۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۱۹۷۸۲
حجت الاسلام سلطانی تهرانی مطرح کرد؛

جهاد علمی روش مقابله امام جواد با حاکمان عباسی

استاد حوزه علمیه گفت: امام جواد(ع) دریک رویا رویی تمام عیار؛ افزون بر اثبات امامت خویش، راهبری جامعه شیعی و مقابله با جریانات انحرافی را عهده دار شدند.
امام جواد(ع)

حجت الاسلام مرتضی سلطانی تهرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت شهادت امام جواد(ع) عنوان کرد: فضاي حاكم بر جامعه اسلامي در زمان حكومت مأمون، مملو از آرا و نظرات مختلف از سوي گروه هاي گوناگون فکری بود و مأمون برترین انديشمندان هر فرقه را در مقابل امام رضا (ع) قرار مي داد تا حجت و جایگاه علمی آن حضرت را به وسيله آنان از اعتبار بيندازد و اين موضوع به جهت حسد او نسبت به امام و منزلت علمي و اجتماعي آن حضرت بود.

وی افزود: نقش امام رضا(ع) در مقابله با اين امواج فكري بسيار خطير و حساس بود و در این دریای متلاطم و طوفانی فکری و علمی در سال 203  هجری و باشهادت امام رضا (ع)، امامت امت به امام جواد(ع) سپرده شد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام جواد(ع) می فرمایند: «باشرف ترین از همه کسی است که شرفش به واسطه علمش باشد» و برهمین اساس، آن حضرت در مواجهه با عباسیان که سیاست های آنان در جهت مقابله و تخریب جریان شیعه و امامان آن بود؛ روش مناظرات علمی را درپیش گرفتند.

وی با اشاره به برخی مناظرات علمی آن حضرت خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) دریک رویا رویی تمام عیار؛ علاوه بر به اثبات رساندن امامت خویش در هشت سالگی، راهبری جامعه شیعی و مقابله با جریان حاکم و جریانات انحرافی را در طول هفده سال دوران امامت خویش عهده دار شدند.

حجت الاسلام سلطانی تهرانی اضافه کرد: آن حضرت در طول این مدت تصویر علمی استوار و غیر قابل انکاری را برای دوست و دشمن ترسیم نمودند به گونه ای که منابع تاریخی ۹ مناظره و گفتگو از امام جواد(ع) گزارش کرده‌اند که چهار مورد آنها با یحیی بن اکثم و یک مورد با احمد بن ابی‌داوود قاضی القضات بغداد بوده است، همچنین گفت‌وگوهایی از ایشان با عبدالله بن موسی، ابوهاشم جعفری، عبدالعظیم حسنی و معتصم نیز گزارش شده است.

وی ادامه داد: موضوع این گفتگوها مباحث فقهی مربوط به حج، طلاق، حد سرقت و مباحث کلامی مانند ویژگی یاران امام دوازدهم و اسما و صفات خدا بوده است.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: آن حضرت علاوه بر این موضوع، به تربیت اصحاب و شاگردان خود نیز می پرداختند به گونه ای که شیخ طوسی از حدود ۱۱۵ تن به عنوان اصحاب امام جواد(ع) نام برده است، قرشی در کتاب حیاة الامام محمد الجواد(ع) ۱۳۲نفر و عبدالحسین شبستری در کتاب «سُبُلُ الرَّشاد إلی اَصحاب الاِمام الجَواد»، ۱۹۳ نفر را به عنوان اصحاب امام نهم، معرفی کرده‌اند و برخی نیز تعداد آنان را به ۲۵۷ تن رسانده‌‌اند و عطاردی در مسند الامام الجواد(ع) تعداد راویان از امام جواد(ع) را ۱۲۱ تن دانسته است.

حجت الاسلام سلطانی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: در میان راویان احادیث امام جواد(ع)، پیروانی از فرقه‌های دیگر از جمله اهل‌سنت نیز وجود داشته است و تعداد راویان غیر امامی جوادالائمه(ع) را ۱۰ تن گفته‌اند و این موضوع نشان می دهد که علم آن حضرت در زمان خود و در میان دیگر مذاهب نیز مشهور بوده است./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات