۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۱۹۷۸۰
مسؤول نهاد رهبری دانشگاه های پیام نور تهران تبیین کرد؛

جایگاه علمی امام جواد در کلام علمای اهل سنت

حجت الاسلام نبوی گفت: امام جواد(ع) نه تنها در بین شیعیان بلکه در میان اهل سنت نیز مشهور به علم و تقوا هستند و بسیاری از اهل سنت به ایشان محبت و علاقه دارند.
حجت الاسلام سید محمود نبوی

حجت الاسلام سید محمود نبوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به دوران زندگی امام جواد(ع) عنوان کرد: آن حضرت جوان ترین امام شیعه هستند که در سن کودکی به امامت رسیده و وظیفه هدایت جامعه بشری را برعهده داشتند.

وی افزود: به جرأت می توان گفت که اگر امام جواد(ع) و فرزندان ایشان امام نشده و مردم عظمت و کرامت این انوار مقدس را مشاهده نمی کردند، امامت امام عصر(عج) از سوی مردم پذیرفته نمی شد.

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه های پیام نور تهران تصریح کرد: آن حضرت مناقب و فضایل فراوانی داشتند و ایشان را با نام ابوجعفر ثانی می شناسند و ما در دعای توسل نیز امام باقر(ع) و امام جواد(ع) را با عنوان اباجعفر مورد خطاب قرار می دهیم و این درحالی است که آن حضرت فرزندی به نام جعفر نداشتند.

وی اضافه کرد: علت لقب آن حضرت به این دلیل است که ایشان در سن کودکی توانستند مناظرات بزرگ علمی در اثبات امامت با بزرگان اهل سنت انجام دهند و همین موضوع سبب شد تا به آن حضرت مانند امام باقر(ع) که باقر العلوم یعنی شکافنده علوم نامیده می شدند، لقب ابوجعفر بدهند.

حجت الاسلام نبوی با اشاره به سخنان دانشمندان مذاهب مختلف پیرامون مقام علمی امام جواد(ع) خاطرنشان کرد: اگرچه همه اهل بیت(ع) در قله رفیع علمی قرار دارند اما آن حضرت در سن کودکی این فضایل و کمالات را نمایان کردند و برای دانشمندان اهل سنت تعجب آور بود که چگونه یک کودک کم سن و سال به تمام مسائل علمی و فقهی پاسخ دقیق می دهد.

وی اضافه کرد: سبط بن جوزی حنفی که هم عصر آن حضرت است می گوید ابوجعفر مانند پدرش اهل تقوا، علم، زهد و بخشش بود.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: امام شافعی درباره آن حضرت می گوید که ایشان با سن کم خود، نامور، ارزشمند و عالم است و شمس الدین ذهبی در وصف امام جواد(ع) کلمات زیبایی بیان کرده است.

حجت الاسلام نبوی ادامه داد: آن حضرت نه تنها در بین شیعیان بلکه در میان اهل سنت نیز مشهور به علم و تقوا هستند و بسیاری از اهل سنت به ایشان محبت و علاقه دارند.

وی ابراز کرد: مأمون برای تمسخر آن حضرت به برگزاری مناظره علمی روی آورد ولی زمانی که یکی از افراد از آن حضرت سؤالی پرسید، ایشان از چهل زاویه و منظر آن موضوع را بررسی کرده و پاسخ های متفاوتی به وی داد که همین موضوع  سبب تعجب حاضران شد و  این مسأله نشان دهنده علم الهی امام جواد(ع) است.

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه های پیام نور تهران در پایان خاطرنشان کرد: بزرگان ما در مشکلات مادی و معنوی دست توسل به سوی امام جواد(ع) بلند کرده و کرامات و معجزات فراوانی دیده اند و جا دارد  مردم ما نیز برای رفع حوائج خود به آن حضرت متوسل شده و از جود و بخشش کریمانه ایشان بهره مند شوند./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات