۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳
کد خبر: ۵۱۹۷۴۹
آیت الله سیفی مازندرانی:

انقلابی گری در تزکیه نفس و اقامه دین الهی خلاصه می‌شود

استاد حوزه علمیه با بیان این که عنصر انقلابی در نظام جمهوری اسلامی در دو مقوله تزکیه نفس و اقامه دین الهی خلاصه می شود، گفت: عمده هدف انبیای الهی اقامه دین الهی بود و این اقامه دین مبارزه با طاغوت را در پی دارد.
 آیت الله سیفی مازندرانی دیدار دانشجویان نخبه دانشگاه امیرکبیر با آیت الله سیفی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم عصر  دوشنبه در دیدار جمعی از دانشجویان نخبه دانشگاه امیرکبیر که در شهر مقدس قم برگزار شد، با تأکید بر ضرورت توجه به عهد الهی نسبت به انسان ها گفت: زندگی ابدی آخرت با زندگی دنیوی قابل مقایسه نیست.

دنیا جایی است که انسان باید جایگاه ابدی خود را تأمین کند

وی افزود: دنیا جایی است که انسان باید جایگاه ابدی خود را تأمین کند، یکی از مسائلی که در عهد الهی مطرح می شود تزکیه انسان است که خداوند متعال در یک جای قرآن 11 قسم می خورد که اگر کسی تزکیه نفس کند قطعا رستگار خواهد شد، این قسم های مکرر نشان دهنده اهمیت این موضوع است که نباید شوخی گرفته شود.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان این که کلام خداوند قسم نخورده عین حق است، اظهار داشت: تزکیه نفس نخستین عهدی به شمار می رود که انسان با خداوند متعال بسته است، هدف پیامبران الهی تزکیه بود، تزکیه قبل از تعلیم کتاب و حکمت است چون نفس بون تزکیه پذیرای علم و حکمت نیست.

وی ادامه داد: مقصود از علم بیان شده علم دین و معرفت است، حکمت علومی است که با متن واقع مو نزند، حکمت در قرآن مجید هرگز به معنای حکمت فلاسفه و مسائل فلسفی و عرفان نیست، حکمت قرآن مجید علمی است که هرگز تخلف نداشته و احتمال کذب در آن وجود نداشته باشد.

تا تزکیه نفس نباشد انسان نمی تواند علم و حکمت را پذیرا باشد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: علم بدون تزکیه نمی شود، تا نفس تزکیه نشود علم دین و حکمت به معنای واقعی در آن نفس ورود پیدا نمی کند و اصلا پذیرا نیست، خداوند می فرماید به عهدی که با خدا بستید وفا کنید و من هم به عهد خود با شما وفا می کنم.

آیت الله سیفی مازندرانی خاطرنشان کرد: بعد از هزار و 200 سال خداوند متعال به قومی از زمین عنایت فرمود که نعمت انقلاب اسلامی بود و نعمتی بزرگ به شمار می رود، قرآن خطاب به قریش می فرماید اگر از پیامبر روی برگردانید دیگر از نصرت اسلام کنار گذاشته می شوید تا هیچ نقشی در رسالت نبی وجود نداشته باشند و آن را به قومی دیگر می دهند.

جمهوری اسلامی یک تنه در برابر اعراب خائن ایستاده است

وی اضافه کرد: سعادت و توفیق تبلیغ و نصرت الهی در صورت این که انسان به وظایف و تکالیف خود عمل نکند از او گرفته شده و به قوم دیگر داده می شود، پیامبر اسلام فرمودند قومی که قرآن می فرماید سلمان و قبیله او یعنی فارس هستند، الان مصداق و تفسیر این موضوع را بعد از هزار و 200 فهمیدیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند متعال توفیق نصرت دین را به ایرانیان داده است، گفت: جمهوری اسلامی یک تنه در برابر اعراب خائن ایستاده است،  قرآن می فرماید اعراب در کفر و نفاق بسیار شدید هستند ولو این که اعراب در آیه قرآن به معنای اعراب بادیه نشین است اما شهرنشین های امروز خلیج از آن بادیه نشین ها هم اشد کفر هستند.

وی افزود: اعراب زمان گذشته بادیه نشین بودند و اطلاعی از فرهنگ الهی و دینی نداشتند اما عرب های خلیج که ادعای تمدن و شهرنشینی دارند به طریق اولی مصداق آیه  اشد کفر و نفاق هستند، این عرب ها امروزه خیانت بزرگی به عالم اسلام می کنند.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان این که مهد و منشأ داعش و جبهة النصره در  برخی کشورهای عربی است، اظهار داشت: داعش و النصره مصداق بارز مفسد فی الارض و  محارب هستند، این تروریست ها مردم بیگناه را می کشند و همه جا را به ویرانه تبدیل کرده اند.

در حفظ نعمت نصرت دین الهی عملکرد مطلوبی نداشتیم

وی ادامه داد: خداوند متعال بعد از قرن های متمادی، نخستین بار بعد از امیرمؤمنان توفیق نصرت دین را به مردم ایران داد، خدای تعالی این نعمت را عنایت فرمود اما این نعمت باید حفظ شود، آیا تاکنون در حفظ این نعمت وفا کردیم؟ به نظر بنده خیر، چیزی که مطلوب خداوند متعال بود را تا حالا انجام نداده ایم و کار ناقص بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در خیابان های تهران و شهرستان ها نمی توان از جایی عبور کرد مگر این که برخی از زنان و دختران رسما قانون الهی را زیر پا گذاشته اند، ابراز داشت: مسأله بی حجابی و بد حجابی جنگ علنی با خداوند متعال است، این که موی سر زن معلوم باشد به اجماع شیعه و سنی جائز نیست.

وی عنوان کرد: حکمی که همه علما و فقهای شیعه و سنی به آن فتوا دهند ضروری دین نام دارد اما این ضروری دین با بی حجابی نقض می شود، قرآن مجید و روایات متواتر درباره این که آیا عمده محل رفت و آمد و مسؤولیت زن باید در خانه باشد یا در بیرون از آن، می فرماید باید در خانه ها باشند، همانگونه که به همسران پیامبر می فرماید در خانه ها قرار بگیرید.

معروف صریح قرآن منکر شناخته شده است

آیت الله سیفی مازندرانی خاطرنشان کرد: امروز اگر عالمی بخواهد در صداوسیمای جمهوری اسلامی آیه ای درباره حجاب و عفاف را تفسیر کند، اگر زمان انتخابات باشد قطعا دیگر رأی نمی آورد، معروف صریح قرآن به گونه ای منکر شناخته شده است که کسی جرأت ندارد آیات در این زمینه را تفسیر کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروزه دختران و زنان ما با وضع بسیار نامناسبی در خیابان ها حضور پیدا می کنند و آرایش به تمام معنا و لباس های نادرست دارند، روزی به یکی از ائمه جمعه گفتم که چرا شما این مسائل را بیان نمی کنید که او پاسخ داد اقتضای امروز این است، بنده گفتم اگر اینگونه باشد پس باید به اقتضای زمان دین را تغییر دهیم!

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دین ثابت و پا بر جاست، گفت: اگر کسی دچار توهم شود که آیه قرآن کریم کهنه شده نادرست است چون حلال محمد و حرام محمد تا روز قیامت حلال و حرام هستند؛ آیا توانستیم به برکت نظام جمهوری اسلامی وظایف و کارها را به خوبی انجام دهیم؟

وی افزود: حضرت امام در اوایل انقلاب فرمودند و تأکید کردند من یک طلبه هستم و حجاب باید به نحو کامل در ادارات رعایت شود، متأسفانه بعد از آن زمان این مسأله کم کم کمرنگ شد و در حال حاضر زنان کارمند در ادارات و بیمارستان ها بی حجاب دیده می شوند، آیا این وفای به عهده پروردگار است؟ آیا اقامه صلاة به معنای خواندن نماز است یا این که صلاة نمادی از دین الهی است؟

عنصر انقلابی در جمهوری اسلامی در تزکیه نفس و اقامه دین الهی خلاصه می شود

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان این که عنصر انقلابی در نظام جمهوری اسلامی در دو مقوله تزکیه نفس و اقامه دین الهی خلاصه می شود، اظهار داشت: ابتدا باید احکام دین را در وجود شخصی خود پیاده کنیم و تزکیه داشته باشیم و سپس جامعه را به این راه دعوت کنیم.

وی ادامه داد: عمده هدف انبیای الهی اقامه دین الهی بود و این اقامه دین مبارزه با طاغوت را در پی دارد چون تا زمانی که طاغوت باشد دین الهی اقامه نمی شود، اگر می خواهیم نصرت الهی شامل حال ما شود و ادامه دار باشد باید به عهدی که با خدا بسته ایم وفا کنیم از این رو باید به احکام الهی عمل کرده و جامعه را نیز دعوت کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برخی می گویند برای کار زود است و باید فرهنگ سازی شود، ابراز داشت: 40 سال از انقلاب گذشته دیگر کجا فرهنگ سازی شود، این حرف را اول انقلاب می زدند و الان هم بیان می کنند که سخنی باطل است، تا کنون چه کار می کردید که فرهنگ سازی نشده است و الان وقتی به شما گفته می شود که فلان کار را باید اجرایی کرد می گویید باید فرهنگ سازی شود.

وی عنوان کرد: می گویند نمی شود امر به معروف کرد و باید فرهنگ سازی شود این چه معنا دارد؟ آیا در طول این مدت بعد از پیروزی انقلاب نتوانسته اید فرهنگ سازی کنید که امروز یک مؤمن وقتی وضع ابتذالی را مشاهده کرد بتواند تذکر دهد و امر به معروف کند، نمی تواند تذکر دهد چون کسی پشتیبان او نیست، حتی الان افراد برای تذکر دادن خجالت می کشند، مگر این منکر بزرگ الهی نیست.

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به طرح مباحثی در مینه تساوی حقوق زن و مرد خاطرنشان کرد: امروز در تلویزیون مشاهده می کردم استاد دانشگاه الازهر  که رژیم خود آن طاغوتی است و دست نشانده آمریکا به شمار می رود، گفته تساوی بین حقوق زن و مرد خلاف نص صریح قرآن کریم است، آن وقت چگونه برخی سند 2030 را بدون این که کسی خبردار شود امضا کردند؟ در این زمینه فریاد رهبر انقلاب همه را بیدار کرد.

 دل از راه عفاف و حجاب پاک می شود

وی اضافه کرد: قرآن مجید و روایات صریح به زنان می گوید حتی اگر حجاب داشته باشد حق ندارد که معطر از خانه بیرون برود، در روایات صحیحه داریم که اگر زن معطر بیرون رود تا زمانی که برگردد خدا و ملائکه او را لعن می کنند چون این کار سبب جلب نظر اجانب می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که قرآن می فرماید زن نباید پای خود را به گونه ای به زمین بکوبد که صدای خلخال او مشخص شده و اجانب از زینت آن ها خبر دار شوند، گفت: امروز زنان با وضع آرایش کذایی بیرون می آیند، اگر بنا باشد خلخال جلب نظر کند و مورد نهی قرآن واقع شده آیا به طریق اولی این وضعیت آرایش و حجاب را شامل می شود یا خیر؟ معلوم است که می شود.

وی افزود: فرهنگ ناب پیامبر اسلام و وضعیت امروز زنان در ادارات که باید مقایسه و برسی شود که آیا موافق فرهنگ قرآن است؟ خیر، باکی نداریم که آن را بیان کنیم چون اگر باک داشته باشیم مبغوض از سوی خداوند متعال هستیم، روحانیت پیمان خون با خدا و رسول بسته است و اگر قطعه قطعه شوند باید حقایق دین را بیان کنند و الا فردای قیامت مسؤول خواهد بود.

آیت الله سیفی مازندرانی با بیان این که مسأله حجاب و عفاف موضوع تعبد نیست، خود قرآن کریم می فرماید مسأله تعبد نیست بلکه علت آن طاهر و سالم بودن قلب انسان ها است یعنی اگر انسان می خواهد سالم باشد باید در نظر و پوشش رعایت حجاب و عفاف داشته باشد.

وی افزود: این که عوام الناس می گویند دل باید پاک باشد سخنی بی اساس است چون قرآن می فرماید دل از راه عفاف و حجاب پاک می شود، راه دل پاک شدن رعایت عفاف و حجاب است؛ برای تزکیه نفس باید چشم را حفظ کرد، باید اقامه دین الهی و تزکیه نفس در جامعه اسلامی جدی گرفته شده و اصل دانسته شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: انقلابی یعنی کسی که اقامه دین الهی کند، یکی از شعبه های اصلی اقامه دین الهی سازش ناپذیری با سران استکبار و طاغوت است که کار همه انبیای الهی بود و باید این راه را ادامه دهیم./1323/۲۰۰/ص

ارسال نظرات