۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۱۹۶۶۲
آیت الله حسینی بوشهری تأکید کرد؛

استفاده از فرصت فضای مجازی و چاره اندیشی برای تهدیدات آن

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فضای مجازی را دارای فرصت و تهدید دانست و بر استفاده از فرصت های فضای مجازی تأکید کرد.
رونمایی از نرم افزار چند رسانه ای با فرزانگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در آئین رونمایی از نرم افزار چند رسانه ای «با فرزانگان ۱» که در تالار اندیشه اداره کل پژوهش هاى اسلامى صدا و سيما برگزار شد با بیان این که اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه، از ظرفیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: ظرفیت های این اداره باید از بالقوه به بالفعل تبدیل شوند.

 نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: هدف مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما حلقه وصل فرهیختگان، بزرگان و عالمان دین با رسانه است و ادعای این اداره مبنی بر انتقال نظریات مراجع و بزرگان حوزه به رسانه یک ادعای بزرگی است که نیازمند تلاش شبانه روزی است.

وی با تأکید بر این که تولیدات اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه می تواند الگوی برای سایر مراکز داخلی و خارجی باشد، افزود: این اداره به دلیل این که در قم قرار دارد از ظرفیت بالایی برخوردار است و می تواند در هر زمینه ای فعالیت انجام دهد؛ برخی مسائل هنوز در رسانه به درستی پاسخ داده نشده اند به گونه ای که حتی برخی مسؤولان رسانه در آنها ابهام دارند بنابراین جا دارد در این گونه مسائل رساله ای نوشته شود تا به کمک علما ابهامات مربوط به رسانه پاسخ داده شوند و در اختیار سازمان قرار گیرد؛ بنا نیست پس از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب در بدیهیات دارای مشکل باشیم که این وظیفه بر عهده اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه است و باید دیدگاه های مشهور فقها را به رسانه منتقل کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: به عنوان مثال رابطه میان زن و مرد در رسانه دارای چه حکمی است؟ بحث موسیقی که امروزه از بحث های جنجالی است آیا اساسا باید در رسانه وجود داشته باشد یا خیر؟ آیا منعی وجود دارد و راهکار چیست؟؛ گاهی اوقات پس از پخش چند قسمت از یک سریال، تازه بر روی آن نظارت  صورت می گیرد در حالی که نظارت پس از انجام کار فایده ای نخواهد داشت بلکه نظارت باید پیش از هر کاری انجام شود.

وی خطاب به معاون پژوهش سازمان صداوسیما گفت: شما که دارای سابقه حوزوی و دانشگاهی هستید باید از تولیدات اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه حمایت های لازم را انجام دهید و سازمان صداوسیما نیز باید خود را موظف بداند که از تولیدات این اداره بهره لازم را ببرد، نه این که بودجه را برای تولیدات در اختیار اداره قرار دهد اما پس از تولید آن را بایگانی کند؛ ما تنها به ساختار و توسعه کمی دل خوش نداریم بلکه در صورت ایجاد جایگاهی در سازمان، باید نقش جدی به خود آن داد و شما که معاونت پژوهش سازمان صداوسیما و در سازمان دارای نظر هستید باید از فرآورده های این اداره کل به عنوان کاری عمیق و کار قبول حمایت و آنها را عملیاتی کنید.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: امروزه بحث سبک زندگی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است و باید رفتاری در صدا وسیما ارائه شود که خدایی نکرده تلقی متفاوت با سبک زندگی اسلامی از آن وجود نداشته باشد؛ برنامه ای که به عنوان شادی ارائه می شود آیا با معیارهای رسانه دینی سازگاری دارد؟ آیا شادی به هر قمیت است یا این که حتی شادی هم در اسلام جهت دار و هدفمند است؟ بنا نیست هر بحثی در رسانه به عنوان شادی مطرح شود به گونه ای که هدف خاصی نداشته باشد که اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه می تواند در این جهت نقش کلیدی داشته باشد.

وی ادامه داد: اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه می تواند منشور اخلاقی همچنین فرهنگ اخلاقی اهل بیت(ع) را در قالب کتاب یا برنامه های دیگری در اختیار سازمان صداوسیما قرار دهد؛ البته در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

آیت الله بوشهری با تصریح بر این که فراوانی شبهات از معضلات جامعه امروزی است، اظهار کرد: امروزه شبهات فراوانی وارد جامعه می شود که اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه باید آنها را رصد کند و در قالب برگزاری کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی پاسخ دهد.

وی ادامه داد: اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه باید نیازهای جامعه را شناسایی کند و متناسب با آنها نیازها را پاسخ دهد منتهی به گفته شهید مطهری نباید مزاج گویی کرد بلکه باید تلاش کرد ذائقه جامعه را به مرور به سمت ذائقه اسلامی حرکت داد و انبیاء نیز این گونه عمل می کرده اند و نه این که براساس ذائقه جامعه و مشتری مداری حرکت کرد.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروزه خانواده مورد هجمه فراوانی است، خاطرنشان کرد: صداوسیما باید برای نجات خانواده ها از باتلاق هایی که دشمن ایجاد می کند برنامه ریزی لازم را انجام دهد زیرا دشمن از هر شیوه ای برای حمله به خانواده ها استفاده می کند.

وی ادامه داد: امروزه فضای مجازی هم تهدید است و هم فرصت، که باید ار فرصت های آن استفاده و برای تهدیدهای آن چاره اندیشی کرد که با روند حرکت امروزی فضای مجازی، تهدیدها بیش از فرصت است./1324/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات