سند تحول؛ ۶ سال بی برنامگی!
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه خراسان، به فرموده مقام معظم رهبری، امروز آموزش و پرورش سند مکتوبی در دست دارد که شیوه تحول بنیادی در آموزش و پرورش را تعیین کرده است؛ سندی که حضرت آیتا...خامنه ای بارها درخصوص ضرورت اجرای منسجم و کامل مواد آن تاکید کرده اند. ایشان در اردیبهشت ماه گذشته نیز در دیدار فرهنگیان، با انتقاد از اجرایی نشدن این سند با وجود گذشت چندین سال از ابلاغ آن، گفتند: چرا سند تحول آموزش و پرورش تا به حال عملیاتی نشده است؟ تا چه زمانی باید منتظر آماده شدن نظامنامههای سند تحول بود؟ من بهطور جدی از وزیر محترم و مسئولان میخواهم که موضوع اجرایی شدن سند تحول را پیگیری کنند؛ زیرا آموزش و پرورش نیازمند تحول عمقی و به دور از تغییرات ظاهری است.
این موضوع در حالی است که اگر نوعی بی برنامگی در اجرای این سند احساس می شود ، اما به گفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، سند تحول، فرایند اجرایی خود را طی می کند؛ البته نکته قابل تامل این است که سند تحول آموزش و پرورش باید تا سال 1404 عملیاتی شود. مهدی نوید ادهم در گفت وگو با خراسان تصریح کرد: الان در مرحله ای هستیم که باید زیرساخت های اجرای سند را فراهم کنیم؛ چرا که اجرای صد در صدی احکام با شرایط فعلی امکان پذیر نیست.به عنوان مثال یکی از زیرساخت ها، تامین نیروی انسانی است که با تاسیس دانشگاه فرهنگیان آن را دنبال می کنیم و این امر هم به واسطه دانش آموختگی خروجی های این دانشگاه، موضوعی زمان بر است.
وی خاطرنشان کرد: کسانی می توانند این سند را بهترعملیاتی کنند که مبانی سند را در دوران دانشجویی گذرانده باشند. علاوه بر این بدون تردید تغییر محتوای کتاب درسی یک روزه امکان پذیر نیست و محتوای کتاب ها هم سو با محتوای سند تحول بنیادین سال به سال تغییر داده می شود. وی با بیان این که جهت گیری نظام آموزشی به سمت اجرای سند است، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این سند به کار ببریم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر این که آسیب شناسی برنامه ها در هر شرایطی مطلوب است، اظهار کرد: البته هم اکنون باید بیش از هر زمانی تلاشمان را برای اجرایی شدن سند به کار بگیریم تا آن چه درباره آن به توافق رسیده ایم، عملیاتی شود. وی توضیح داد: مثلا برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان، طرح ما آماده است اما دولت و مجلس در زمینه تامین منابع آن مشکل دارند و اگر این منابع تامین شود، سند اجرایی خواهد شد. نوید ادهم در پاسخ به این سوال که آیا آموزش و پرورش توان فنی برای اجرای این سند دارد، اظهار کرد: در آموزش و پرورش توان فنی به وجود آمده است و نیروهای زیادی در سطوح مختلف آموزش دیده اند، اگر چه ممکن است که فهم آن متفاوت باشد چون قرار است تحولی فرهنگی ایجاد شود و این که افراد باورهای قبلی خود را تغییر بدهند، زمان بر است ولی این گونه نیست که در این مدت وزارت آموزش و پرورش، هیچ اقدامی برای اجرای سند تحول نکرده باشد. وی تاکید کرد: اگر چه اهمیت آسیب شناسی سند را نفی نمی کنم اما در شرایط فعلی جهت گیری اصلی ما نباید آسیب شناسی باشد بلکه ما باید بر اجرای سند تمرکز کنیم تا زمان بیشتری را از دست ندهیم؛ بنابراین اولویت اول، اجرای سند و اولویت دوم آسیب شناسی است نه برعکس.