۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۵۱۹۵۱۲
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

مدگرایی بر اساس سبک زندگی غربی خلاف اسلام است

آیت الله کعبی گفت: باید در جامعه مدگرایی بر اساس زندگی اسلامی و فرهنگ سازی صحیح موازین شرعی صورت گیرد و مدگرایی بر اساس سبک زندگی غربی قطعا خلاف شرع اسلام بوده و سبب انحرافات فراوانی به ویژه در بنیان خانواده خواهد شد.
آیت الله عباس کعبی

آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز با تبیین موضوع مدگرایی در جامعه، اظهار داشت: مدگرایی اگر به معنای تنوع طلبی حلال و توجه به زیبایی، شیک پوشی و نوگرایی و لذت جویی حلال که در آن تفریط و اسراف نباشد و همچنین برخلاف حیا و عفت نباشد، مانع اسلام نیست.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان داشت: اگر مد سبب تقلید سبک زندگی غربی شود و اگر باعث ذلت و کاهش منزلت انسان شود و همچنین اگر همراه با اسراف و لذت های حرام باشد، قطعا مخالف شرع اسلام و حرام شرعی است.

آیت الله کعبی تصریح کرد: مدگرایی اگر به گونه ای باشد که باعث فخر فروشی، تکبر و بی حیایی شود، قطعا مخالف شرع اسلام است اما اگر زینت انسان، آرایش، پیرایش و نظافت، پاکیزگی، تنوع صحیح، جذابیت و رسیدگی به بهداشت شخصی و همچنین لباس انسان بر اساس موازین شرع اسلام باشد هیچ گونه مشکلی ندارد.

وی با اشاره به پوشش بانوان در جامعه اسلامی ایرانی، اظهار داشت: بانوان ایرانی به مدگرایی فرهنگ غربی اهمیت ندهند و بر اساس شرع مقدس اسلام  وقتی در منظر عمومی قرار می گیرند لباس آنان پوشیده و با حجاب باشد یعنی تحریک کننده و چسبنده به منظور رونمایی برای نامحرم نباشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: مد اگر در لباس و حتی وسایل زندگی باعث اسراف و غرب زدگی شود یا اینکه بگوییم این وسیله در منزل از مد افتاده است و امثال این رفتارها در جامعه بروز کند، قطعا دچار انحراف و دوری از شرع مقدس اسلام ناب می شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: متاسفانه برخی از موضوع مدگرایی در راستای اسراف سواستفاده می کنند و تا یک لباس یا یک وسیله ای کهنه شود آن را بی اهمیت و یا اینکه از مد افتاده می دانند که این یک آفت محسوب می شود درحالی که شرع مقدس مخالف اسراف و صرفه جویی است.

آیت الله کعبی بیان داشت: برخی از فیلم های سینمایی، سریال ها و مجلات و به ویژه ماهواره ها نکته های منفی زیادی در بحث مدگرایی ایجاد می کنند و اغلب این تصاویر خانه های اشراف و اعیان را بازنمایی می کند که در برخی از آسیب های اجتماعی در خانواده تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی در پایان ابراز داشت: فرهنگ سازی صحیح، اهمیت و توجه به سبک زندگی اسلامی در تعدیل مدگرایی قطعا تاثیر مثبتی خواهد داشت؛ از این رو نباید در جامعه ایرانی اسلامی مد زدگی منفی ایجاد شود؛ چرا که منجر به آسیب های اجتماعی و اخلاقی زیادی در جامعه به ویژه بنیان خانواده خواهد شد./۹۴۵۳/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات