط و تفریط در آن ناپسند است، عنوان کرد: باید بدانیم که ژنده پوشی از نگاه اسلام امر درستی نیست به همین اندازه هم شخص بد حجاب و به اصطلاح مدرن نیز از دیدگاه تشیع مطرود است.

حجت الاسلام حاج آقازاده خاطرنشان کرد: مسؤولانی که در عرصه صنعت مد لباس فعالیت دارند باید به روز باشند و به طور قاطع به این عرصه ورود کنند و باید توجه داشته باشند که اگر در زمینه صنعت مد لباس هوشیارانه عمل کنند، مدگرایی در خدمت ما خواهد بود، اما اگر بدان بی توجهی کرده و از آن غافل باشند به یقین مدگرایی علیه فرهنگ کشور می شود.

بودجه صنعت مد لباس مذهبی ملی چه به کجا می رود؟

پژوهشگر عرصه عرفان های نوظهور با اشاره به اینکه ما باید نقش خودمان را در صنعت مد بازخوانی کنیم تا بدانیم چه مقدار طرح مد لباس مذهبی داریم، ابراز داشت: برای صنعت مد لباس در کشور ردیف بودجه هم وجود دارد تا افرادی ناظر بر فرهنگ مذهبی - ملی ما مد طراحی کنند، اما متأسفانه شاهد هستیم  که در این زمینه بسیار کم کاری می شود؛ باید از آنها پرسید که چرا جوانان کشور دچار غرب زدگی می شوند و مد لباس خود را از روی آنها می گیرند؟؛ این پرسش به منزله استیضاح افرادی است که در عرصه صنعت مد لباس فعالیت دارند.

زنان بیشتر دوست دارند دیده شوند!

وی با بیان اینکه میل به دیده شدن از لحاظ روان شناختی بیشتر میان زنان رواج دارد، گفت: برای کنترل این گونه رفتارها باید در نظر داشته باشیم که متولیان فرهنگی نباید هر امر نامطلوب اجتماعی را با خط کش دین بسنجند؛ یک دوره ای جوانان شکل موی خاص یا مدل پیراهن خاصی داشتند و برخی اصرار کردند که برخی جوانان جامعه شیطان پرست شده اند، در حالی که این گونه نبود چراکه بیشتر آن جوانان تعریف شیطان پرستی و مبانی آن را نمی دانستند؛ جوانان می خواهند تخلیه هیجانی شوند به همین سبب به دنبال مد می روند و نباید کارهایشان حمل بر رفتارهای شیطان پرستی شود، چراکه این رفتارها ناشی از کمبودهای روانی و فکری است.

اقتضای سن جوانان باید در جامعه رعایت شود

حجت الاسلام حاج آقازاده با اشاره به اینکه اقتضای سن جوانان باید در جامعه رعایت شود، بیان کرد: باید در زمینه مدگرایی مسأله شناسی شود، سپس با استفاده از ظرفیت های حاکمیتی این رفتار را به سوی منطقی شدن و پرهیز از افراط و تفریط رهنمون شویم.

فرهنگ محرم قواعد مدگرایی را به هم می ریزد

پژوهشگر عرصه عرفان های نوظهور در پایان با اشاره به اینکه دشمنان در زمینه مدگرایی برنامه ریزی های بسیاری کرده اند تا جوانان جامعه را منحرف کنند، اظهار داشت: امروزه شاهدیم که جوانان در ماه محرم به مدت طولانی مد را کنار گذاشته و پیراهن مشکی می پوشند؛ این به سبب کار فرهنگی است که در این زمینه شده، بنابراین اگر در سایر زمینه ها هم به همین مقدار تلاش شود به یقین از سوی جوانان پذیرفته خواهد شد و هیجانات خود را به صورت منطقی تخلیه خواهند کرد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات