۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۱۹۶۴۰
نگاهی به رهنمودهای رهبر انقلاب؛

قدرت با اخلاق پیوسته است

یک مدیر خوب باید حق را بر زبان جاری و توصیف کرده و نیز به آن عمل کند؛ به همین خاطر است که در اسلام، قدرت با اخلاق پیوسته است و قدرت عاری از اخلاق، یک قدرت ظالمانه و غاصبانه است.
دیدار نخست وزیر عراق و هیات همراه با مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رهبر انقلاب در توصیه هایی به مدیران فرمودند: امیرالمؤمنین(ع) درباره کسی که سزاوار امامت بر مردم یا به دست گرفتن بخشی از کارهای مردم است که البته این از موضع ریاست یک کشور شروع می شود و تا مدیریت های پایین تر و کوچک تر ادامه پیدا می کند.

امیرالمؤمنین(ع) این توصیه ها را برای فرمانداران و استانداران خود می فرمودند، اما برای قاضی یک شهر و مسؤول یک بخش و مدیر گوشه ای از گوشه های این دستگاه عریض و طویل هم صادق بود می فرمایند «فَکَانَ أَوَّلَ عَدلِهِ نَفیُ الهَوی عَن نَفسِهِ»؛ اولین قدم او در راه عدالت این است که هوی و هوس خود را از خودش دور کند.

«یَصِفُ الحقَّ و یَعمَل بِهِ»؛ حق را بر زبان جاری و توصیف کند و نیز به آن عمل نماید؛ به همین خاطر است که در اسلام، قدرت با اخلاق پیوسته است و قدرت عاری از اخلاق، یک قدرت ظالمانه و غاصبانه است.

روش هایی که برای کسب قدرت و حفظ آن به کار گرفته می شود، باید روش های اخلاقی باشد؛ در اسلام، کسب قدرت به هر قیمتی، وجود ندارد، اینگونه نیست که کسی یا جمعی حق داشته باشند به هر روش و وسیله ای متشبث شوند، برای اینکه قدرت را به دست آورند همانگونه که امروز در بسیاری از مناطق دنیا رایج است نه، قدرتی که از این راه به دست آید و یا حفظ شود، قدرت نامشروع و ظالمانه است.

ارزش‌ها باید در روش ها هم خودشان را نشان دهند

در اسلام، روش ها بسیار مهم‌اند؛ روش ها مثل ارزش ها هستند، در اسلام همچنان که ارزش ها بسیار اهمیت دارند، روش ها هم اهمیت دارند و ارزش ها باید در روش ها هم خودشان را نشان دهند.

امروز اگر می خواهیم حکومت ما به معنای حقیقی کلمه اسلامی باشد، بدون ملاحظه باید در همین راه حرکت کنیم؛ مسؤولان بخش ها مختلف، قوای سه گانه، مدیران میانی، همه و همه باید سعی‌شان این باشد که برای کارها و پیشبرد اهدافشان، از روش سالم و اخلاقی استفاده کنند.

استفاده از این روش ممکن است در جایی ناکامی ها و دردسرهایی را هم به لحاظ کسب قدرت به وجود آورد، اما در عین حال این متعین است که از نظر اسلام و از نظر امیرالمؤمنین(ع)، تشبث به روش های غیر اخلاقی به هیچ وجه صحیح نیست؛ راه علی(ع) این است و ما باید اینگونه حرکت کنیم./841/ت۳۰۳/س

منبع: کتاب «برای مدیران؛ رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به مدیران»

ارسال نظرات