۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۵۱۹۷۸۴
حجت الاسلام مرتضوی:

امام جواد به لحاظ علمی در قله کمال قرار داشت

مدیر مدرسه علمیه قدیری گفت: اقتدار مأمون عباسی و سخت گیری بر شیعیان و زیر نظر گرفتن امامان شیعه، از ویژگی های دوران امام جواد(ع) است.
حجت‌الاسلام سید مرتضی مرتضوی امام جواد(ع)

حجت الاسلام سید مرتضی مرتضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تشریح اوضاع سیاسی دوران زندگی امام جواد(ع) عنوان کرد: آن حضرت در زمانه ای عجیب و دورانی سخت زندگی می کردند به گونه ای که مشکلات فراوانی برای ایشان و شیعیان از سوی حکومت عباسی ایجاد شد.

وی افزود: در آن دوران مأمون کاملاً بر اوضاع جامعه مسلط بود و مرکز حکومتی را از مرو به بغداد منتقل کرده و امام جواد(ع) را نیز به این شهر فراخواند.

مدیر مدرسه علمیه قدیری تصریح کرد: خلیفه عباسی بعد از به شهادت رساندن امام رضا(ع) و کشتن برادر و همچنین نخست وزیر خود، هیچ رقیبی را برای حکومت نمی دید و تلاش کرد تا پایه های حکومتی خود را مستحکم تر کند.

وی اضافه کرد: به همین سبب نیز امام جواد(ع) را به بغداد فراخواند و آن حضرت را داماد خود کرد و در برخی روایت ها آمده است که پس از آن به وسیله دختر خود، آن حضرت را به شهادت رساند.

حجت الاسلام مرتضوی با اشاره به سخت گیری حاکمان عباسی بر امامان شیعه خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) جوان ترین امام ما است و بعد از رسیدن به امامت در سن کودکی، در جوانی نیز به شهادت رسیدند و این موضوع درباره امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) هم وجود دارد و این سه امام بزرگوار در شرایط و دوران سختی زندگی می کردند و سخت گیری های حاکمان عباسی بر آن انوار مقدس و شیعیان آنها روز به روز بیشتر می شد تا جایی که امام حسن عسکری(ع) را در پادگانی نظامی زیر نظر داشتند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: آن حضرت مانند دیگر اهل بیت(ع) فضایل و کرامات بسیار زیادی داشتند که البته با توجه به سن کم آن حضرت و دوران کوتاه زندگی شان، این موضوعات کمتر ذکر شده است اما جود و بخشش امام جواد(ع) از مسائلی است که حتی دشمنان نیز به آن اقرار کرده اند.

وی تأکید کرد: آن حضرت از نظر علمی نیز در قله کمال بودند و مناظرات ایشان با علمای مذاهب در تاریخ نقل شده است که آن حضرت در سن نوجوانی و جوانی به تمام مسائل علمی و فقهی پاسخ می داده و چشمه ای از علم الهی را نمایان می ساختند.

حجت الاسلام مرتضوی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم که همه شیعیان از سفره جود و کرم امام جواد(ع) که باب الحوائج بشریت است بهره ببرند./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات